Folier skapade efter wrapparnas önskemål

Foto: Pressbild
PUBLICERAD: 1 december 2022
UPPDATERAD: 1 december
Tillverkaren Grafityp har byggt ett futuristiskt showroom där användarna kan plåta sina färdigheter med Omega-Skinz-folierna.

Hur kan bilfolier bli mer lättapplicerade och få ett ännu häftigare utseende för att i förlängningen skapa mer körglädje? Det gick den belgiska tillverkaren Grafityp ut och frågade sina kunder. Resultatet blev konceptet Omega-Skinz.

Omega-Skinz är en serie print- och wrapfolier med tillhörande laminat som lanserades i början av året. Hela sortimentet av media för storformatsprint finns nu tillgängligt i Sverige via återförsäljaren Papyrus.

– Det som är spännande med Omega-Skinz är att man har gjort en marknadsundersökning bland dem som jobbar med produkterna, och utifrån användarnas önskemål tagit fram den nya produktserien, säger Stellan Pehrson på Papyrus.

Serien består av printfolier med och utan metallic- och pärlemorpigment, wrapfolier i 59 färger och effekter samt laminat för lång hållbarhet. Enligt tillverkaren är den gjutna folien mjuk och flexibel, 3D-formbar med värme och kan formas lätt både på konkava och konvexa ytor. Folierna ska även vara konstruerade för att säkerställa snabb och problemfri montering på stora och små ytor på till exempel bilar, motorcyklar, båtar, lastbilar och bussar.

Skapa din egen färg

Printfolien absorberar färgen på ett sätt för att ge färgdjup och skarpa färger, och tryckegenskaperna i materialet innebär att det går att skapa detaljerade bilder. Metallic- och pärlemorpigmenten ska ge en lyxig känsla. Det är även möjligt att skapa sin egen färg genom att kombinera olika folier och laminat.

Wrapfolierna består av olika lager som absorberar foliens spänningar under sträckning och formning. Toppskiktet är en transparent pvc-film som ger grundskiktet extra färgdjup. Folien gjuts sedan som ett två- eller trepassystem där de olika lagren bildar ett homogent lager. Resultatet blir, enligt leverantören, en stark och stabil folie som blir mjuk och smidig vid applicering med värmepistol eller infraröd lampa, till exempel för komplexa ytor som kofångare, spoilers och dörrhandtag.

Laminaten kan sedan förstärka effekten, till exempel för att framhäva fordonets form och kontur och för att efterlikna matt eller riktigt högblankt billack.

Stellan Pehrson på Papyrus hoppas att den nya produktserien ska väcka nyfikenhet eftersom den är framtagen utifrån användarnas önskemål. Foto: Arkiv/Claes Nordström
Hoppas på nyfikna kunder

Papyrus planerar utbildningar och seminarier om Omega-Skinz ute hos sina kunder med start runt årsskiftet.

– Det är alltid en viss tröskel när man lanserar en helt ny produkt, men vi hoppas att kunderna ska bli nyfikna, speciellt när man får höra att materialet är framtaget efter användarnas, ”Wrappers”,  önskemål och vilja testa produkterna, säger Stellan Pehrson.

Papyrus säljer Omega-Skinz i såväl Sverige som Norge och Danmark.

Läs vidare

Epson vill ändra spelreglerna för små tillverkare

Under temat 'Precision, kompakt och energibesparande' lanserar Epson sina planer för Drupa. Det finns flera spännande nyheter att se fram emot.
Epson_Drupa

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Gelato lanserar arbetsflödesmjukvara

I samband med Drupa passar den norska tryck- och logistikjätten Gelato på att lansera Gelato Connect, en intuitiv mjukvara för tryckproduktion där hela arbetsflödet kan styras från en enda plattform.
348f49675a61f03a867c7a83c0c1af025a72c647-2000x1333

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Senaste nytt

Stibos köp av V-Tab klart: "En dröm jag haft i tio år"

Efter många turer är nu danska Stibo Completes köp av V-Tab i Vimmerby klart. Samtidigt innebär det att verksamheten i Norrahammar lägger ner. Stibo Completes VD Søren Henrikssen pekar ut riktningen i en intervju med Sign & Print.
stibo_soren_henriksen

Epson vill ändra spelreglerna för små tillverkare

Under temat 'Precision, kompakt och energibesparande' lanserar Epson sina planer för Drupa. Det finns flera spännande nyheter att se fram emot.
Epson_Drupa

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08