Textilföretaget som breddar sin profil

PUBLICERAD: 25 oktober 2022
UPPDATERAD: 3 november
För några månader sedan köpte Profilewear in en DTG-skrivare som redan har betalat sig, berättar Herman Shaho medan han visar hur den nya Epson SureColor SC-F2100 fungerar. Foto: Anja Degerholm

Helsingborgsbaserade Profilewear firar i år 10-årsjubileum och har under årens lopp hunnit bli varma i kläderna när det gäller textil. Nu vill företaget satsa på andra profilprodukter för att kunna växa och öka omsättningen.

För ett e-handelsföretag är konkurrenten bara ett klick bort, därför gäller det att vara snabb. Det vet personalen på Profilewear mycket väl.

– Vi måste vara väldigt snabba och vi har som policy att det ska gå max fyra timmar från förfrågan till respons med en personlig skiss och ett kostnadsförslag, berättar Herman Shaho som är en av företagets tre delägare.

Profilewear är i huvudsak ett textilföretag med fokus på profilkläder och arbetskläder. Under företagets verksamma år har man byggt upp en kundbas med referenskunder så som Ica Supermarket, Svenska kyrkan, Svy och Imaz Wheels.

Oliwer Johansson är en av Profilewears anställda och han har hand om processen från beställning och design till tryck och packning.
Delägaren med spetskompetenser

All beställning sker online genom företagets egenutvecklade webbplattform.

– Det ska vara enkelt för kunden. Vi använder en treklicksmetod som innebär att det bara ska krävas tre klick från det att kunden kommer in på sidan till en beställning. Det handlar mycket om att använda Google och SEO för att kunderna ska hitta till oss och en av delägarna är specialist inom just detta, berättar Herman.

Herman Shaho har en bakgrund inom reklam och webb­utveckling och han har jobbat på Profilewear i fem år. Han har utvecklat företagets IT-plattform. De andra delägarna är SEO-experten Dragan Smiljic, som var med och grundade företaget, och Elin Stensdotter som sköter drift och försäljning.

– Vi tre delägare har olika spetskompetenser och kompletterar därför varandra bra, säger Herman.
Totalt är det sju personer som jobbar på företaget, varav vissa är timanställda eller konsulter.

Transferpressen från Hot Screen går varm och kan trycka upp till 200 plagg i timmen, om operatören är snabb.
Flyttade hem produktionen

När en beställning är gjord får kunden en skräddarsydd skiss utifrån sina önskemål, efter bekräftelse jobbar Profilewear sedan vidare med beställningen.

Tidigare lades tryckproduktionen ut och gjordes i Polen. För tre år sedan togs beslut om att ta hem all produktion.

– Det handlade dels om miljön och dels om att vi vill ha så få mellanhänder som möjligt.
Det innebar en del maskininvesteringar, främst på trycksidan. Företaget har köpt in två stycken transferpressar, en Hotscreen Hot 2000 värmepress och en Perma 2 från Perma Press, även det en värmepress.

– Hotscreen-pressen är supersnabb för bulkjobb och i den kan man trycka 200 plagg i timmen om man är snabb. Perma Press-maskinen är bra för lite större plagg, som jackor.

– Det är en utmaning att ta en så traditionell bransch online och göra print on demand. Vi försöker lära våra kunder att kanske trycka tio tröjor istället för 50, så sparar vi transfern så de kan beställa fler när de behöver.

På bara nio månader har Profilewear fått ihop ett arkiv med 500 kunder vars transfers ligger och väntar på ytterligare användning.

Företaget har nyligen anställt en till säljare, Ibbe Mir, för att kunna expandera.
Kortare ledtider

För några månader sedan gjordes en investering i en DTG-skrivare, en Epson SureColor SC-F2100, som används som för att printa på transfers upp till A3-format när det handlar om mindre serier. Den levererades av Folier som även förser Profilewear med förbrukningsvaror.

– Det är en investering som redan har betalat sig. Den har gjort att vi kan sänka leveranstiden från 15–20 till 8–12 arbetsdagar. Dessutom kan vi erbjuda expressleveranser inom en vecka, det kunde vi inte tidigare.

I de fall kunden önskar screentryck eller brodyr anlitas en underleverantör. Det gäller även vid beställningar av stora volymer textiltryck, fler än 1 000 plagg, som då utförs av Hotscreens tryckeri i Fjärås. All övrig förädling sker på hemmaplan. Det innebär att företaget har fått anställa två personer till produktionen. Oliwer Johansson är en av dem och han visar hur arbetsgången ser ut.

– Jag följer kunden genom hela processen. Jag tar fram en skiss i datorn, gör själva trycket och packar sedan varorna innan de skickas, berättar han.

Det är viktigt att trycket hamnar exakt rätt.
Profilartiklar ska lyfta omsättningen

Högsäsong är september till november och mars till maj. Lagom till årets högsäsong går Profilewear i gång med en satsning på olika profilartiklar. Sådant som vattenflaskor, nyckelband och handdukar med profiltryck.

– Vi vill bredda oss och vara en ”one stop shop” där kunden kan hitta allt man behöver till sitt företag.
Förhoppningen är att satsningen ska innebära en tillväxt och en större omsättning. Förra bokslutet visade en omsättning på runt 7 miljoner kronor och nästa steg är att nå 10 miljoner kronor.

– Det är profilprodukterna som ska göra att vi kommer upp i omsättning. Vi har redan en stock med 3 500 kunder och tror därför att vi kan lyckas med det.

En annan satsning är att köpa in en egen brodyrmaskin.

Inom förpackningsvärlden har ”unboxing” blivit en välkänd term. Profilewear vill haka på den trenden och packar därför in plaggen i papper och sätter på denna dekal: ”Yehaa! Leveransen är här”.
Expansion väntar

För två år sedan flyttade företaget från Berga industriområde till centrala lokaler inne i Helsingborg. I och med att textiltrycket togs hem från Polen har man redan hunnit bli trångbodda, varenda centimeter på de 150 kvadratmetrarna utnyttjas. Därför har ägarna börjat titta på nya lokaler.

– Vi behöver minimum 300 kvadratmeter för att kunna växa och vi kommer förmodligen behöva fler maskiner. Planen är att flytta under nästa år, säger Herman Shaho och fortsätter:

– Efter tio år i branschen vill vi växla upp, vi kan textilier och vill nu bli en fullserviceleverantör inom profilbranschen. Målet är att bli tio anställda nästa år för att kunna nå vår målsättning.

Lokalerna i centrala Helsingborg är utnyttjade till sista centimetern, därför är planen att flytta under 2023.

Läs vidare

Stockholmstryckeri växlar upp

US-AB lägger i en högre växel med ett fullutrustat broschyrhäftsystem från Plockmatic och satsar samtidigt på att bredda erbjudandet med en e-handelsplattform för profiltrycksaker.
Usab3

Servicefokus och försäljningsrekord i sikte

Återförsäljaren KA Olsson & Gems ser ut att stänga verksamhetsåret med de bästa försäljningssiffrorna någonsin, enligt försäljningschefen Emil Gillmor. Förklaringen beror delvis på ett uppsving på dekor­sidan. Samtidigt vässas produktportföljen ytterligare med fler nyheter för bilfolierare.
emil

Digitaltryckeri har öppnat säljkontor

POD Sthlm har växt i rask takt. Ett resultat av personalens gemensamma kompetenser, enligt delägaren Niklas Hultberg. Fem personer har anställts det senaste halvåret och det första projekt- och säljkontoret utanför Stockholm är nu ett faktum. – Jag tror inte det kommer vara vårt sista, säger han.
POD6

Osäkra tider när branschen möttes på Print Next

Under Print Next framkom dystra rapporter om ekonomisk inbromsning, stigande energi- och papperspriser och inflation. Det osäkra läget låg som en våt filt över branschträffen. Men det fanns också ljuspunkter, nytänk och inspirerande presentationer som publiken fick lyssna till.
Print_Next

Senaste nytt

Stockholmstryckeri växlar upp

US-AB lägger i en högre växel med ett fullutrustat broschyrhäftsystem från Plockmatic och satsar samtidigt på att bredda erbjudandet med en e-handelsplattform för profiltrycksaker.
Usab3

Vinnarna klara i folietävling

Den årliga Hexis-fototävlingen fick in fler än 450 bidrag. Nu har vinnarna utsetts.
Hexis_collage_1

Spandex satsar på pvc-fri folie

Med målet att det ska vara precis lika enkelt och billigt att välja pvc-fria som traditionella folier så lanserade Spandex i dagarna sin nya serie print- och skärfolier, ImagePerfect EverGreen.
Screenshot 2022-12-07 at 12.01.51

Servicefokus och försäljningsrekord i sikte

Återförsäljaren KA Olsson & Gems ser ut att stänga verksamhetsåret med de bästa försäljningssiffrorna någonsin, enligt försäljningschefen Emil Gillmor. Förklaringen beror delvis på ett uppsving på dekor­sidan. Samtidigt vässas produktportföljen ytterligare med fler nyheter för bilfolierare.
emil