Viva Magenta är årets Pantone-färg

PUBLICERAD: 6 december 2022
UPPDATERAD: 7 februari
Med inspiration från AI och metaverse har Pantone skapat årets djupröda färg. Foto: Pressbild

Den beskrivs som full av kraft och energi, en djupröd nyans som balanserar perfekt mellan det varma och kalla. 2023 års Pantone-färg, kallad ”Viva Magenta”.

Varje år utser Pantone Color Institute en särskild kulör som får epitetet ”Årets färg”. Den här gången med benämningen ”Pantone 18-1750 Viva Magenta”. Förra året var det en lilablå variant, Veri Peri, som utsågs till 2022 års färg. I år landar man alltså några snäpp bort på färgskalan i en djupt röd nyans.

Färgen har tagits fram tillsammans med Huge, som Pantone har samarbetat med i många år. Årets färg är ett resultat av ett designexperiment som utforskar relationen och spänningen mellan ny teknik och människans kreativitet.

Louise Klarsten, vd Colourhouse.
Skapar ett eget ”Magentaverse”

Teamet har inspirerats av artificiell intelligens och metaverse för att skapa ett ”Magentaverse” som kan beskådas i Miami, på Pantone x Artechouse-utställning, ett visuellt färgexperiment som syftar till att utmana människa, natur och teknologi.

– Med årets färg 2023 vill Pantone lyfta färgens betydelse till ett nytt plan. Viva Magenta har sitt ursprung i den färg vi naturligt färgat in med sedan årtusenden; cochineal-lusens säregna röda färg. Men färgen uttrycker också styrka, självkänsla, något många behöver i den tid vi lever. Att därtill lägga den virtuella världens ”drömmande verklighet”, där man kan vara vem man vill i ett sorts evigt universum, säger Louise Klarsten, vd ColourHouse.se, Pantone-partner i Sverige sedan många år.

”Sprida glädje”

Hon beskriver årets färg som gränslös och kraftfull som visar på styrkan i att använda färg som ett sätt att uttrycka ett varumärke, en produkt eller en sinnesstämning.

– Med årets färg vill Pantone även lyfta betydelsen av färg som attribut inom design, för att göra sin röst hörd och förtrolla betraktaren in i en nutida konstnärlig konversation, sprida glädje. Pantone hjälper oss lyfta blicken mot något oväntat och utmanande, i vår tid av utmaningar är färgens betydelse rentav ännu större än i goda tider, säger Louise Klarsten.

Färgkoden för årets färg är Pantone 18-1750 Viva Magenta / 7636C /sRGB 187 38 73 /.

Läs vidare

Canons nya fotoskrivare ska briljera i djup och svärta

Canons nya inkjetskrivare för A2 vänder sig till professionella fotografer och seriösa fotoentusiaster.
imageprograf-pro-1100_key-benefit_02_81dcce459abe418d9470666faae71041

Skippar etiketterna – Domino skriver ut direkt på flaskan

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av utskriftslösningar för att hjälpa dryckestillverkare att leverera förpackningar utan etiketter.
CachedImage

Nytt etikettmaterial genombrott för förpackningsåtervinning

Nytt pappersetikettmaterial går att tvätta bort med vanligt vatten.
image1

Ny färgsublimeringsskrivare med jumborulle från Epson

– Det här är ett sådant tillfälle då vi höjer ribban för produktivitet inom färgsublimering, säger Richard Garp på Epson Sverige.
c01_6c-fyfp_f11000h_jumboroll-stdreel_with-sample

Senaste nytt

KA Olsson blir ny officiell återförsäljare av Orafol

Nu hårdnar konkurrensen om Orafolkunderna.
– Det öppnade sig en möjlighet och vi tog den, säger Emil Gillmor, försäljnings- och avdelningsansvarig på KA Olsson & Gems.
ORAFOL_EMIL_web

Canons nya fotoskrivare ska briljera i djup och svärta

Canons nya inkjetskrivare för A2 vänder sig till professionella fotografer och seriösa fotoentusiaster.
imageprograf-pro-1100_key-benefit_02_81dcce459abe418d9470666faae71041

Skippar etiketterna – Domino skriver ut direkt på flaskan

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av utskriftslösningar för att hjälpa dryckestillverkare att leverera förpackningar utan etiketter.
CachedImage

De vinner Svenska skyltpriset: "Neon var det självklara valet"

Vinnarbidragen finns i Stockholm och Malmö.
FotoJet---2024-09-05T144045.319