Profilföretag ger helhet med print och montage

PUBLICERAD: 31 oktober 2022
UPPDATERAD: 3 november
Thomas Aronsson är en av de tre som arbetar i skylt- och dekorverksamheten hos PSS. Foto: Claes Nordström

När en enda storformatsskrivare står för allt skylt- och dekortryck krävs en slitvarg till maskin som går att lita på alla dagar i veckan. Stockholmsföretaget PSS har funnit sin och på köpet fick de mersmak att printa med vitt bläck.

Vårt möte med Profil och Souvenir i Sverige (PSS) börjar med en felkörning till Vallentuna där företaget har sitt huvudkontor och en av sina tre butiker. Men det är i Arlandastad, där företaget utöver butik har sina produktionslokaler för affärsområdet skylt- och dekor, som vi till slut hamnar rätt. Det handlar om en mindre verksamhet som ger merförsäljning till profilföretagets produktsortiment, en stor del inom arbetskläder.

Uppe på loftet finns hela maskinparken. Möjligen modest för ögat men väl så effektiv för ändamålet; ett applikatorbord, en skärplotter och en storformatsskrivare. Lofttrappan ner leder in i bilhallen där de tre anställda kan foliera två bilar åt gången. Bildekor och skyltar står för över 80 procent av det avdelningen producerar. Fredrik Hamberg, en av delägarbröderna och ansvarig för dekor- och skyltverksamheten, möter upp i produktionen:

Fredrik Hamberg. Foto: Privat

– Vi är tre anställda och arbetar med allt från att byta färg på hela bilar till att sätta på små dekaler, men också med stora och små skyltar och lite mässmaterial som roll up:er och enklare mässlösningar, säger han.

Ny storformatsskrivare

I slutet av förra året togs beslutet att köpa in en ny storformatsskrivare. Den gamla HP-maskinen, Latex 360 som tjänat dem väl, var på väg att säga ifrån helt och hållet. Dessutom stod den inför en dyr servicekostnad. Valet föll på den senaste modellen i HP:s rullskrivarserie – 700W.

– Jag fick uppfattningen att de hade förbättrat det vita bläcket och det öppnade upp för en del speciallösningar för oss när det väl behövs. Så här i efterhand har vi nog printat mer vitt än vad vi trodde vi skulle göra från början.

Maskinen skriver ut 1,6 meter brett och täcker in hela foliesortimentet PPS använder sig av.

– Det var ingen större prisskillnad att välja vitt bläck till maskinen. Och vi har märkt att vi har fått in fler kunder som vill ha dubbelsidiga klistermärken. Det har gjort att vi har vi fått användning för det.

Vattenbaserat bläck

Bland HP:s fyra senaste printrar i rullsegmentet är två av dem utrustade med vitt bläck – 700W och 800W – utöver standardfärgerna CMYK, light cyan, light magenta, Latex Optimizer och Latex Overcoat. Tekniken är latex och vattenbaserat bläck används. Utomhusapplikationer kan skrivas ut i hastigheter upp till 36 kvadratmeter i timmen, enligt maskinspecifikationen.

HP:s storformatsskrivare 700W står för alla utskrifter på avdelningen. Foto: Claes Nordström

Maskinen har ett automatiskt bläcksystem för att säkerställa att det vita bläcket får en lång hållbarhet och att skrivhuvudenas munstycken hålls fria så att de inte täpps till. Det finns också en avsedd kammare för de tillfällen skrivhuvuden inte används.

– Maskinen sköter cirkuleringen själv så att bläcket håller sig fräscht. Jag har bara positivt att säga om det. Det är fantastiskt. Att det blev just latextekniken var inget svårt val, enligt Fredrik. Bläcket härdas direkt i utskriftsprocessen och materialen kan monteras direkt efter att de har lämnat maskinen.

– I den här branschen är det väldigt snabba puckar. När det väl kommer ut ur maskinen är det torrt, säger han och poängterar att det blir extra viktigt i en mindre verksamhet att kunna sätta igång med efterbearbetningen.

Snittar 220 kvadratmeter i månaden

I det dagliga arbetet sköter sig maskinen mycket själv. Den är enkel att använda och en smidig mjukvara därtill gör det smidigt, enligt Hamberg som uppskattar att de i snitt producerar runt 220 kvadratmeter i månaden.

Har du märkt av några andra effekter med er nya skrivare?

– Jag tycker att vi gör av med mindre bläck än vad vi gjorde förr, det har att göra med bläckkassetterna är större än vi hade tidigare. Det blir också sällan problem med utskriften; att det blir randigt, att ett skrivhuvud blir dåligt eller att maskinen kraschar. Den håller hög kvalitet länge. En bra produktionsmaskin i mina ögon. Det upplever i alla fall vi i vår vardag.

PSS använder nästan uteslutande folier från Spandex sortiment. Foto: Claes Nordström
Pålitlig och snabb service

Han förtydligar att eftersom de har en sådan liten verksamhet så har de inte möjlighet att ha en maskin i reserv. Därför är det otroligt viktigt att deras arbetshäst på printsidan är pålitlig och att de har framförhållning om de märker att något börjar barka åt fel håll.

– Börjar man märka smärre problem så gäller det att redan då ta kontakt. NI Solutions är vår leverantör och servicepartner och det fungerar jättebra. De är både snabba och duktiga.

Niclas Darbring transfertrycker på plagg. Foto: Claes Nordström

PSS använder nästan uteslutande folier från Spandex sortiment. Det är bland annat en Arlon-folie för skyltar och bildekor, men även leverantörens husfolie:

– Den är egentligen lite för bra för våra plana montage, men klarar också av ganska djupa veck på bilar. Den klarar av en sidospegels alla vinklar. Sedan har vi enklare material för klistermärken och dekaler.

Viktigt med god planering

Han säger att mentaliteten i verksamheten är en strävan efter att ha god planering för att nå en effektiv produktion. Arbetet påbörjas direkt efter första kundkontakten med att få styr på designskisser, bilmått och avstämning med kunden om korrektur vidare till att printa och skära ut materiallängder. Allt ska ske i så god tid som möjligt innan det är dags för applicering.

– När bilarna kommer till oss så ska allt material vara färdigt. Rätt längder och mått så att vi bara kan sätta på dekalerna så att de så snabbt som möjligt kan åka härifrån. Så fort bilen står stilla så försvinner tid för kunden. Och kan vi minimera den tiden det tar så är det en vinst både för oss och för kunden.

Bildekor och skyltar står för över 80 procent av det avdelningen producerar. Foto: Claes Nordström

Han säger att de ser en ökad efterfrågan på att klä in hela bilar. Orsakerna kan vara att få ett ökat andrahandsvärde eller helt enkelt för att sätta ett företags prägel på bilen. Och även om det inte är tal om helwrapping så används mer av bilens yta idag till reklambudskap och loggor för att synas.

– Fler kunder vill sticka ut mer på sina fordon än vad det var förr. Så upplever jag det i alla fall.

Med hela PSS utbud av profilprodukter och kläder kan de som en enda aktör erbjuda en helhet till kunden. En styrka, säger han.

– Vi har vi en fördel att vi är så mycket mer än bara dekor. Du får en helhetslösning hos oss i stället för att behöva vända dig till flera olika för att få likadana färger på dina kläder och dina fordon.

 

Om PSS

Profil och Souvenir Sverige AB startade i en källare i Vallentuna 1998. I dag sysselsätter företaget närmare 60 anställda och omsättningen uppgår till 57,6 miljoner kronor. Skylt- och dekoravdelningen står för omkring 3,5 miljoner. Huvudkontoret ligger i Vallentuna och butiker finns i Vallentuna, Sollentuna och Arlandastad.

PSS har tre butiker och har ett stort produktsortiment med profilartiklar och kläder. Foto: Claes Nordström

Läs vidare

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Han trycker HTV för MC-klubbar, Österlenturister och hårdrockare

Signs n’ Shirts trycker kläder och stickers åt allt från motorcykelklubbar och hårdrocksband till turister på Österlen. Sedan firman flyttade till en butik i Tomelilla under hösten har allt fler lokala företagare fått upp ögonen för verksamheten.
SS1

Direct Color Systems visar LED-printers på Fespa

Direct Color Systems ska demonstrera sina LED-printers på Fespa. Flatbädden UV-44 DTS släpptes förra året och är en mångsidig printer i mellanformat.
3_4View2_3846-1536x1119

Det händer på årets Fespa-mässa

När Fespa Global Print Expo återvänder till Amsterdam RAI i mars så är det med välkända inslag som Sustainability Spotlight och World Wrap Masters, men även med nyheter som rör digital signage, personalisering och ett initiativ för att minska spillet.
Fespa kollage

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland