Tryckeriet som älskar utmaningar

PUBLICERAD: 24 oktober 2022
UPPDATERAD: 3 november
Ellinor med pappa Magnus sköter tryckproduktionen på D-Max Print. Foto: Claes Nordström

Störst går först i maskinväg hos tremannaföretaget D-Max Print när de investerar i nytt. Snabba tempoväxlingar och att ta fram fiffiga speciallösningar till kunderna utmärker den lilla, men kraftfulla produktionen.

D-Max Print är sprunget ur skyltföretaget Direkttext som startades 1985 av Peter Grundström. Magnus Stehlin kom in i verksamheten 1994. Båda är delägare i Täbyföretaget i dag. Peter Grundström arbetar
mestadels hemifrån med tryckeriets affärssystem och annan digital utveckling. Vi välkomnas in av Magnus och hans dotter Ellinor, som arbetar i produktionen. Vi möts av ett mindre digitaltryckeri, men med maskiner som kan ta sig an de allra största formaten.

Ellinor klev in som anställd på tryckeriet 2011 och vi ställer den möjligt naturliga frågan hur det är dagligdags att arbeta sida vid sida – pappa och dotter.

– När jag började jobba här var jag 21 år. Jag har vuxit in i rollen på D-Max. När vi är på jobbet är vi på jobbet och när vi är hemma så är vi hemma. Det funkar bra, vi har jätteroligt, säger Ellinor och Magnus flikar in:

– Ellinor säger aldrig pappa på jobbet. Det blir först efter klockan fem.

Från start till mål

I större tryckerihus kan det vara många personer involverade i en tryckbeställning. Hos D-Max Print är det en person som tar ordern hela vägen i mål. Är man två personer i produktionen får man ansvara för det mesta med allt från kundkontakt, ordermottagning, till att få maskinerna att jobba och att allt tryckt gods skickas iväg. Ellinor sköter mycket av de dagliga kundkontakterna och ser till att leveranserna kommer fram i tid.

– Vi har så korta puckar på alla våra jobb. Eftersom vi tar in ordern och producerar den själva så har vi koll på den hela vägen. Det är vår styrka tror jag.

För sex år sedan flyttade företaget till sin adress på industriområdet Arninge i Täby. På rullsidan har de Canons toppmodell Colorado 1650 och en Epson SC–80 600. Skär- och fräsbordet är Zünds största, 3,20 x 3,2 meter. Monteringsbordet från Rollover är fyra meter långt. För planprint har de numera Arizona 2380, Canons största maskin i serien. Den installerades i januari, en av de första i Sverige.

– Jag har sagt, vi ska inte ha det minsta bordet eller maskinen. Vi ska ha största på allt för vi ska kunna växa med de här maskinerna. Tanken var att vi skulle kunna producera mycket på få personer.

Senaste maskininvesteringen är Canons största modell av planprintern Arizona som printar med vitt bläck. Foto: Claes Nordström

Magnus säger att han har lärt sig sin läxa genom åren. Om företaget växer med tiden vill han aldrig igen hamna i en situation där han känner att han har investerat fel eller i något för litet.

– Nu har vi har en väldig kapacitet, säger han och blickar ut över maskinhallen.

Tryckeriet har många eventbyråer som kunder. Ellinor säger att det kan vara allt från inbjudningskort till tackkort och allt däremellan – namnbrickor, skyltar, banderoller, scendekor med mera. Många förfrågningar om specialgrejer trillar in och det är mer än vanligt att jobben ska levereras redan dagen därpå.

Kreativa idéer till kunder

Under samtalets gång dryftar Magnus och Ellinor flera exempel på hur snabbt det kan gå, hur de kan hjälpa till och alla tankenötter de lyckats knäcka för att tillgodose konstruktioner och trycklösningar som levt upp till kundernas visioner och önskemål. En kund önskade 36 roll up:er och att få dem klara på dagen. Ett vanligt tryckjobb förvisso, men halv elva på förmiddagen blev det klart med ordern och originalen, senare på eftermiddagen var de printade och klara för upphämtning.

– Ofta har kunderna bara en vision och undrar om det är möjligt att genomföra och så får du klura lite, säger Ellinor och tittar på Magnus.

– En av våra kunder ringde en torsdag och sa: ”Helvete, vi ska ha ett gig imorgon och behöver en 20 meter lång matta som ska gå upp på scenen och väggen. Och i den ska det vara en lysande logotype. Allt klart på 24 timmar. Jag gick hem och klurade över natten, sedan kom jag på hur jag skulle göra och så producerade vi allt.

