Servicefokus och försäljningsrekord i sikte

PUBLICERAD: 6 december 2022
UPPDATERAD: 13 januari
Emil Gillmor, försäljningschef på KA Olsson & Gems. Foto: Privat

Återförsäljaren KA Olsson & Gems ser ut att stänga verksamhetsåret med de bästa försäljningssiffrorna någonsin, enligt försäljningschefen Emil Gillmor. Förklaringen beror delvis på ett uppsving på dekor­sidan. Samtidigt vässas produktportföljen ytterligare med fler nyheter för bilfolierare.

Mölndalsföretaget KA Olsson & Gems grundades på 1950-talet och drygt 20 år senare började företaget sälja självhäftande material. Sedan september är Emil Gillmor försäljningschef och ansvarig för avdelningarna Folie & Digitalt samt Tejp & Lim. Han har tagit över rollen efter Fredrik Johansson, tidigare ägare och fortfarande verksam i bolaget sedan 36 år.

Återförsäljarens försäljning sker uteslutande till andra företag och i sortimentet finns produkter inom de tre produktområdena, folie och digitalt, tejp och lim samt display och dekor. Emil Gillmor säger att de har haft ett hektiskt tempo i verksamheten och försäljningen, speciellt under första halvan av 2022.

– Vi ser ut att gå mot försäljningsrekord för hela bolaget sett till alla avdelningar. Hela första halvåret var fantastiskt bra.

Vad är de bakomliggande orsakerna till försäljningsökningen?

– Enkelt förklarat så går folier och tejp som planerat medan dekor tar ett stort kliv. Det är kul, säger han men tillägger att det onekligen är så att det blivit tuffare tider igen när pandemin, kriget i Ukraina och priser och inflation tagit ut sin rätt.

– Vår styrka är produktexpertisen, servicen och snabba leveranser. Vi är utan tvekan bäst på 3M – både lager- och kunskaps­mässigt. Vi har hela sortimentet, även maskeringstejper dubbelhäftande tejper till sol- och säkerhetsfilm och wrappingfolier. Vi erbjuder mer eller mindre hela 3M:s utbud.

Produktsortiment på e-handelsplats

För drygt ett år sedan sjösatte återförsäljaren en e-handelsplattform. Många kunder använder tjänsten fullt ut, enligt Emil Gillmor. Han säger att de har arbetat hårt på företaget med att tillgängliggöra hela produktsortimentet.

– E-handeln är i full gång och jag tycker vi har kommit väldigt långt. Vi har en fullt fungerande webbshop som innehåller all information om produkterna. Loggar du in så ser du ditt nettopris, lagerstatus och så vidare med en gång så att du kan göra din beställning. Den fungerar väldigt bra.

KA Olsson & Gems erbjuder mer eller mindre hela 3M:s sortiment med maskeringstejper dubbelhäftande tejper till sol- och säkerhetsfilm och wrappingfolier. Foto: Privat

– Vi har många kunder som använder webbshoppen fullt ut. Det som därför är viktigt för oss då är att allting finns där. Så mycket jobb ligger i att optimera så att alla produkter finns i webbshoppen så det känns smidigt. Några begränsningar kring vad kunderna kan beställa finns inte:

– Vi är en av få som kan erbjuda att man kan köpa en löpmeter av ett material. Vi är väldigt måna om alla våra kunder oavsett storlek. De kan köpa precis det de behöver.

Emil Gillmor säger att KA Olsson & Gems precis som många andra fått erfara material- och leveransproblem, men att de klarat sig bland de bättre i branschen eftersom de har valt att täcka upp med större volymer.

– När vi märkt att det har varit skakigt så har vi nästan dubblat vårt lager inom vissa varugrupper, framför allt inom wrapping. Han nämner partnern 3M och deras folier som ett exempel. När andra spelare på marknaden krympt sitt utbud till att endast kunna erbjuda en tiondel av uppåt hundra färgval så har 3M å sin sida kunnat leverera uppåt 80 procent av sina foliefärger.

Hos KA Olsson & Gems hålls det kurser i car wrapping och inredningsfoliering. Foto: Privat
Bred bekantskapskrets

Med KA Olsson & Gems kontaktnätverk i Europa finner de nästan alltid en lösning åt kunden:

– De gånger vi har sålt slut så är det extremt sällan vi inte löser det åt kunden ändå genom att erbjuda andra produktalternativ.

Pvc-fria produkter är fortsatt oerhört viktigt. Det syns bland annat tydligt i företagets produktkatalog och på hemsidan som innehåller flera avsnitt med pvc-fritt.

– Det trycker vi hårt på. Men tyvärr som alltid kan man väl säga, när det blir dystrare tider och tal om priser, så försvinner tyvärr lite fokus på miljön under en period. Men vi fortsätter jobba med pvc-fritt och det är något vi tror stenhårt på.

Den senaste printbara car wrapping-folien från 3M. Foto: Pressbild
Wrapping-folie från 3M

I våras presenterade KA Olsson & Gems den nya printbara car wrapping-folien IJ280 från 3M med ett lanseringsevent för alla kunder. Under eftermiddagen och kvällen bjöds deltagarna på en introduktion och utbildning på produkten vilket varvades med mat och dryck och andra aktiviteter. Emil Gillmor framhåller att 3M för första gången någonsin gick ut med en vitbok (White paper) i samband med produktsläppet. En grundlig genomgång och där folien testas och jämförs med konkurrerande produkter på marknaden. Ett styrkebesked från tillverkaren, enligt Gillmor.

– Den går 20 procent snabbare att montera, folien är mer formbar än någonsin och lätt att ta av den dagen den ska tas bort. Den har börjat gå väldigt bra. Det trodde vi också hela tiden, säger han och nämner även andra fördelar. Med en eko solvent-printer är det brukligt att printat material ska torka i 24 timmar. Med den nya 3M-folien reduceras torktiden till åtta timmar. I appliceringsmomentet behöver folien heller inte värmas upp i samma utsträckning som andra konventionella folier.

Flera kurstillfällen

I produktportföljen finns också varumärket STEK. En serie stenskottsskyddsfilmer som snart uppgår till närmare ett trettiotal.

– Dessa kommer nu i fler varianter, färger, nyanser och även mönstrade. Infärgade folier med stenskottsskydd kan man säga.

– Enligt mig är STEK marknadens mest kvalitetssäkraste PPF, fortsätter Emil.

Fokusområden framåt är dels folierna för car wrapping, dels vinyler för inredning med 3M:s DI-NOC och Fasara men också Squid med sina självhäftande fönsterfilmer i polyesterväv.

– Det är unika eller halvunika premiumprodukter för inredning.

Jessica Olausson från Montageteknik har gått en av 3M:s wrappingkurser hos KA Olsson & Gems. Foto: Privat

Sedan tidigare erbjuder Mölndalsföretaget 3M:s kurser i bilfoliering, både grundläggande och avancerade. Senaste nyheten i kursutbudet är 3M Endorsed Architectual:

– Det är en avancerad utbildning likt den vi har för car wrap. Så nu kan man också bli certifierad och en riktigt avancerad installatör på DI-NOC med allt vad det innebär.

 

Senaste nyheten i KA Olsson & Gems kursutbud är 3M Endorsed Architectual där deltagarna får arbeta med inredningsfolierna DI-NOC. Foto: Privat

Läs vidare

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

De har vågat sätta punkt och börja med nya segment

Fyra Punkter har satsat på ett (drift)säkert kort när de investerat i en storformatsskrivare från Epson. Tryck på vinyl och storformat har blivit alltmer viktigt för mediebyrån i Värnamo som fyller 50 år i år.
FP1

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)