Stockholmstryckeri växlar upp

Foto: Claes Nordström
PUBLICERAD: 8 december 2022
UPPDATERAD: 13 januari
Installationen av ett nytt broschyrhäftsystem är klar och US-AB:s vd Josef Lotfi och Tommy Jönsson på Plockmatic befäster saken i ett handslag.

US-AB lägger i en högre växel med ett fullutrustat broschyrhäftsystem från Plockmatic och satsar samtidigt på att bredda erbjudandet med en e-handelsplattform för profiltrycksaker.

Vi har levererat trycksaker i 22 år nu och har för avsikt att göra det ännu längre framöver. Det säger Josef Lofti, vd på US-AB (Universitetsservice), beläget på Kungliga tekniska högskolans campus-område i Stockholm. Tryckeriets stora kundbas finns just i den akademiska världen. Det var så det började och så har det också alltid varit.
Doktorander på en drös lärosäten i huvudstaden – till exempel Karolinska institutet och Stockholms universitetet och Kungliga tekniska högskolan – vänder sig till tryckeriet när de ska trycka sina avhandlingar.

– Det är vår grund. Jag skulle säga att dessa alltid har stått för 60–70 procent av vår försäljning. Men det ska det nu bli ändring på, enligt Josef, som har siktet inställt på att öka försäljningen till nya och befintliga kunder. US-AB lanserar nämligen en e-handelsplattform i december för försäljning av profiltrycksaker. Totalt 600 000 artiklar av alla möjliga slag som kan fås med personaliserat tryck. Allt från kepsar, termosar och pennor till trycksaker, paraplyer, t–shirtar och nyckelband för att nämna några produkter.

– Ärligt talat vet jag inte varför vi inte gjort det här tidigare, säger han och syftar på att satsningen konkret är för att kunna möta kundens alla behov av tryckta produkter.

Ny försäljningsresurs

Teamet har också utökats med Richard Isakson som har lång och bred erfarenhet av branschen. Han kommer att arbeta med både nykundsförsäljning och befintliga kunder och även ägna sig åt profiltryckssatsningen.

– Det är jättespännande och en naturlig utveckling att bredda sig. De kunder vi har i dag har tidigare köpt profilprodukter och expomaterial från andra ställen. Nu säger vi att det är väldigt smidigt för dem att få allting hos oss.

Richard Isakson, ny säljare på US-AB, arbetar med nykundsförsäljning, befintliga kunder samt den nya profiltryckssatsningen.

Redan några år tillbaka började US-AB att bredda produktportföljen. Transfertryck är ett sådant exempel som de började erbjuda för att möta studentkårers behov av tryck på t-shirtar till skolstarter och spexfiranden.

– Det är ett naturligt steg för den kundkretsen, men också för alla våra andra befintliga kunder. Om man vill trycka en folder till ett event så vill man till samma event kanske också ha t-shirtar eller kaffemuggar, säger Josef Lotfi.

Det geografiska läget tryckeriet har bäddar också för en ökad efterfrågan:

– Det är ganska spännande. När många andra tryckerier har flyttat ut från stan så har vi blivit ett ganska centralt tryckeri. Min förhoppning är att vi kan få fler kunder i vårt närområde men också att helt enkelt kunna erbjuda våra befintliga kunder fler produkter. Vi vet att behovet finns.

Försäljning pekar uppåt

De senaste två åren har omsättningskurvan varit stigande. I fjol omsatte företaget 15,8 miljoner kronor. När bokslutet stänger för 2022 ser försäljningen ut att öka med uppåt 40 procent.

– Vi kommer att spräcka 20-miljonersvallen. Vi har varit där förut och det känns bra. Det är ett tecken på att företaget får in fler kunder, volym och att vi ska kan fortsätta vara en trygg samarbetspartner vilket är det vi eftersträvar.

US-AB har flertalet högskolor och universitet som kunder. Mycket avhandlingar produceras.

Josef Lotfi sticker inte under stol med att det har varit ett kännbart år att driva tryckeri, trots ökade volymer och mer försäljning.

– Problemen vi tampas med i dag är pappersleveranser och höjda papperskostnader. Det har ökat ofantligt och speciellt eftersom vi sitter på kontrakt där vi har fasta priser ut mot högskolorna exempelvis. Jag försöker hela tiden att hitta sätt att skära ner kostnader. Ett sätt är att vi handlar papper i större mängder. Vi köper också papper i större format som vi skär ner själva.

Tryckoperatören Reza Hosseinzadeh vid en av de fyra Ricoh-pressarna i huset.
Installerat broschyrhäftsystem

På printavdelningen är det fyra produktionsskrivare från Ricoh och utrustningar för broschyrhäftning från Plockmatic som gäller. US-AB kan göra det mesta som kan komma i fråga i efterbehandlingsledet. Foliering, laminering och inplastning men också limbindning, spiralbindning, kuvertering och distribution med mera. Ricoh-printrarna får ofta prestera sitt yttersta:

– När vi har våra toppar så smäller vi av en miljon print per månad i varje maskin.

Broschyrhäftsystemet Morgana BM 5000, levererat av Plockmatic, klarar formatspannet A4, stående och liggande, ner till A6. I en arbetsgång bigas ark, sidskärs i huvud och fot, samt falsas och häftas för att sedan trimma trycksaken i bakkant och ge den en fyrkantsrygg.

