Skalbar tryckpress med nya formatmöjligheter

Speedmaster SX 102 är Heidelbergs senaste offsetpress. Foto: Pressbild

Med sloganen “Perfekt från alla sidor” lanserar Heidelberg den nya generationen Speedmaster SX 102. Den nya tryckpressen riktar sig främst till kommersiella tryckerier som kräver en hög produktivitets- och kvalitetsnivå med tryck på båda sidor i en enda arbetsgång.

Typiska jobb för den nya tryckpressen är allt från diverse trycksaker såsom broschyrer till bipacksedlar för läkemedelsförpackningar. Det gäller alltså även tryckta produkter som består av mycket tunna material.

Enligt Heidelberg minskar det nya 92-formatet (650 x 940 millimeter) plåtkostnaderna med upp till 16 procent jämfört med det konventionella 102-formatet (720 x 1 020 millimeter), som också finns tillgängligt. Detta i en beräkning om priset är linjärt proportionellt mot materialförbrukningen vilket kan vara ett intressant ekonomiskt övervägande, särskilt med tanke på den kraftiga ökningen av råvarupriserna.

Standardmodell med modulärt tänk

Den nya offsetpressen Speedmaster SX 102 är skalbar. Beroende på användningsområde och krav gällande  produktion och automatisering kan grundmodellen utökas med många andra hjälpsystem som överförts från Speedmaster XL-tekniken. Dessa inkluderar Intellistart 3, Intelliline, Intellirun, Wash Assistant, Powder Assistant och många fler. Vid behov kan konfigurationen utökas helt till Push to Stop för helautomatiskt tryck.

Minimerar risker för fel

Med hjälp av artificiell intelligens ger de digitala assistanssystemen en betydande minskning av antalet manuella ingrepp från operatörerna, enligt tillverkaren. Förutom att spara tid innebär det också att risken för fel minskar.

Ärver Preset Plus

Speedmaster SX 102 kan integreras fullt ut i ett tryckeris processer via Prinect Press Center XL 3 och Prinect-arbetsflödet. Enligt Heidelberg säkerställer detta effektiv datahantering, korrekt förinställning, uppdaterade produktionsdata och informativa rapporter. Den nya tryckpressen ärver också Preset Plus, inmatning och utmatning, som i produktionsläget för högsta tryckkvalitet bidrar till en hastighet på 14 000 ark i timmen.

.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: