Inkjetskrivare kapar både tid och kostnader

Foto: Mediaservice
PUBLICERAD: 21 november 2022
UPPDATERAD: 21 november
Niklas Svensson och Malin Nilsson på Mediaservice i Kristianstad med den nya Riso-skrivaren.

I våras installerades en Riso-skrivare hos Mediaservice i Kristianstad. Ett halvår senare ser företaget både förtjänster och konkurrensfördelar med att en stor del av produktionen flyttats över från toner till inkjet.

– Vi har länge funderat på hur vi kan få ner printpriserna. Den nya Riso-skrivaren är både snabb och billig i drift, den är perfekt för transaktionsdata som vi trycker mycket, säger Niklas Svensson på Mediaservice.

Mediaservice är ett digitaltryckeri som gör bland annat fysisk och digital fakturering, marknadsbrev, vykort, visitkort, affischer och kuvert. Bland kunderna finns bland annat flera mediaföretag och inom media tillämpas mycket budsortering, något som Mediaservice har mångårig erfarenhet av. De levererar en stor del av brevvolymen även till övriga postoperatörer.

Skriver ut i kall process

Tankarna på att investera i en bläckstråleskrivare i allmänhet och en Riso-skrivare i synnerhet hade funnits ett tag hos Mediaservice – för att kunna bli mer konkurrenskraftig. Efter Sign&Print-mässan i april kom de alltså i mål och maskinen levererades av Master Office som är återförsäljare för Riso i Sverige genom konsulten Johan Widerberg.

Riso ComColor GD 9630 är en snabb produktionsskrivare som skriver ut i en kall process. Det innebär att arken torkar direkt när bläcket läggs på papperet och det uppstår inte heller någon statisk elektricitet och papperet böjs inte under processen.

Skrivaren använder ett oljebaserat pigmentbläck och är utrustad med CMYK plus grå. Den femte grå färgen hjälper till att förhöja den svarta färgen och hela gråskalan, samtidigt som den förbättrar färgomfånget även i CMYK.

I maskinparken finns även ett par Kern-maskiner för kuvertering som gör det möjligt att kuvertera cirka 300 000 kuvert per dag.
Kompletterar tonerpress

Tidigare trycktes det mesta hos Mediaservice i tre digitalpressar.

– Det är bra maskiner, men det blev för dyrt för det vi kör, säger Niklas Svensson.

Numera har företaget kvar en digitalpress i produktionen. Niklas kollega Malin Nilsson poängterar att de två maskinerna kompletterar varandra på ett bra sätt:

– Vi kan till exempel köra omslag till kalendrar i superglossy i digitalpressen och trycka inlagan betydligt mer konkurrenskraftigt i Rison. Dessutom kan vi trycka upp trycksaker så som visitkort, broschyrer och kalendrar efter behov och göra ändringar. Det blir mer miljövänligt och bättre ekonomiskt, säger hon.

Mediaservice ser flera vinster med maskinen. Framför allt hastigheten. Den kan skriva ut 160 A4-sidor i minuten i full drift, vilket i runda slängar är dubbelt så snabbt som Mediaservice kunnat trycka tidigare. Det sparar viktig tid för det lilla familjeföretaget.

Inlagan till kalendrar är ett exempel på jobb som kan gå i nya Riso ComColor GD 9630.
Halverade kostnader

Besparingar när det gäller driften, som klickkostnaden, är något annat de lyfter fram:

– Maskinen installerades i april och vi har redan märkt av lägre kostnader. Vi kan se att vi mer än halverat våra printkostnader, säger Niklas.

– Den tuffar på väldigt bra och vi märker även att energikostnaden blivit lägre, vilket är positivt med tanke på dagens elpriser, säger Malin.

I full drift drar denna inkjetskrivare cirka 600 watt, vilket är väsentligt lägre jämfört med digitalpressar. Att själva investeringskostnaden ligger på en rimlig nivå hamnar också på plussidan.

Kan lämna bättre pris

Niklas Svensson berättar att de kontaktat tidigare kunder som sökt sig till en annan leverantör på grund av priset, men som nu visat intresse för att komma tillbaka till Mediaservice. Ytterligare ett plus i kanten.

– Det känns bra att kunna skicka ut offerter och lämna ett bättre pris till kunderna än tidigare, säger han.

Läs vidare

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Han trycker HTV för MC-klubbar, Österlenturister och hårdrockare

Signs n’ Shirts trycker kläder och stickers åt allt från motorcykelklubbar och hårdrocksband till turister på Österlen. Sedan firman flyttade till en butik i Tomelilla under hösten har allt fler lokala företagare fått upp ögonen för verksamheten.
SS1

Succémetoden: Väljer fabrikerna som är bäst på varje produkt

De tre kompanjonerna bakom det unga profilföretaget Tidaj har alla bakgrund i den grafiska branschen. Trots det har de medvetet valt att lägga ut all produktion. Verksamheten omsatte tillsammans med bolagets andra varumärke 7,5 miljoner kronor senaste räkenskapsåret.
Tidaj-collage

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2