Landskronabaserade ML Display köps upp av den privata företagsgruppen Mindelon, men kommer att fortsätta att drivas som ett självständigt bolag. Maria Yngvesson har utsetts till ny vd i företaget.
ML Display utvecklar och tillverkar exponeringslösningar, så kallat POS-material som ofta är skräddarsytt, framför allt till butiker i Norden. Företaget grundades 2007 och har i dag ett trettiotal anställda och en omsättning på drygt 60 miljoner kronor.
ML Display har kunder så som Panduro, Haribo, Egmont och Dr. Oetker. Förutom skräddarsytt POS-material har företaget även en egenutvecklad patenterad pop-up-lösning, kallad ElipZ, som säljs i stora volymer.
Köper samtliga aktier
Mindelon-gruppen förvärvar, stödjer och utvecklar teknikföretag inom utvalda nischer. I dag har de ett tiotal bolag i sitt stall med inriktning på att öka butikers och andra företags försäljning och effektivitet genom att erbjuda värdeadderande lösningar. Det kan handla om butiksinformation, skyltning, kassasystem och effektivisering av logistik. Bland bolagen återfinns LTG Display, Frepart, Optiscan, Dosmar och Astley Signs.
Enligt ett pressmeddelande köper Mindelon samtliga aktier i bolaget av grundaren och huvudägaren Anders Svensson samt tre minoritetsägare. ML Display kommer att drivas vidare som en självständigt bolag under affärsområdet Retail Solutions.
Ny vd tar över rodret
Maria Yngvessson tar över som ny vd efter Niklas Dahlin.
– Jag har varit med i Team ML sedan 2013. De fantastiska och engagerade medarbetarna är vår absolut största styrka här på ML. Det är alltid samma härliga känsla att kliva in genom dörren i Landskrona. Mitt mål är att inspirera medarbetarna lika mycket som de inspirerar mig. Jag vill passa på och tacka våra nya ägare Mindelon för förtroendet och framförallt Ulrica Lindunger, affärsområdeschef Retail, säger Maria Yngvesson i ett uttalande från ML Display.
Sign & Print träffade tidigare vd:n Niklas Dahlin i somras då han bland annat berättade om visionen att bli störst på marknaden. Du kan läsa reportaget här.