Antalis tar över portfölj med finpapper

PUBLICERAD: 8 november 2022
UPPDATERAD: 8 november
Arjowiggins säljer sina varumärken till Antalis som tidigare har varit återförsäljare av dessa. Foto: Antalis

Antalis förvärvar den globala varumärkesportföljen med design- och premiumpapper från Arjowiggins.

Förvärvet avser varumärkena Conqueror, Curious Collection, Rives, Keaykolour och Pop’Set. Antalis tar över varumärkena från Arjowiggins Scotland Limited, som historiskt tillverkat dessa premium- och designpapper, men ställdes under förvaltarskap i september i år.

– Vi är glada över att kunna erbjuda en långsiktig framtid för dessa ikoniska varumärken, förklarar Xavier Jouvet, chef för Antalis Groups affärsområde Papers.

Förpackningar och trycksaker

Antalis har tillsammans med sitt befintliga varumärke Olin även tidigare erbjudit pappersportföljen från Arjowiggins. De olika varumärkena som ingår har historiskt använts av tryckerier, varumärkesägare och kreativa byråer för produktion av tryckmedia. Allt från brevpapper, inbjudningar och broschyrer till årsredovisningar och förpackningslösningar med mera.

Köpt omfattande lager

Antalis har redan börjat prata med leverantörer för att Arjowiggins-portföljen ska kunna leva vidare.

– Vi arbetar redan med att återlansera dessa varumärken med stöd av utvalda leverantörer för ett förnyat sortiment med fokus på hög kvalitet och god service. Parallellt med detta har vi även köpt ett omfattande lager av befintliga artiklar av dessa varumärken. Detta extralager, utöver vårt egna befintliga lager, kommer att göra det möjligt för våra kunder att få den hjälp de efterfrågar under de kommande månaderna fram till dess att återlanseringen planeras att genomföras under Q1 2023.

Läs vidare

Hylte Paper tvingas till storvarsel

De ojämna elpriserna slår hårt mot elintensiva företag i södra Sverige.

Hylte-bruk

Produktion av grafiskt papper ökar: "Effekten väntas inte bestå"

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent ifjol. Men Skogsindustrierna tror att utvecklingen kommer brytas.

Charlotte-Dickens

Mondi avvecklar pappersbruk efter katastrofal brand

Beslutet påverkar 300 anställda.

MondiStambo2

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.

FotoJet---2024-10-02T132714.194

Senaste nytt

Canon-chefen: ”Inkjet är rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Stort logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker med ett komplett erbjudande av avancerade verktyg och digitala tjänster.

Fredrik_Ringstrom

Mimaki om Montera får välja

Montera har satsat på Mimaki i maskinparken. De har både en planskrivare och en riktigt bred storformatsskrivare. Det gör att de kan producera många olika typer av applikationer i samma maskiner.

montera-collage

SPG investerar i automatiskt skärprogram

Scandinavian Print Group (SPG) har nyligen investerat i det automatiska skärprogrammet CompuCut från Polar. CompuCut är ett program som automatiskt ställer in skärmaskinen och vägleder operatören genom hela processen.

PolarCut_01