Viva Magenta är årets Pantone-färg

PUBLICERAD: 6 december 2022
UPPDATERAD: 7 februari
Med inspiration från AI och metaverse har Pantone skapat årets djupröda färg. Foto: Pressbild

Den beskrivs som full av kraft och energi, en djupröd nyans som balanserar perfekt mellan det varma och kalla. 2023 års Pantone-färg, kallad ”Viva Magenta”.

Varje år utser Pantone Color Institute en särskild kulör som får epitetet ”Årets färg”. Den här gången med benämningen ”Pantone 18-1750 Viva Magenta”. Förra året var det en lilablå variant, Veri Peri, som utsågs till 2022 års färg. I år landar man alltså några snäpp bort på färgskalan i en djupt röd nyans.

Färgen har tagits fram tillsammans med Huge, som Pantone har samarbetat med i många år. Årets färg är ett resultat av ett designexperiment som utforskar relationen och spänningen mellan ny teknik och människans kreativitet.

Louise Klarsten, vd Colourhouse.
Skapar ett eget ”Magentaverse”

Teamet har inspirerats av artificiell intelligens och metaverse för att skapa ett ”Magentaverse” som kan beskådas i Miami, på Pantone x Artechouse-utställning, ett visuellt färgexperiment som syftar till att utmana människa, natur och teknologi.

– Med årets färg 2023 vill Pantone lyfta färgens betydelse till ett nytt plan. Viva Magenta har sitt ursprung i den färg vi naturligt färgat in med sedan årtusenden; cochineal-lusens säregna röda färg. Men färgen uttrycker också styrka, självkänsla, något många behöver i den tid vi lever. Att därtill lägga den virtuella världens ”drömmande verklighet”, där man kan vara vem man vill i ett sorts evigt universum, säger Louise Klarsten, vd ColourHouse.se, Pantone-partner i Sverige sedan många år.

”Sprida glädje”

Hon beskriver årets färg som gränslös och kraftfull som visar på styrkan i att använda färg som ett sätt att uttrycka ett varumärke, en produkt eller en sinnesstämning.

– Med årets färg vill Pantone även lyfta betydelsen av färg som attribut inom design, för att göra sin röst hörd och förtrolla betraktaren in i en nutida konstnärlig konversation, sprida glädje. Pantone hjälper oss lyfta blicken mot något oväntat och utmanande, i vår tid av utmaningar är färgens betydelse rentav ännu större än i goda tider, säger Louise Klarsten.

Färgkoden för årets färg är Pantone 18-1750 Viva Magenta / 7636C /sRGB 187 38 73 /.

Läs vidare

Ny prooflösning gör det billigare att provtrycka HP Indigo

GMG har tagit fram en prooflösning speciellt för HP Indigo-användare. Med GMG ColorProof blir processen både billigare och mer pålitlig, enligt företaget.
HP_DesignJet_Z9_Driver_Printer

Lockar med färgbesparingar i ny RIP-version

Den franska mjukvaruutvecklaren Caldera har precis släppt den senaste versionen av Caldera RIP. Från och med nu kommer användare att kunna uppgradera sin RIP till version 17 för att uppleva alla nya funktioner och förbättringar.
caldera

De höjer ribban för automatiserad tidningsproduktion

ECO3 vill ta automation av tidningsproduktion till nästa nivå med den nya versionen av sin arbetsflödeslösning Arkitex. Nya funktioner gör att system från tredje part bättre integreras i programmet.
Arkitex

Storbildsbolaget tar kampen mot spillet

Storbildsbolaget i Helsingborg minskar spillet med en ny produkt. Arbetssättet är både klimatsmart och sparar pengar för kunden.
FotoJet-(25)

Senaste nytt

Ensam är stark på vältrimmat digitaltryckeri

Trots pandemins effekter och en vattenläcka som forsade ner i verksamhetens Ricoh-maskin, står Exellent starkt. Med nya lokaler och en optimerad maskinpark ser framtiden ljus ut för enmanstryckaren Ola Alm i Stockholm.
1-Exellent

Ricoh ingår partnerskap för att utvidga storformatsportföljen

Ricoh Europe har ingått ett strategiskt partnerskap med Flora Digital, en kinesisk tillverkare av flatbädds- och bläckstråleskrivare i storformat. Tillsammans kommer de att fokusera på att utöka och diversifiera Ricoh Europes produktportfölj med smidiga storformatsystem för grafik, interiörer och industriella marknader.
Ricoh-Flora

Muller Martini köper Hunkeler

Efter noggrant övervägande har familjerna bakom de två företagen beslutat att slå samman Hunkeler Group med Müller Martini Group.
MM-Hunkeler

Hasler vill erbjuda toppkvalitet till vettig prislapp

Skärbordstillverkaren Hasler har som motto att leverera produkter av högsta kvalitet till ett rimligt pris. Under hösten blev det klart att Marabu är ny försäljningspartner i Skandinavien. Sign&Print har intervjuat grundaren och vd:n Marc Hasler om företagets inträde på den skandinaviska marknaden.
Hasler 1