Företaget har gjort framsteg under första halvåret 2022, men varnar för högre priser för att kunna fortsätta den positiva trenden.
Det goda halvårsresultatet beror delvis på valutasituationen men också på ökad försäljning av varor och tjänster. Försäljningen under det första halvåret är således cirka 14 procent högre än föregående år.
Förpackningssegmentet hade en särskilt stark tillväxt, från blygsamma 415 miljoner euro föregående år till 535 miljoner euro. En ökning med nästan 29 procent. Tack vare den förbättrade försäljningen ökade EBITDA (resultat före räntor, skatter, avskrivningar och amorteringar) till 68 miljoner euro under andra kvartalet. Detta var betydligt mer än föregående året då siffran var 38 miljoner euro.
Bättre försäljningspriser har kompenserat för de betydande ökningarna av kostnaderna för råvaror och halvfabrikat. Nettoresultatet efter skatt för de första sex månaderna ökade från 13 miljoner euro till 44 miljoner euro. Enligt Heidelberg är det första halvåret av det innevarande räkenskapsåret högre än det totala resultatet för hela förra året.
Kommer att säkra marginalen genom prishöjningar
Även under andra kvartalet fortsatte orderingången att öka till cirka 622 miljoner euro, en ökning med 5 procent. Detta stöddes av valutaeffekter och hög efterfrågan från Centraleuropa och Nordamerika. Som ett resultat av detta ligger orderstocken över 1 miljard euro för första gången på flera år. Denna höga orderstock och halvårssiffrorna skapar en utmärkt grund för att uppnå målen för hela året, skriver Heidelberg i ett pressmeddelande.
”Med försiktighet”
Under andra halvåret räknar Heidelberg dock med ytterligare ökningar av personal- och energikostnader.
– Trots en svår miljö har vi övervunnit utmaningarna under det första halvåret och uppnått ytterligare tillväxt. Vi är dock fortfarande försiktiga eftersom det ännu inte är klart hur den globala situationen kommer att utvecklas, säger företagets vd Ludwin Monz.
– Under det första halvåret har vi lagt en god grund för att uppnå våra finansiella mål. Med detta i åtanke fokuserar vi på att upprätthålla våra leveranskedjor, säkra vår marginal genom högre försäljningspriser och fortsätta vår kostnadsdisciplin, tillägger han.