Folier skapade efter wrapparnas önskemål

Foto: Pressbild
PUBLICERAD: 1 december 2022
UPPDATERAD: 1 december
Tillverkaren Grafityp har byggt ett futuristiskt showroom där användarna kan plåta sina färdigheter med Omega-Skinz-folierna.

Hur kan bilfolier bli mer lättapplicerade och få ett ännu häftigare utseende för att i förlängningen skapa mer körglädje? Det gick den belgiska tillverkaren Grafityp ut och frågade sina kunder. Resultatet blev konceptet Omega-Skinz.

Omega-Skinz är en serie print- och wrapfolier med tillhörande laminat som lanserades i början av året. Hela sortimentet av media för storformatsprint finns nu tillgängligt i Sverige via återförsäljaren Papyrus.

– Det som är spännande med Omega-Skinz är att man har gjort en marknadsundersökning bland dem som jobbar med produkterna, och utifrån användarnas önskemål tagit fram den nya produktserien, säger Stellan Pehrson på Papyrus.

Serien består av printfolier med och utan metallic- och pärlemorpigment, wrapfolier i 59 färger och effekter samt laminat för lång hållbarhet. Enligt tillverkaren är den gjutna folien mjuk och flexibel, 3D-formbar med värme och kan formas lätt både på konkava och konvexa ytor. Folierna ska även vara konstruerade för att säkerställa snabb och problemfri montering på stora och små ytor på till exempel bilar, motorcyklar, båtar, lastbilar och bussar.

Skapa din egen färg

Printfolien absorberar färgen på ett sätt för att ge färgdjup och skarpa färger, och tryckegenskaperna i materialet innebär att det går att skapa detaljerade bilder. Metallic- och pärlemorpigmenten ska ge en lyxig känsla. Det är även möjligt att skapa sin egen färg genom att kombinera olika folier och laminat.

Wrapfolierna består av olika lager som absorberar foliens spänningar under sträckning och formning. Toppskiktet är en transparent pvc-film som ger grundskiktet extra färgdjup. Folien gjuts sedan som ett två- eller trepassystem där de olika lagren bildar ett homogent lager. Resultatet blir, enligt leverantören, en stark och stabil folie som blir mjuk och smidig vid applicering med värmepistol eller infraröd lampa, till exempel för komplexa ytor som kofångare, spoilers och dörrhandtag.

Laminaten kan sedan förstärka effekten, till exempel för att framhäva fordonets form och kontur och för att efterlikna matt eller riktigt högblankt billack.

Stellan Pehrson på Papyrus hoppas att den nya produktserien ska väcka nyfikenhet eftersom den är framtagen utifrån användarnas önskemål. Foto: Arkiv/Claes Nordström
Hoppas på nyfikna kunder

Papyrus planerar utbildningar och seminarier om Omega-Skinz ute hos sina kunder med start runt årsskiftet.

– Det är alltid en viss tröskel när man lanserar en helt ny produkt, men vi hoppas att kunderna ska bli nyfikna, speciellt när man får höra att materialet är framtaget efter användarnas, ”Wrappers”,  önskemål och vilja testa produkterna, säger Stellan Pehrson.

Papyrus säljer Omega-Skinz i såväl Sverige som Norge och Danmark.

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda

Ricoh lanserar en uppgradering av Ricoh Pro C5400 som kombinerar högre kapacitet och förbättrad driftseffektivitet med ökad användarvänlighet.

RICOH_ProC5400-e1749633214252
Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda

Fujifilm lanserar arbetsflödeslösning för små tryckverksamheter

Fujifilm lanserar Revoria XMF PressReady Lite, en arbetsflödeslösning skräddarsydd för mindre företag som vill automatisera arbetet.

1280x400_Revoria_XMF_PressReady_Lite_Image_0-(1)
Fujifilm lanserar arbetsflödeslösning för små tryckverksamheter

Heidelberg ingår samarbete med Manroland

Heidelbergs 175-års-jubileum markeras med nytt samarbete med Manroland och öppnandet av världens största Print Media Center.

H175_01
Heidelberg ingår samarbete med Manroland

Roland DG lanserar produktiv print and cut med åtta färger

Roland DG lanserar sin mest produktiva print and cut-skrivare någonsin. True-VIS XG-640 blir den nya flaggskeppsmodellen i True-VIS-serien.

Roland-DG-XP-640
Roland DG lanserar produktiv print and cut med åtta färger