Heidelberg på uppgång flaggar för högre priser

PUBLICERAD: 15 november 2022
UPPDATERAD: 16 november
Heidelberger Druckmaschinen har lagt en god grund för att uppnå de finansiella målen, enligt vd:n Ludwin Monz. Foto: Pressbild

Företaget har gjort framsteg under första halvåret 2022, men varnar för högre priser för att kunna fortsätta den positiva trenden.

Det goda halvårsresultatet beror delvis på valutasituationen men också på ökad försäljning av varor och tjänster. Försäljningen under det första halvåret är således cirka 14 procent högre än föregående år.

Förpackningssegmentet hade en särskilt stark tillväxt, från blygsamma 415 miljoner euro föregående år till 535 miljoner euro. En ökning med nästan 29 procent. Tack vare den förbättrade försäljningen ökade EBITDA (resultat före räntor, skatter, avskrivningar och amorteringar) till 68 miljoner euro under andra kvartalet. Detta var betydligt mer än föregående året då siffran var 38 miljoner euro.

Bättre försäljningspriser har kompenserat för de betydande ökningarna av kostnaderna för råvaror och halvfabrikat. Nettoresultatet efter skatt för de första sex månaderna ökade från 13 miljoner euro till 44 miljoner euro. Enligt Heidelberg är det första halvåret av det innevarande räkenskapsåret högre än det totala resultatet för hela förra året.

Kommer att säkra marginalen genom prishöjningar

Även under andra kvartalet fortsatte orderingången att öka till cirka 622 miljoner euro, en ökning med 5 procent. Detta stöddes av valutaeffekter och hög efterfrågan från Centraleuropa och Nordamerika. Som ett resultat av detta ligger orderstocken över 1 miljard euro för första gången på flera år. Denna höga orderstock och halvårssiffrorna skapar en utmärkt grund för att uppnå målen för hela året, skriver Heidelberg i ett pressmeddelande.

”Med försiktighet”

Under andra halvåret räknar Heidelberg dock med ytterligare ökningar av personal- och energikostnader.

– Trots en svår miljö har vi övervunnit utmaningarna under det första halvåret och uppnått ytterligare tillväxt. Vi är dock fortfarande försiktiga eftersom det ännu inte är klart hur den globala situationen kommer att utvecklas, säger företagets vd Ludwin Monz.

– Under det första halvåret har vi lagt en god grund för att uppnå våra finansiella mål. Med detta i åtanke fokuserar vi på att upprätthålla våra leveranskedjor, säkra vår marginal genom högre försäljningspriser och fortsätta vår kostnadsdisciplin, tillägger han.

Läs vidare

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

För få utbildas – "Läget börjar bli kritiskt"

Att för få utbildas pekas ut som ett stort orosmoln för den grafiska industrin. Det gör att antalet som rekryteras utan formell utbildning för branschen ökar.
0023_210921

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)