Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.
Postnord skriver i ett pressmeddelande att företaget lämnar marknaden för bred masskommunikation vilket innebär att delar av bolagets reklamportfölj för oadresserad direktreklam (ODR) försvinner. Det handlar framför allt om tjänsten ODR Standard med utskick som riktar sig till alla hushåll som inte har en ”Nej tack till reklam”-skylt på sin brevlåda.
– ODR Standard har nästan halverats i volym de senaste fyra åren och sett till detta och kundernas betalvilja, kan vi inte längre fortsätta att erbjuda tjänsten. En mängd kända omvärldsfaktorer har drivit på ökade kostnader och vi konstaterar att tjänsten inte längre är lönsam. Därför tar vi nu ett beslut att avveckla den, säger Mathias Krümmel, vd Postnord Sverige.
Viss ODR blir kvar
Den mer lokala varianten, ODR Exklusiv, som även omfattar företag och lantbruk, kommer att finnas kvar. Det gäller även ODR Samhällsinformation Exklusiv som är en tjänst för ickekommersiell information med till exempel kommunala och statliga informationsblad, informationsskrifter från politiska partier, ideella föreningar eller religiösa samfund.
Postnord kommer framöver att fokusera på adresserad direktreklam (ADR) och tjänster som är målgruppsanpassade och kan kombineras med digitala lösningar.
Upphör i april 2023
I och med att ODR Standard försvinner så kommer de fristående ODR-terminalerna runtom i landet att läggas ned. Hur det påverkar antalet medarbetare är ännu oklart.
Den sista utdelningen av ODR Standard kommer att ske den 3-4 april 2023.