
Vid årsskiftet blev de två profilföretagen Arena Reklam och Simplify Solutions ett. De finns numera under samma tak i Karlskoga med det nya namnet Fabriqen. Sedan sammanslagningen har företaget växt och ägarna hoppas kunna nå nya kundgrupper och effektivisera verksamheten ytterligare.
Fabriqen arbetar med företagsprofilering genom till exempel kläder, profilprodukter och företagsgåvor, men även hemsidor, webbshoppar samt skylt och dekor. De erbjuder kundunika lösningar, från idé till utförande.
Samgåendet innebär att två företag med totalt 35 års samlad erfarenhet av profilbranschen ska fogas samman till en stark enhet.
– Målet är att hitta en kostym som passar för det nya bolaget. Året har hittills varit bra så det bådar gott för framtiden, säger Cristoffer Nyhlén Sohl som är en av tre delägare tillsammans med vd:n Jenny Thermell och projektledaren Sebastian Weidenhag.

”Litar på materialet”
Cristoffer Nyhlén Sohl är produktionschef för företagets ”hårda sida”, det vill säga den verksamheten som rör skylt och dekor med bland annat egen skyltverkstad för tillverkning av plåtskyltar.
Företaget har tre heltidsanställda montörer som enbart jobbar med foliering, både på uppdrag av företag och privatpersoner. Det kan handla om till exempel solfilm, fönsterfilm eller wrapvinyler till olika fordon.
Fabriqen är certifierade för montering av Arlons vinyler i SLX- och Premium Color Change-serierna.
– På Simplify-tiden hade vi ett väldigt gott samarbete med återförsäljaren Spandex och det tog jag med mig in i den nya konstellationen, berättar Cristoffer Nyhlén Sohl och fortsätter:
– Arlon gör bra grejer och vi använder deras material när vi kan eftersom vi litar på det och vet att det fungerar.
Flexibel folie för stort och smått
Sedan några månader tillbaka har nya Arlon DPF 4550GTX blivit Fabriqens ”husfolie”.
– Arlon hade redan vunnit över oss med SLX-serien, så vi provade GTX:en och det är ett jättetrevligt material. Det går väldigt mycket av det hos oss nu.
– Det är en flexibel folie som funkar för allt ifrån små dekaler till större våder. Tidigare fick vi använda en mix av olika material, nu kör vi bara på denna rakt av vilket har gjort det enklare för oss.
Arlon DPF 4550GTX är en printfolie med Arlons X-Scape-teknologi för såväl inom- som utomhusbruk. Enligt Spandex gör luftkanalerna i adhesivet att luften enkelt försvinner för snabb monteringen, utan att tumma på vidhäftningen. Arlons 3450-serie är rekommenderade laminat för denna folie.
Nytt på maskinsidan
I produktionen på dekorsidan finns två solvent-printers: en Roland VG 640i, en av det första print and cut-skrivarna med TrueVIS-bläcket, och en Epson SureColor SC-S80600 som levererades innan sommaren.
– Epson-printern är helt suverän, den är vi väldigt nöjda med. Även Roland-skrivaren levererar fortfarande.
När det kommer till skärning så är det en Summa-plotter inköpt från Spandex som gör jobbet.
Fabriqen har också en ”mjuk sida” med tryckeri och brodyr, med egen produktion på plats i Karlskoga. Här produceras alla möjliga trycksaker samt textil förädling. Profilering är den röda tråden i hela företaget, som är en del av den börsnoterade svenska koncernen New Wave Group med 60 återförsäljare i Sverige. Bland kunderna finns Bergvik köpcentrum i Karlstad och Linde Material Handling i Örebro.
Flyttar tillbaka
I dagsläget har Fabriqen 25 anställda och har bara i år växt med tre personer. I och med sammanslagningen flyttade man ihop i Arena Reklams tidigare lokaler.
– Vi har en stor lokal i dag, men den är inte riktigt lämpad för verksamheten. Därför kommer vi att flytta tillbaka till Simplify Solutions tidigare lokaler som är modernare. Dessutom tar vi över en grannlokal för att få tillräckligt med utrymme.
Hur stor kostym vill ni ha, är planen att växa ytterligare?
– Vi är redan många i dag, så planen är snarare att hitta sätt att jobba effektivare genom att utgå ifrån det vi har. Målet är ändå att nå ett bättre resultat och en högre omsättning. Vi har många kunder här i krokarna, men även utbrett i hela Mellansverige. Vi kommer att fortsätta att söka kunder utanför länsgränsen och tror att det finns en stor potentiell marknad för oss, säger Cristoffer Nyhlén Sohl.