Slut med oadresserad reklam i brevlådan

PUBLICERAD: 16 september 2022
UPPDATERAD: 14 november
Enligt Mathias Krümmel, vd Postnord Sverige, är oadresserad reklam till hushållen inte längre ett lönsamt affärsområde för företaget. Foto: Pressbild

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Postnord skriver i ett pressmeddelande att företaget lämnar marknaden för bred masskommunikation vilket innebär att delar av bolagets reklamportfölj för oadresserad direktreklam (ODR) försvinner. Det handlar framför allt om tjänsten ODR Standard med utskick som riktar sig till alla hushåll som inte har en ”Nej tack till reklam”-skylt på sin brevlåda.

– ODR Standard har nästan halverats i volym de senaste fyra åren och sett till detta och kundernas betalvilja, kan vi inte längre fortsätta att erbjuda tjänsten. En mängd kända omvärldsfaktorer har drivit på ökade kostnader och vi konstaterar att tjänsten inte längre är lönsam. Därför tar vi nu ett beslut att avveckla den, säger Mathias Krümmel, vd Postnord Sverige.

Viss ODR blir kvar

Den mer lokala varianten, ODR Exklusiv, som även omfattar företag och lantbruk, kommer att finnas kvar. Det gäller även ODR Samhällsinformation Exklusiv som är en tjänst för ickekommersiell information med till exempel kommunala och statliga informationsblad, informationsskrifter från politiska partier, ideella föreningar eller religiösa samfund.

Postnord kommer framöver att fokusera på adresserad direktreklam (ADR) och tjänster som är målgruppsanpassade och kan kombineras med digitala lösningar.

Upphör i april 2023

I och med att ODR Standard försvinner så kommer de fristående ODR-terminalerna runtom i landet att läggas ned. Hur det påverkar antalet medarbetare är ännu oklart.

Den sista utdelningen av ODR Standard kommer att ske den 3-4 april 2023.

Läs vidare

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Åtta45 förvärvar grafiskt företag

Åtta45 Print & Media öppnar plånboken och köper ett grafiskt bolag i Stockholm.
åtta45-webb

Hon startar ny era för Kaffe Skog & Tryck

Mia Vindelhed kommer senast från skidbranschen. Nu glider hon in och tar över tryckeriet och pappershandelns Kaffe Skog & Tryck i Västerbottniska Vindeln norr om Umeå.
mia1

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm