Fujifilm dundrar fram i print on demand-segmentet

PUBLICERAD: 18 oktober 2022
UPPDATERAD: 3 november
Tommy Segelberg leder affärsutvecklingen för Fujifilm i Norden. Foto: Claes Nordström

Maskinnyheter finns inom både toner och inkjet, för civil – och förpackningstryckare. Och än så länge har Fujifilm bara gläntat på dörren till det företaget ser som den stora revolutionen. En hybrid sådan – att integrera analoga tryckpressar och maskinlinjer med 42K Samba-printhuvuden.

2022 lär bli ett år som går till historien för Fujifilm. Teknikföretaget har gått in med stor kraft för att visa att de är skrivartillverkaren att räkna med framöver i den grafiska industrin. I Europa blev Fespa startskottet där egenutvecklade storformatsmaskiner ställdes ut med dunder och brak. I september på kundeventet Peak Performance Print i Bryssel 2022 fick kunder se den senaste uppställningen inom företagets affärsområde Print on demand.

Fujifilms strategiska plan för hur den europeiska marknaden ska penetreras är alltså lagd. Och nu står de nordiska länderna på tur. Det säger Tommy Segelberg som leder affärsutvecklingen för Fujifilm i Norden inom Print on demand, när vi träffar honom på kundeventet i Bryssel.

– Mitt uppdrag är att bygga upp en försäljning och servicestrategi i Norden. Vi börjar i Sverige i ett första steg där jag tittar på befintliga partners och kvalitetssäkrar logistik- och serviceflöden och försäljningskapacitet för att säkerställa att vi har en hög närvaro på marknaden.

Fujifilms nya toner- och inkjetplattformar är hett byte just nu. Det är huggsexa bland nordiska återförsäljare om att sälja produkterna, enligt Segelberg. Någon direktförsäljning från Fujifilms sida lär det inte bli tal om:

– Nej, för det finns så många duktiga försäljningskanaler där ute. Det är också ganska dyrt att ha en egen försäljningsorganisation.

”För bra för att säga nej till”

Tommy Segelberg har arbetat sedan 1996 i grafiska industrin. Senast en sejour på Canon med fokus på inkjet, tidigare bland annat på EFI med workflow-lösningar.

Hur ser du på ditt nya uppdrag?

– Fantastiskt. Det var därför jag bytte. Jag trivdes väldigt bra på mitt förra jobb och hade en bra chef och bra produkter. Men den här utmaningen är för bra för att säga nej till, säger han och flyttar fokus till Fujifilms storsatsning.

– Det här är ett teknikbolag som går live i ett kommersiellt syfte på ett helt annat sätt än vad vi har sett tidigare.

Den arkmatade B2-pressen Jet Press 750S High Speed Model. Foto: Claes Nordström
Nytt printläge i B2-press

Fujifilms maskinserie Jet Press har funnits på marknaden i elva år. Den senaste arkmatade inkjetpressen är Jet Press 750S High Speed Model. Den utlovar 5 400 tryckta B2-ark per timme med vattenbaserat bläck och Samba-skrivhuvuden i fyrfärg. Digitalpressen är 1,5 gånger snabbare än föregående modell och även snabbaste B2-trycket på marknaden för kommersiella produkter och förpackningar i falskartong. Offsetkvalitet eller till och med bättre, enligt Fujifilm.

 

Under Fujifilms event i Bryssel, Peak Performance Print, demonstrerades B2-pressen Jet Press men den stora nyheten var rulle till rulle-maskinen i samma produktfamilj för att trycka flexibla förpackningar. Foto: Claes Nordström

I fjol tillkom möjligheten att uppgradera till ett andra printläge och nu kompletterar tillverkaren med ytterligare ett – Value Mode. Det nya printläget placerar sig mitt emellan de andra två – High quality mode och High performance mode. Tommy Segelberg säger att det nya utskriftsläget printar i upplösningen 1200 x 1200 dpi – ingen primer i processen.

– Det är en fältuppgradering för den som vill.

Satsning på digitaltryckta flexibla förpackningar

Och så till den stora nyheten i Jet Press-familjen. Fujifilm har byggt vidare på plattformens grundidé och Samba-teknik vilket har resulterat i att en rulle till rulle-modell (FP790) kommer att släppas på marknaden för tryck av flexibla förpackningar och etiketter.

– Den är 790 millimeter bred och kommer att vara en av de första riktigt digitala maskinerna för digitalt förpackningstryck, säger Tommy Segelberg.

Inkjetmaskinen skriver ut CMYK plus vitt i ett pass på till exempel PET-, och BOPP-plaster i spannet 12 till 40 mikron. Tommy Segelberg säger att både bläck och primer är vattenbaserade, lågmigrerande färger godkända för direktkontakt med livsmedel. Att tänka på ställtider som kan ta timmar med konventionella tryckmetoder är bortblåst eftersom det rör sig om en digital maskin

– Det här är ett nytt steg för Fujifilm och kvaliteten är 1200 x 1200 dpi och skriver ut 50 meter i minuten, säger han och fortsätter:

– I förpackningsmiljön kan det kanske ses som långsamt men å andra sidan så har du inga ställtider mellan jobb eller mellan material. Det är bara att köra.

Under föredragen som hölls på kundeventet pratades det just mycket om digitaltryckets fördelar kontra konventionell tryckning. Inte bara tidsbesparingar, hur snabbt man kan komma igång och trycka korta serier on demand, utan även miljöaspekterna.

Fujifilms chef för digitaltryckslösningar Taro Aoki betonade detta extra med en presentationsslide med 24 punkter om allt som behöver underhållas och rengöras i en traditionell press, förbrukning av färg och tryckplåtar, samt allt spill och pappersavfall när jobben ska ställas in. Digitalpressen å sin sida belastar miljön på endast fyra punkter – pressen i drift, bläck, primer och rengöring av skrivhuvuden.

Ett case som lyftes fram under Peak Performance Print var den tyska fotografen Gisela Schäpers fotobok. När det var dags att trycka boken tyckte hon att varken offset eller flytande toner levde upp till hennes krav gällande tryckkvaliteten. Bokens genomgående grå bakgrund blev alldeles för svår att få till och misspass uppstod. Efter att Henning Rose på tryckeriet Wegner blev tillfrågad att testa trycka boken i Jet Press 750S High Speed Model blev resultatet som önskat. Foto: Claes Nordström
Integrerar system med printhuvuden

Fujifilm tror även starkt på ett annat produktområde. Tidigare i år förvärvades Unigraphica med målet att utrusta befintliga arkmaskiner med digitala huvuden på en förlängd bana. Dessa så kallade ”printbars” kan monteras i flexolinjer, rulloffsetpressar, arkmaskiner eller förpackningsflöden. Fujifilm har tre olika rack med skrivhuvuden i portföljen, bland annat företagets mest högpresterande, Samba 42K, som ger ett skalbart system upp till sju färger.

– Det är den stora revolutionen. Vi kommer med en färdig produkt – ett färdigt koncept och system – för att gå ut och digitalisera befintliga produktionslinjer. Det ligger lite i tiden med ett återbruk av befintlig utrustning som man kanske redan är nöjd med och som man har betalat av.

Fujifilm ser stora möjligheter med att integrera bläckhuvuden, exempelvis Samba 42K-system, i bland annat analoga pressar, förpackningslinjer och tillverkningsindustrin. Foto: Claes Nordström

– Vi äger bläcktekniken och vi kokar bläcket själva. Det gör att vi kan hitta många nya vägar framåt.

Han nämner en kund i Lichtenstein som har monterat printhuvuden för att printa logga och sekvenskod på förpackningar efter stansningen. Och det går i en rasande fart – 550 meter i minuten i printupplösningen 600 x 600 dpi.

Mervärdestryck med Revoria

Fujifilm gav också ett förtydligande om sin satsning på tonersidan under årets Peak Performance Print. Företaget har över 40 års erfarenhet av att utveckla tonerteknik, huvudsakligen har tillverkaren verkat mer i det dolda som leverantör till Xerox utanför Asien. I dag är det marknadsföringen av Fujifilms egen tonerplattform som gäller med flaggskeppet Revoria PC1120 i spetsen. Och det som kommuniceras är mervärdestryck, förädling och utökat färgomfång.

Revoria PC1120 ger förädllingsmöjligheter för användaren. Foto: Claes Nordström

Tonermaskinen har sex färgstationer och användaren kan välja på upp till tio olika färger. Förutom CMYK finns till exempel guld, silver, clear toner samt rosa för att ge ett utökat färgomfång i bland annat hudtoner och nyanser, bättre gradienter.
– Guld och silvertonern har en annan fysisk form som ger ett högre blänk, även vår texturetoner kan användas, inte bara på strukturerat papper som avsett men även på obestruket offsetpapper för att ge riktigt bra tonplattor.

 

Många tryckta produkter, här från Revoria-pressen, fanns att skåda i Fujifilms showroom. Foto: Claes Nordström

Tommy Segelberg ser möjligheter framåt för Fujifilms teknikspår – både toner och inkjet. I slutändan handlar det om att att kunna leverera en förädlad slutprodukt på olika typer av substrat och där har även tonertekniken sina fördelar.

– Vi är säkert många som trott att toner skulle tas över av inkjet, men den revolutionen har inte gått så fort som man ville, trodde eller önskade, säger han och tillägger att tonertekniken har sin plats. I slutändan handlar det om att att kunna leverera en förädlad slutprodukt på olika typer av substrat och där har även tonertekniken sina fördelar. Pratet om teknik är egentligen sekundärt, styrande är istället teknikens användningsområden och vad marknaden kräver och ser för behov.

Foto: Claes Nordström

– Vi har sett flera bra exempel på hur man kan förädla trycksaken och kanske vinna tillbaka den där affären man kanske varit på väg att förlora genom att man kanske lagt till en eller två extra färgstationer som finns i systemet. Antingen är det ett papper som kräver att man lägger på en texturtoner som gör att vi får ett fint jämnt tryck på ett grängat papper, eller att vi kan höja gamuten genom att lägga till en rosa toner.

Tommy Segelberg ser möjligheter framåt för Fujifilms teknikspår – både toner och inkjet. Foto: Claes Nordström

Sedan ett antal år tillbaka har konkurrenter etablerat tonermaskiner på nordiska marknaden med fokus på just extra färger och förädlingsmöjligheter. Fujifilm är alltså inte först på CMYK plus-bollen, men Tommy Segelberg ser inget som talar för att marknaden skulle vara mättad.

– Jag tror tillverkarna har misslyckats, kunderna har upplevt det för krångligt att addera de extra färgstationerna. Med Revoria är det jättelätt.

– Även om produktionskostnaden ökar med 5–6 procent kanske det gör att du kan rädda kvar jobbet hos just dig. Ett jobb du kanske har fått rabattera med 25 procent tidigare för att behålla. Då kan du få ut mer av förädlingen.

Hög opacitet

Han säger att den vita färgen har hög opacitet.

– Vi har vitt också. Det är väldigt intressant speciellt för oss som har tittat på etikettering. Det gör att vi kan köra mycket färgade papper och på transparenta material och tryck med den vita tonern kan ge upp till 200 procent täckning i ett pass då vi har sex stationer i pressen.

Fujifilm släpper instegsmodellerna Apeos på marknaden. Foto: Claes Nordström
Skrivare för lätt produktion

Fujifilm rullar snart också ut den nya tonerskrivarserien Apeos. Totalt tre modeller för att skriva ut 65-, 75- och 81 sidor i minuten är planlagda. Det handlar om tre instegsmaskiner med led-teknik utvecklade för kontors- och inhousemiljöer. Dessa är anpassade för företag som vill ta steget in på en lättare produktion av trycksaker såsom broschyrer, flygblad och kataloger – inklusive upp till 1,3 meter långa banners.

– Dessa maskiner ligger i en väldigt intressant range prismässigt, säger Tommy Segelberg.

För 2022 och 2023. Kan vi förvänta oss mer?

– Absolut. Det händer mycket. Jag tror det kommer att bli mer marknadsföring av printbar-sidan – Samba 42K och de mindre huvudena – men också hela inkjetsidan med Jet Press-portföljen.

Foto: Claes Nordström
Foto: Claes Nordström

 

Läs vidare

Här är nya kategorierna i Packnorth Award

Nu är Packnorth Award 2025 öppnad. Sedan den första februari kan bidrag sändas in till Nordens största förpackningstävling.

PA-1

Det här visar Gibon Borås på Grafiska dagarna

Årets fokus ligger på mjukvaror, smarta arbetsflöden och automatisering.

DSC_8066

HP lanserar två nya industriella rullpressar

HP lanserar två nya inkjetrullpressar som ska öka tryckeriernas möjligheter till tillväxt inom högvolymsproduktion.

HP-PageWide-T4250-HDR-front-no-background-b

Realtrycks rekordstarka start på året

Realtryck i Stockholm går in i 2025 med en historiskt stor orderstock. Tryckeriet ser stor potential i mellanstora volymer och har investerat i en ny laminator från GMB.

Realtryck1

Senaste nytt

NIZE equipment visar Nyala 5

Vill du uppleva all high-end-teknologi från NIZE Equipment på nära håll? Nu har du chansen! Under två dagar bjuder återförsäljaren in till öppet hus på sitt democenter där du kan komma riktigt nära och se maskinerna i aktion.

nize_fespa_02

Produktion av grafiskt papper ökar: "Effekten väntas inte bestå"

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent ifjol. Men Skogsindustrierna tror att utvecklingen kommer brytas.

Charlotte-Dickens

Här är nya kategorierna i Packnorth Award

Nu är Packnorth Award 2025 öppnad. Sedan den första februari kan bidrag sändas in till Nordens största förpackningstävling.

PA-1

GS-facket lämnar X

Beslutet att lämna plattformen ska ses som en markering "mot den utveckling som skett på plattformen och som en markering mot dess ägare".

dbe8100a-c25c-456b-b72c-294edbfc4b3f