HP vill följa kunderna över åren – släpper modulär rullpress

HP PageWide Advantage 2200 är en modulär press.

Den 8 september presenterade HP sin nya rulle till rulle-press, PageWide Advantage 2200, som ska vara skalbar med delar som går att köpa till efterhand.

I början kan ett tryckeri ha ganska låga krav när det kommer till kvantitet hos sina digitalpressar, men har man tur så ökar kundantalet och behoven förändras. Då är det vanligt att se sig om efter nya maskiner. Det här vill HP råda bot på och enligt dem själva ska deras senaste digitalpress i PageWide Advantage 2200-serien fungera som så att den ska växa i samma takt som tryckeriet växer.

För att lyckas med det har pressen en modulär design. Kunden kan välja mellan att ha en, två eller tre torkenheter och det är möjligt att addera en ny när behovet finns.

Utöver de modulära tillvalen ska produktiviteten och kapaciteten ha förbättrats från tidigare pressar i samma serie, enligt HP. PageWide Advantage 2200 kan uppnå hastigheter på 152 meter per minut när den trycker i färg, i svartvitt kan hastigheten gå upp till 243 meter i minuten.

– Vi har lyssnat på våra kunder och insett att användarvänlighet och drifttid är avgörande framgångsfaktorer för dem. PageWide Advantage 2200-serien erbjuder konfigurationer som gör det möjligt för våra kunder att optimera utskrifter med kvalitet, produktivitet, mångsidighet och förbättrad resurseffektivitet, säger Annette Friskopp, globalchef och general manager på HP PageWide, i ett pressmeddelande.

Pressen har designats med en enda utskriftsbåge och med en robust pappersbana, enligt HP själva så är det för att göra den mer användarvänlig. Man har även minskat antalet komponenter i byggandet av maskinen och på så sätt effektiviserar man den totala underhålls- och servicetiden.

Det går att köpa till extra moduler när de behövs.

Det går att skriva ut i medievikter från 40 till 300 gram per kvadratmeter. I pressen används HP:s egna bläck, Brilliant ink, och skrivhuvudena har 24000 inbyggda munstycken per tum. När HP presenterade sin nya maskin under en presskonferens lyfte företaget att avståndet mellan inkjet och offset blir allt mindre.

– Inkjet är likvärdigt eller ibland till och med bättre än offset, säger Marco Boer, vd för IT strategier på HP.

Den 19 oktober börjar maskinen att säljas och den som vill se den då får ta sig ut i Nevadaöknen då HP kommer visa upp den på mässan Printing United i Las Vegas mellan den 19 till 21 oktober.

Tags: , , ,
Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: