
Efter två års samarbete förtätas Skyltfokus och HM Screen helt och hållet. Mixen med projektledning och egen skyltproduktion har visat sig vara ett vinnande koncept. Nu väntar namnbyte, bolagsfusion och satsningar.
Sedan 2021 har säljbolaget Skyltfokus och tryckeriet HM Screen sett flera synergieffekter av att arbeta tillsammans kring projektledning, produktion och leverans av alla typer av skyltar. Under nästa år är planen att verksamheterna ska fusioneras i ett bolag.
– Efter två år har vi märkt att det här är ett vinnande koncept för oss så då vill vi slå ihop oss till namnet Skyltfokus, säger vd:n Robert Götberg när vi träffar honom på säljkontoret i Göteborg.
I den nya konstellationen siktar de mot att ta andelar på skyltmarknaden i Sverige.
– Vi kunde se att många andra vägar öppnades eftersom vi befinner oss i både Göteborg och Stockholm. Vi kan bredda med kunder i båda städerna, säger han och tillägger att samarbetet också möjliggör att de kan ta in och hantera större skyltjobb på ett bättre sätt.

Screentryck en styrka
Stockholmsbaserade HM Screen startade 1999. Familjetryckeriet har dels en digital produktion med rullskrivare och planprintrar, dels som namnet antyder, även analogt screentryck.
– All produktion sker i Stockholm. Samtliga orderhanteringar och kunder sköts från Göteborg men även av min kollega Pontus Holmberg i Stockholm. Han jobbar även i produktionen. Robert Götberg säger att en av tryckeriets stora styrkor är screentryck. Uppåt 40 procent trycks analogt i dag, resten går digitalt.
– Det här är unikt att vi har screentrycket kvar och vi ska verkligen satsa på att behålla det. Det blir vårt signum att vi har den delen också. Han ser också stora fördelar med att ha en mix av analogt och digitalt tryck i produktionen.
– Digitaltryck är bra. Men just i stora upplagor för att kostnadseffektivisera så är det fördelaktigt att screentrycka. Så länge det är det så tror jag att det är bra grej att köra med. En ny storformatsskrivare En betydande leverantör för företaget är Marabu som supporterar med både maskiner, tryckfärg och bläck.
– Vi köper mycket av dem. Vi har senast köpt en rulle till rulle-skrivare av märket OKI.

Skyltfokus är alltså företagsnamnet som ska gälla framöver. Han motiverar namnbytet så här:
– Vi använder oss av namnet Skyltfokus framåt för att det känns som man kan attackera på en bredare front. Med HM Screen tänker du direkt på ett screentryckeri. Skyltfokus blir mer mot profilering och en modernare touch. I huvudsak befinner sig företaget i grossistledet, en leverantör till tryckerier i branschen.

– Vi blir unika på så sätt att vi har ett screentryckeri, en tjänst som många eftersöker även i vår bransch. Vi säljer specialjobb till branschen när de behöver hjälp, säger han men tillägger att de också ser en ökning av direktkunder.
Stora på brand-och säkerhetsskyltar
Skyltfokus kan leverera det mesta i skyltväg och har hela Sverige som arbetsområde. De hjälper även till med idéer och design kring skyltar, stora som små. De förser bland annat brand- och säkerhetsbranschen med dekaler och skyltar. Större banderoller, profil- och bokstavsskyltar, ljusskyltar, vägmärken och informationsskyltar är några exempel på skyltar som tas fram.
– Vi vill att du som kund ska kunna ringa ett samtal och få hjälp med allt.
– Även om du börjar från noll så kommer du härifrån med färdiga grejer. Han betonar att det är viktigt för Skyltfokus att leva upp till miljöstandarder och miljökrav.
– Det är superviktigt. Vi använder bara oss av bolag som har rätt certifikat, till exempel aluminiumleverantörer.

Utbyggnad och utökad personalstyrka
Förutom själva sammanslagningen finns fler satsningar på gång. Långtgående planer finns att bygga ut tryckerifastigheten i Tumba med ungefär 150 kvadratmeter. Det ska förhoppningsvis också leda till en större personalstyrka, från dagens sju, i takt med att allt större jobbuppdrag kommer in. Många idéer och tankar finns, enligt Götberg.
– Det stora nu är vår utbyggnation att vi ska bli större i produktionen. Där har vi nog inte riktigt landat än hur det ska bli men bygglovet är godkänt så det är bara spaden som ska ner i backen.
– Det kommer att ge oss större produktionsytor och möjligheter att kunna ta in mer material på lager. Sedan har vi små funderingar att köpa in lite fler maskiner men det beror också på om vi får behålla våra kunder. Egen produktion ger snabb leverans Att ha egen produktion är viktigt framåt, enligt Götberg. Det ger flexibilitet, bättre och snabbare kontroll på orderflöden. Samtidigt är man inte beroende av andra parter.
– Det blir ett smidigt flöde som gör att du kan ha korta leveranstider och närmare dialog på plats i produktionen, säger han och tillägger att det även gäller att ha så få montageteam som möjligt knutna till verksamheten för att bibehålla ett nära samarbete. Ett sådant exempel är montagefirman Star Neon som också huserar i samma lokaler som Skyltfokus i Göteborg.
Robert Götberg säger att de har sett en snabb tillväxt på kundsidan sedan 2021 när samarbetet gick i lås. – Det har gjort att vi har utvecklat befintliga kunder till att hitta andra produkter som de kanske inte hade koll på att vi hade tidigare; frigolitskyltar, belysta skyltar, storformatsvepor och den typen av grejer.

Ser positivt på framtiden
Han har stora förhoppningar på fortsatt tillväxt i skyltbranschen trots de tuffa tider branschen genomlider med kriget i Ukraina, pandemi och energikris.
– Jag tror det är en god framtid man går till mötes, säger han och fortsätter:
– Det försvinner några i branschen men det kommer också nya som vi. Det är inte bara vi som vågar satsa. Det gäller även på kundsidan. Det betyder att man behöver omprofilera sig med nya butiker och skyltar, till exempel fastighetsbolag som vill fräscha upp sig och få en nystart.
När ska ni förenas på allvar till ett bolag?
– Jag skulle tro att det kommer att ske någon gång under 2023. Då blir det ett organisationsnummer. Det är under bearbetning nu.