POD Sthlm har växt i rask takt. Ett resultat av personalens gemensamma kompetenser, enligt delägaren Niklas Hultberg. Fem personer har anställts det senaste halvåret och det första projekt- och säljkontoret utanför Stockholm är nu ett faktum.
– Jag tror inte det kommer vara vårt sista, säger han.
POD Sthlm i Spånga har på sex år hunnit bli 13 anställda. Fem av dem har rekryterats det senaste halvåret. När delägaren Niklas Hultberg ska förklara vad som ligger bakom att företaget växer är det personalen han lyfter fram.
– Jag tror det enbart beror på vår sammansättning av kompetenser, erfarenheter och värderingar. Vi har haft förmånen att ha lyckats rekrytera bra folk. Alla har rätt inställning när det kommer till den personliga biten och alla är också i sitt esse i sina respektive professioner.
En annan tes han nämner är att de har ”legat rätt” sedan start och på så vis fått ett försprång. Kundbasen består främst av byråer och expokunder som de förser med exempelvis DR-utskick, butikskampanjer och mässmontrar. De åker även ut och monterar på plats. Niklas Hultberg säger att de var tidiga på att kunna erbjuda en helhetslösning med digitaltryck av ark, storformat och expoprodukter.
– Den kombinationen gör att man blir så pass komplett som leverantör att kunden inte behöver gå till olika leverantörer. Kundsamarbetena har blivit tätare på senare tid. POD Sthlm involveras allt mer i kundernas projekt på ett tidigt stadium.
– Vi är ett så fantastiskt kreativt gäng. Vi löser allt från det lilla till det mest komplexa, säger han.
Skrivit större avtal
Företaget har rest sig från 14 miljoner kronor i omsättning till närmare 25 miljoner mellan åren 2020 och 2022. Kunderna, framför allt de större, har blivit fler:
– Vi har skrivit några större avtal som gör att vi har en bredare grund att stå på i dag. Avtal som innebär att vi täcker kundens hela behov av printad kommunikation, förklarar Niklas Hultberg uppsvinget med.
Kundanpassade portaler
För att hantera alla tryckbeställningar upprättar POD Sthlm kundanpassade portaler för i stort sett varje specifik kund.
– Vi arbetar extremt mycket med vår print on demand-tjänst där vi försöker få in nästan varenda kund vi har oavsett storlek. Det tror jag är ganska unikt, säger han och tillägger att det är Haikoms system för kalkylering, arbetsflöde och administration som används.
– Det är ett sätt som gör att kunden får det enklare i sin hantering av trycksaker. Det förenklar både för kunden och för oss vilket gör att vi kan kapa ledtider och kostnader. 2022 är också året då POD Sthlm valt att för första gången pröva sina vingar utanför huvudstaden. Ett nytt projektlednings- och försäljningskontor har etablerats i det forna industriområdet Kopparlunden i Västerås.
Det finns flera anledningar bakom beslutet att expandera, enligt Niklas som tror på närheten till kunderna – att vara en lokal tryckleverantör.
– Nu kommer vi åt Mälardalen lite bättre och de kunder som finns där i dag får en snabbare och bättre service och köpupplevelse, säger han och är inte främmande för att det kan bli expansion med fler kontor till fler orter:
– Jag tänker att det kan bli fler hubbar.
Försäljningsteam i Västerås
Sara Sjöberg och Anna Werne Ejnarsson utgör teamet i Västerås. De kommer båda närmast från tryckeriet Åtta45 där Sara varit säljare och Anna projektledare.
– Vi känner att vi kompletterar varandra och är ett bra team, säger Sara Sjöberg och tillägger att hon tror starkt på skyltar och storformat som ett framtidsspår, både för inomhusbruk och utomhusbruk.
Hon säger att adressen för det nya kontoret ligger i ett fantastiskt område med mycket potential. En snabbväxande stadsdel med många nybyggda bostäder och företagslokaler. Efter att ha undersökt marknaden har hon kommit fram till att de har uppemot 500 företag och organisationer att bearbeta, bara i närområdet.
– Jag är uppvuxen i Västerås, känner väl till området men slås ändå av hur det kryllar av företag där. Sara Sjöberg ser fördelar med att arbeta för ett mindre tryckeri som många gånger kan erbjuda kortare vägar för kunden, inte enbart geografiskt.
– I tider när fler och fler tryckerier blir mer storskaliga för att nå mer strömlinjeformad effektivitet så tror jag att POD:s nyckel är att vi inte är det. Vi är lyhörda för kundens behov och är bra på att presentera lösningar. Vår storlek på organisation gör oss lite rappare på alla sätt – rappare till beslut, i vår dialog och återkoppling med kunden och definitivt snabbare på att leverera. Det tror jag är konkurrensfördelar allihop.
Allt för digital produktion
I produktionen finns den senaste digitaltryckstekniken, enligt Niklas. På arkformatsidan finns en Ricoh-maskin. En ny Canon Arizona, Canon Colorado samt Epsons senaste sublimeringsmaskiner står för storformatstrycket. I bearbetningen har företaget ett Zünd-bord och annan efterbehandlingsutrustning. I dagsläget är de nöjda med sin maskinpark, även om de alltid håller utkik efter nyheter.
– Man ska spänna bågen lagom hårt. Det är svajigt runt hörnet. Vi befinner oss i en ekonomisk situation nu också där vi inte har befunnit oss på extremt länge. Då gäller det att vara beredd på det på alla plan och att investera långsiktigt och genomtänkt.
– Vi letar ständigt efter fler kompetenta och duktiga kollegor, säger han och tillägger att de primärt behöver utöka personalstyrkan med tryckare på storformatssidan.
Strategin framåt är att växa organiskt och det är viktigt att det i så fall sker av rätt anledningar.
Man får aldrig springa så fort att man tappar den höga kvaliteten som våra kunder förtjänar, betonar Niklas.
– Inget uppdrag är för litet eller för stort hos POD Sthlm. Vi försöker göra det bästa av varje enskilt projekt. Det är en kombination av vår maskinpark och kunskap – att vi använder det vi har i vår verktygslåda på bästa sätt för att förmedla ut en produkt eller tjänst. Och där tror jag vi lyckas ganska bra. Ett kvitto på det är den höga andelen kunder som aktivt söker sig till oss på grund av rekommendationer från tidigare eller befintliga kunder.