Fortsatt försäljningstapp för tryckta böcker – men ett format går mot trenden

PUBLICERAD: 10 november 2022
UPPDATERAD: 16 november
Bokförsäljningen minskar jämfört med 2021. Foto: Pexels.

Även i år så minskar försäljningen av tryckta böcker, det visar statistik som Svenska bokhandlareföreningen och Svenska förläggareföreningen sammanställt. De digitala tjänsterna tar alltmer mark – men pocketboken ser ett litet uppsving. 

Medan försäljningen av böcker i olika digitala former ökat under 2022 så har det gått sämre för den tryckta boken. Försäljningen av pappersböcker har minskat med 133,3 miljoner kronor under årets första nio månader, ett tapp på 5,1 procent och en större nedgång än den totala bokförsäljningen.

Ökning för pocket

Men det går inte dåligt för alla bokformat, pocketboken har ökat i försäljning med 4,7 procent. Sämre har det gått för inbundna böcker, som minskat med 6,9 procent, samt övriga format, så som danskt band och halvklotband, som tappat hela 11,7 procent jämfört med samma period i fjol.

De digitala publikationerna och tjänsterna har fram till oktober i år sett en ökning på 8,2 procent.

All bokförsäljning har minskat

Statistiken för svensk bokförsäljning sammanställs varje kvartal av Svenska bokhandlareföreningen och Svenska förläggareföreningen. I februari kommer en helårsrapport där föregående år utvärderas. 

Under årets första tre kvartal har den totala bokförsäljningen, både tryckta och digitala format, landat på 3,48 miljarder kronor, en minskning med 1,7 procent jämfört med samma period förra året.

Senaste nytt

Canon skrotar franchisemodellen – "Förändring är nödvändigt"

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon skrotar franchisemodellen – ”Förändring är nödvändigt”

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Kongsberg tillkännager semiautomatisk "Smart Material Handler" som förlänger det befintliga skärbordet.

KongsbergPCS_SmartMaterialHandler-scaled
Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Läs vidare

Nu är nya Sign&Print här!

Nu kommer nya Sign&Print varm från tryckeriet! Årets sista nummer innehåller en 28 sidor stor mässrapport från Sign&Print Scandinavia.

583
Nu är nya Sign&Print här!

Klassiskt skånskt bokbinderi i konkurs

Företaget har hamnat på obestånd.

FotoJet---2025-09-22T110803.590
Klassiskt skånskt bokbinderi i konkurs

Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Den grafiska återförsäljaren bjuder in till Öppet hus i Malmö den 12 november för att visa upp det senaste inom digitaltryck och produktionslösningar. 

DSC_2249
Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Storaffär skapar produktmediajätte

Det norska familjeägda produktmediabolaget Idé House of Brands har undertecknat en avsiktsförklaring (LOI) om att förvärva det svenskbaserade Wackes, för att etablera Europas största distributör av produktmedia.

Wackes
Storaffär skapar produktmediajätte