Hur kan bilfolier bli mer lättapplicerade och få ett ännu häftigare utseende för att i förlängningen skapa mer körglädje? Det gick den belgiska tillverkaren Grafityp ut och frågade sina kunder. Resultatet blev konceptet Omega-Skinz.
Omega-Skinz är en serie print- och wrapfolier med tillhörande laminat som lanserades i början av året. Hela sortimentet av media för storformatsprint finns nu tillgängligt i Sverige via återförsäljaren Papyrus.
– Det som är spännande med Omega-Skinz är att man har gjort en marknadsundersökning bland dem som jobbar med produkterna, och utifrån användarnas önskemål tagit fram den nya produktserien, säger Stellan Pehrson på Papyrus.
Serien består av printfolier med och utan metallic- och pärlemorpigment, wrapfolier i 59 färger och effekter samt laminat för lång hållbarhet. Enligt tillverkaren är den gjutna folien mjuk och flexibel, 3D-formbar med värme och kan formas lätt både på konkava och konvexa ytor. Folierna ska även vara konstruerade för att säkerställa snabb och problemfri montering på stora och små ytor på till exempel bilar, motorcyklar, båtar, lastbilar och bussar.
Skapa din egen färg
Printfolien absorberar färgen på ett sätt för att ge färgdjup och skarpa färger, och tryckegenskaperna i materialet innebär att det går att skapa detaljerade bilder. Metallic- och pärlemorpigmenten ska ge en lyxig känsla. Det är även möjligt att skapa sin egen färg genom att kombinera olika folier och laminat.
Wrapfolierna består av olika lager som absorberar foliens spänningar under sträckning och formning. Toppskiktet är en transparent pvc-film som ger grundskiktet extra färgdjup. Folien gjuts sedan som ett två- eller trepassystem där de olika lagren bildar ett homogent lager. Resultatet blir, enligt leverantören, en stark och stabil folie som blir mjuk och smidig vid applicering med värmepistol eller infraröd lampa, till exempel för komplexa ytor som kofångare, spoilers och dörrhandtag.
Laminaten kan sedan förstärka effekten, till exempel för att framhäva fordonets form och kontur och för att efterlikna matt eller riktigt högblankt billack.
Hoppas på nyfikna kunder
Papyrus planerar utbildningar och seminarier om Omega-Skinz ute hos sina kunder med start runt årsskiftet.
– Det är alltid en viss tröskel när man lanserar en helt ny produkt, men vi hoppas att kunderna ska bli nyfikna, speciellt när man får höra att materialet är framtaget efter användarnas, ”Wrappers”, önskemål och vilja testa produkterna, säger Stellan Pehrson.
Papyrus säljer Omega-Skinz i såväl Sverige som Norge och Danmark.