Folier skapade efter wrapparnas önskemål

Foto: Pressbild
PUBLICERAD: 1 december 2022
UPPDATERAD: 1 december
Tillverkaren Grafityp har byggt ett futuristiskt showroom där användarna kan plåta sina färdigheter med Omega-Skinz-folierna.

Hur kan bilfolier bli mer lättapplicerade och få ett ännu häftigare utseende för att i förlängningen skapa mer körglädje? Det gick den belgiska tillverkaren Grafityp ut och frågade sina kunder. Resultatet blev konceptet Omega-Skinz.

Omega-Skinz är en serie print- och wrapfolier med tillhörande laminat som lanserades i början av året. Hela sortimentet av media för storformatsprint finns nu tillgängligt i Sverige via återförsäljaren Papyrus.

– Det som är spännande med Omega-Skinz är att man har gjort en marknadsundersökning bland dem som jobbar med produkterna, och utifrån användarnas önskemål tagit fram den nya produktserien, säger Stellan Pehrson på Papyrus.

Serien består av printfolier med och utan metallic- och pärlemorpigment, wrapfolier i 59 färger och effekter samt laminat för lång hållbarhet. Enligt tillverkaren är den gjutna folien mjuk och flexibel, 3D-formbar med värme och kan formas lätt både på konkava och konvexa ytor. Folierna ska även vara konstruerade för att säkerställa snabb och problemfri montering på stora och små ytor på till exempel bilar, motorcyklar, båtar, lastbilar och bussar.

Skapa din egen färg

Printfolien absorberar färgen på ett sätt för att ge färgdjup och skarpa färger, och tryckegenskaperna i materialet innebär att det går att skapa detaljerade bilder. Metallic- och pärlemorpigmenten ska ge en lyxig känsla. Det är även möjligt att skapa sin egen färg genom att kombinera olika folier och laminat.

Wrapfolierna består av olika lager som absorberar foliens spänningar under sträckning och formning. Toppskiktet är en transparent pvc-film som ger grundskiktet extra färgdjup. Folien gjuts sedan som ett två- eller trepassystem där de olika lagren bildar ett homogent lager. Resultatet blir, enligt leverantören, en stark och stabil folie som blir mjuk och smidig vid applicering med värmepistol eller infraröd lampa, till exempel för komplexa ytor som kofångare, spoilers och dörrhandtag.

Laminaten kan sedan förstärka effekten, till exempel för att framhäva fordonets form och kontur och för att efterlikna matt eller riktigt högblankt billack.

Stellan Pehrson på Papyrus hoppas att den nya produktserien ska väcka nyfikenhet eftersom den är framtagen utifrån användarnas önskemål. Foto: Arkiv/Claes Nordström
Hoppas på nyfikna kunder

Papyrus planerar utbildningar och seminarier om Omega-Skinz ute hos sina kunder med start runt årsskiftet.

– Det är alltid en viss tröskel när man lanserar en helt ny produkt, men vi hoppas att kunderna ska bli nyfikna, speciellt när man får höra att materialet är framtaget efter användarnas, ”Wrappers”,  önskemål och vilja testa produkterna, säger Stellan Pehrson.

Papyrus säljer Omega-Skinz i såväl Sverige som Norge och Danmark.

Läs vidare

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Åtta produktionslinjer i HP:s smarta Drupafabrik

På Drupa ska HP:s grundläggande tryckteknologier Indigo LEP/LEPx, HP Thermal Inkjet och HP Latex fortsätta driva branschens utveckling framåt.
Haim-Levit

Världspremiär för Xeikons nya etikettpress

Xeikon kommer att ha en världspremiär på Drupa 2024. Det är en etikettpress som trycker med en ny egenutvecklad bläckserie.
Untitled Design - 1

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)