Antalis tar över portfölj med finpapper

PUBLICERAD: 8 november 2022
UPPDATERAD: 8 november
Arjowiggins säljer sina varumärken till Antalis som tidigare har varit återförsäljare av dessa. Foto: Antalis

Antalis förvärvar den globala varumärkesportföljen med design- och premiumpapper från Arjowiggins.

Förvärvet avser varumärkena Conqueror, Curious Collection, Rives, Keaykolour och Pop’Set. Antalis tar över varumärkena från Arjowiggins Scotland Limited, som historiskt tillverkat dessa premium- och designpapper, men ställdes under förvaltarskap i september i år.

– Vi är glada över att kunna erbjuda en långsiktig framtid för dessa ikoniska varumärken, förklarar Xavier Jouvet, chef för Antalis Groups affärsområde Papers.

Förpackningar och trycksaker

Antalis har tillsammans med sitt befintliga varumärke Olin även tidigare erbjudit pappersportföljen från Arjowiggins. De olika varumärkena som ingår har historiskt använts av tryckerier, varumärkesägare och kreativa byråer för produktion av tryckmedia. Allt från brevpapper, inbjudningar och broschyrer till årsredovisningar och förpackningslösningar med mera.

Köpt omfattande lager

Antalis har redan börjat prata med leverantörer för att Arjowiggins-portföljen ska kunna leva vidare.

– Vi arbetar redan med att återlansera dessa varumärken med stöd av utvalda leverantörer för ett förnyat sortiment med fokus på hög kvalitet och god service. Parallellt med detta har vi även köpt ett omfattande lager av befintliga artiklar av dessa varumärken. Detta extralager, utöver vårt egna befintliga lager, kommer att göra det möjligt för våra kunder att få den hjälp de efterfrågar under de kommande månaderna fram till dess att återlanseringen planeras att genomföras under Q1 2023.

Läs vidare

Fortsatt försäljningstapp för tryckta böcker – men ett format går mot trenden

Även i år så minskar försäljningen av tryckta böcker, det visar statistik som av Svenska bokhandlareföreningen och svenska Förläggareföreningen sammanställt. De digitala tjänsterna tar alltmer mark – men pocketboken ser ett litet uppsving. 
pexels-pixabay-279222

Lessebo blir medlem i grönt initiativ

Lessebo Paper har gått med i Paper Profile som är ett samarbete mellan distributörer och branschorganisationer samt massa-, pappers- och kartongtillverkare. Tillsammans har de tagit fram en enhetlig deklaration för viktig produktinformation när det gäller miljöpåverkan.
Lessebo

Profilföretag satsar på trycksaker

Voky, tidigare Profilservice, anställer fyra medarbetare för att även kunna erbjuda kunder tryckta pappersprodukter.
Profilservice_portratt_28aug_0089

Rekonstruktion för Arjowiggins

Arjowiggins Group i Storbritannien är på obestånd och har tagits i förvaltning inför en eventuell försäljning. Koncernen äger och driver två pappersbruk i Stoneywood i Aberdeen och Chartham i Kent.
Arjo6

Senaste nytt

Gibon bjuder in till öppet hus

Gibon i Borås bjuder in till Grafiska dagarna, 6–8 december, och bullar upp med förädlingsmöjligheter och efterbehandling till besökarna.
Gibon

Signcom breddar det pvc-fria utbudet

Signcom blir återförsäljare för Taya Groups pvc-fria bannermaterial i Kavalan-serien. De två parterna har ingått ett distributionssamarbete som börjar gälla omgående.
Signcom Kavalan

Först i Europa med prisbelönt flatbädd

Screenbolaget i Stockholm är först ut i Europa med Vanguards nya flatbäddsskrivare som premiärvisades på Fespa i maj. Investeringen ska möta förändrade marknadskrav och ett ökat behov av digital produktion i hög volym.
Oscar Lagerstedt_media

Gop utökar med pappersbaserat

Kungsbackaföretaget Gop får distributionsrätt i Skandinavien för två av Swedboards pappersbaserade premiumskivor för den grafiska displaybranschen. Avtalet ska innebära ett ännu bredare erbjudande av välkända varumärken inom detta segment. 
Gop Swedboard 2.1