Fortsatt försäljningstapp för tryckta böcker – men ett format går mot trenden

PUBLICERAD: 10 november 2022
UPPDATERAD: 16 november
Bokförsäljningen minskar jämfört med 2021. Foto: Pexels.

Även i år så minskar försäljningen av tryckta böcker, det visar statistik som Svenska bokhandlareföreningen och Svenska förläggareföreningen sammanställt. De digitala tjänsterna tar alltmer mark – men pocketboken ser ett litet uppsving. 

Medan försäljningen av böcker i olika digitala former ökat under 2022 så har det gått sämre för den tryckta boken. Försäljningen av pappersböcker har minskat med 133,3 miljoner kronor under årets första nio månader, ett tapp på 5,1 procent och en större nedgång än den totala bokförsäljningen.

Ökning för pocket

Men det går inte dåligt för alla bokformat, pocketboken har ökat i försäljning med 4,7 procent. Sämre har det gått för inbundna böcker, som minskat med 6,9 procent, samt övriga format, så som danskt band och halvklotband, som tappat hela 11,7 procent jämfört med samma period i fjol.

De digitala publikationerna och tjänsterna har fram till oktober i år sett en ökning på 8,2 procent.

All bokförsäljning har minskat

Statistiken för svensk bokförsäljning sammanställs varje kvartal av Svenska bokhandlareföreningen och Svenska förläggareföreningen. I februari kommer en helårsrapport där föregående år utvärderas. 

Under årets första tre kvartal har den totala bokförsäljningen, både tryckta och digitala format, landat på 3,48 miljarder kronor, en minskning med 1,7 procent jämfört med samma period förra året.

Läs vidare

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

För få utbildas – "Läget börjar bli kritiskt"

Att för få utbildas pekas ut som ett stort orosmoln för den grafiska industrin. Det gör att antalet som rekryteras utan formell utbildning för branschen ökar.
0023_210921

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)