D-Max Print gjorde allt i tryckväg när Myndigheten för samhällsskydd och beredskap skulle hålla event. Foto: Privatbild

Det kan också röra sig om större projekt. En återkommande kund hörde av sig när Myndigheten för samhällsskydd och beredskap skulle arrangera ett event.

– Det var tygväggar, flaggor, golv och mattor med mera. Jag fick också uppfinna ett stort klassiskt labyrintspel. Allt skulle vara miljövänligt så jag gjorde det i Reboard. I stället för en dank att spela med så fick det bli en plastkula så att inte spelet gick sönder. – Det har varit så många roliga och konstiga grejer, säger Ellinor och droppar ett annat jobb där kravspecifikationen var sex lådor – 80 x 80 centimeter – som skulle hänga ner från taket över en scen.

Magnus konstruerade ett labyrintspel enligt kundens önskemål. Foto: Privatbild
Massvis av förkläden

Covidpandemin satte dock stopp för de flesta större eventjobben. När denna period kommer på tal bär det med sig en minst sagt speciell historia i sig. D-Max Print började med att skära ut visir till sjukvården. Sedan kom en fråga till Magnus från Björn Rodin på Specialmedia om de skulle kunna tillverka förkläden med långa ärmar.

– Fixar du fram plast så ska jag nog se om jag ska kunna skära i det där, sa jag. Det tog två dagar sedan var en rulle levererad – 1,6 meter i diameter, en samlad totalvikt på 100 kilo bestående av ett 0,02 millimeter tunt plastmaterial.

– Jag ritade upp en prototyp på ett förkläde och började samtidigt grunna på hur man skulle kunna svetsa dit armarna. Lösningen blev att använda en förslutningsmaskin för längre påsar, men annat att tänka på var även att göra diverse hål för fingrar. De fick också uppfinna en klädvikare för förklädena och söka rätt på passande kartonger att lägga dem i. Efter en helgs slit och tankeverksamhet kom de fram till en lösning.

– Björn kom tillbaka och sa: ”Okej, vi har fått ordern. Problemet är bara att de ska ha minst hundratusen – i veckan.” Jag tänkte, vad fan gör vi nu. Det påbörjade en rundringning till tryckarkollegor i branschen som också hade Zündbord med rullmatning i samma storlek.

– Jag tror det slutade med att vi var totalt 13 företag som fick med det här att göra.

– Så vi skapade jobb till dem. De blev jätteglada.

Åter på banan

D-Max Print själva körde tvåskift i åtta veckor. En enda rulle tog närmare 6–7 timmar att skära, samtidigt gällde det att se till att ombesörja alla andra kunders beställningar.

– Det är nästan så att man blir lite sentimental när man tänker tillbaka på det här, säger Ellinor när hon minns tillbaka på hur de slet.

Foto: Claes Nordström

Det blev ändå ett rejält tapp i omsättningen under pandemin för företaget som ett normalt räkenskapsår omsätter cirka 5,5 miljoner kronor. När kommande bokslut stänger ser det ut att bli revansch.

– Jag skulle tro att vi hamnar en bra bit över 6 miljoner kronor. Jag hoppas det i alla fall. Man vet ju inte om det blir bakslag igen. När pandemin mattades av i början av året blev det full fart i verksamheten.

– Året har börjat i rekordfart. Det ser ut nu som att vi når en omsättning på 5,5 miljoner kronor redan efter sex månader. Vi slog omsättningsrekord tre månader på raken. Det var all time high i april, maj och juni. Vi hade så otroligt mycket att göra.

Canons största modell rullskrivare, Colorado 1650, finns i huset. Foto: Claes Nordström
Välanvänd ny stor planprinter

Den nya planprintern Arizona 2380 som installerades i början av året kom väl till pass. En långvarig partner på leverantörssidan är Color Systems.

– Vi har köpt alla våra maskiner från dem och arbetat med dem under många år. De har till och med egen nyckel hit, säger Magnus och skrattar. Trycket i Arizonan ger en något mattare look än många andra planskrivare på marknaden, enligt Ellinor. Det var något de önskade liksom att den kan printa med vitt bläck.

– Vi hade inte klarat oss utan den när vi fick så pass mycket att göra i februari. Den här är dubbelt så snabb, om inte mer, jämfört med den vi hade innan. Den är väldigt enkel att ha att göra med.

– Vi vill ha driftsäkerhet. Det får inte vara strul utan det ska bara funka.

Nära kontakt med kunderna

De flesta beställningar trillar in via telefon och mejl och tryckeriet lever mycket på sitt goda rykte.

– Det är så vi har fått nästan alla kunder. De hittar nästan alltid till oss via rekommendationer, säger Ellinor och fortsätter:

– Den personliga kontakten, att ha en nära kontakt med våra kunder är jätteviktigt för oss. Men också – det låter som en klyscha – att ha kul på jobbet är viktigt.

Affärssystemet de använder har kompanjonen Peter Grundström byggt i Filemaker.

– Det är integrerat med våra mejl så allt kommer in i vårt affärssystem, även jobben görs i affärssystemet och det går ut bekräftelser, korr och det finns checklistor. Det är väldigt mycket som är dokumenterat och automatiserat, säger Magnus Stehlin.

Efter att ha skapat trekantsskyltar till en kund tar D-Max Print nu konceptet vidare och utvecklar en skyltserie i olika storlekar. Foto: Claes Nordström
Tagit fram egna skyltar

Tryckeriet håller även på att ta fram en egen skyltserie med stående trekantsskyltar i enbart Reboard. Det var efter att Magnus hade gjort ett skarpt jobb till en kund med en sådan kravspecifikation som konstruktionsarbetet tog fart. Det blev så pass lyckat att de nu satsar på att ta fram ett standardkoncept med olika modeller. De flesta kunderna finns i Stockholms­regionen.

– Vi går inte in i priskrig. Vi har våra priser och står för dem. Vi är inte billiga och inte jättedyra, men vi ska såklart ha täckning för det vi gör så att det blir ett plus i kanten vid årets slut.

Hårt arbete och sena kvällar

Arbetsfria helger ryker ibland när det är mycket att göra, och ibland står Ellinor och Magnus även på tryckerigolvet under sena kvällar när akuta jobb bara måste bli klara med kort varsel.

– Vi försöker hålla oss till dagarna. Det räcker att man snittar på 12–14 timmar om dagen.

– Men vi har ofta flera maskiner igång som står och tuggar här på nätterna också, säger han och tillägger att tankar finns framåt att anställa en till operatör, men det tar de än så länge med ro för att känna av marknaden efter pandemin och årets riksdagsval.

Planen är att fortsätta på den inslagna vägen, utnyttja den stora produktionskapaciteten och förverkliga kundernas alla möjliga förfrågningar.

– Vägen framåt för oss är att vi ska kunna ha den här mångsidigheten. Vi ska vara breda och kunna göra det mesta, säger Magnus Stehlin.

Läs vidare

Signcomchef ansluter till Signcore

– Jag tycker kanske att vår största leverantör Mimaki inte fått det genomslag på maskinsidan som varumärket förtjänar, säger Mattias Söderberg, som rekryterats till återförsäljaren Signcore.
DSC_4560

Tilde Tryck flyttar till häststall med ny digitalpress

Tilde Tryck har lämnat Arvika för byn ”Byn”. Till ladan på landet har Veronica Borg inte bara tagit med sig sin nästan 200 år gamla tryckpress utan även en ny digitalpress.
Tildetryck1

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Senaste nytt

Gop lanserar nytt återvinningskoncept

Materialleverantören Gop har inlett samarbete med flera skandinaviska återvinningspartners och presenterar nu konceptet go Circular. Det innebär att kunderna kan returnera de flesta plastbaserade material för återvinning. 
go-circular-rasmus-martin-pressbild

PWA:s förändringsvåg: "Det ska inte vara stiltje i en förening"

Projektledaren Maria Olsson om: ✔ En mässa per år från 2026 ✔ Utbyggt showroom ✔ Tillströmning av ny typ av medlemmar ✔ Namnbytet
Maria-pwa-beskuren

Reducera manuella steg i arkbaserad bokproduktion

För närvarande finns det många manuella steg i arkbaserad bokproduktion. Det vill Müller Martini förändra med den nya Starbook Sheetfolder från systerbolaget Hunkeler.
hunkeler-starbook

Signcomchef ansluter till Signcore

– Jag tycker kanske att vår största leverantör Mimaki inte fått det genomslag på maskinsidan som varumärket förtjänar, säger Mattias Söderberg, som rekryterats till återförsäljaren Signcore.
DSC_4560