För att möta ökade printvolymer och tillgodose kunders behov framåt har företaget fått ett nytt tillskott på maskinsidan. Det handlar om Morgana BM 5000 – Plockmatics flaggskeppsmodell när det kommer till broschyrhäftsystem. Systemet klarar upp till 660 x 320 millimeter – stående och liggande A4, eller kombinerat som coffee table-bok.

Det liggande formatet är populärt idag när det till exempel ska produceras mäklarprospekt eller produktbroschyrer.

– Vi blir 20 procent effektivare i broschyrproduktionen, säger han och framhåller även flexibiliteten med det breda formatspannet, A4 ner till A6. Dessutom har de sedan tidigare ytterligare en broschyrhäft från Plockmatic för inlineproduktion med en av Ricoh-maskinerna så de är väl bekanta med att handskas med tillverkarens maskiner..

Matning med hög kapacitet

US–AB har valt att låta det nya broschyrhäftsystemet vara fristående.

– Dels på grund av platsbrist, dels för att vår Ricoh-maskin ska kunna bli så pass effektiv som den kan bli. Vi producerar mycket broschyrer och böcker så maskinen behöver rulla hela tiden, säger han och tillägger att det helt enkelt blir en snabbare process offline och att de får ett flexiblare arbetsflöde.

Susana Eusebio fyller på papper i det nya broschyrhäftningssystemet.

Feeder-enheten i maskinsystemet bjuder på högkapacitetsinmatning från två stationer. I en körning kan dessa tandemkopplas eller delas upp i omslag och ark var för sig. I en arbetsgång bigas ark, sidskärs i huvud och fot, samt falsas och häftas för att sedan trimma boken i bakkant och ge den en fyrkantsrygg.

Fritt var klammern sätts

US–AB har valt att konfigurera häft- och fals-enheten med två justerbara trådhäfthuvuden. I det här utförandet kan upp till 50 ark skapa en 200 sidor tjock produkt. För den som önskar kan ytterligare två huvuden adderas. Varje trådhäftningshuvud är utrustad med 50 000 klammer per rulle och justerbarheten gör att användaren kan röra sig utanför standardmåtten och fritt välja var klammern ska sättas. Det är tydligt att maskinutvecklingen går framåt, enligt Lotfi:

– Du kan gå in och justera klammer och skruva på sidorna på ett helt annat sätt i dag. Den lyssnar på dina inställningar. Vi har redan märkt att det är mer kvalitet i maskinen.

En annan funktion i maskinen är hörn- och kanthäftning. Om US-AB kommer använda sig av detta återstår att se. – Det är i alla fall en produktion som är bra att ha. Förr var de tvungna att biga i en extern maskin. När bigningen nu också ingår i broschyrhäftsystemet kapas ett moment. Det effektiviserar produktionen helt enkelt, konstaterar Josef Lotfi.

– Nu kan vi producera väldigt mycket mer eftersom maskinen garanterar en större volym. I och med att det är trekantstrimning, att slippa skära ovan och undersida manuellt blir också en förbättring för oss. Vi blir mycket effektivare.

Ett större spann av produkter

Varför US-AB valt att satsa på Ricohs maskiner är främst kopplat till alla de avhandlingar som produceras. Lotfi förklarar att dessa vanligen består av ett tiotal färgsidor, medan merparten skrivs ut svartvitt. Med Ricohs skrivare kan de köra fyrfärg och monokromatiskt i en och samma maskin. Samma förhållningssätt har Josef Lotfi i investeringsbesluten som tas på efterbehandlingssidan.

– Vi investerar i det som är marknadsledande, kvalitetsmaskiner. Och på den typen av produktion vi har så har Plockmatic absolut varit ledande, säger han och lyfter även fram den höga servicenivån.

Andra delar i maskinparken behöver också hållas ajour. Planen är till exempel att förnya printet på de större formaten under nästa år.

– Det vi tittar på är en ny storformatsskrivare. Sedan får vi se vad profiltryckssidan erbjuder, om vi behöver investera i något mer.

I det längre perspektivet är målet att fortsätta spinna vidare på utvecklingen till att bli en one stop shop. Att kunna erbjuda kunder allt de behöver i tryckväg:

– Vi ska kunna möta våra kunder med ett större spann av tryckta produkter – att vara en stark partner även inom profiltrycksaker. Det är vårt motto framöver, säger Josef Lotfi.

US-AB kan göra det mesta som kan komma i fråga i efterbehandlingsledet. Här står Odai Albarouki framför limbindaren från Horizon.

 

Läs vidare

Standardiserade robotlösningar ska lyfta storformatsbranschen

Under de senaste åren har automatisering stått högt upp på önskelistan hos många skärbordskunder. Zünd Scandinavia har svarat genom att utveckla robotlösningar som kan uppfylla enskilda kunders specifika behov.
robot_zund_01a

Heidelberg Nordic: En kort svacka sen ljusnar det igen

Heidelberg Nordic rustar för en kort lågkonjunktur och förändringar på marknaden, men tror på en snabb vändning.
Heidelberg_01

Nize lägger många planer för 2023

Nize Equipment kom springande in i 2023 efter en hektisk avslutning på förra året. Det betyder att kursen ännu inte är satt för alla planer för det nya året, men en sak är säker, det blir fullt upp. 
nize_01

Lägesrapport: Utsikter för pappersmarknaden 2023

Fjolåret präglades av stor turbulens på pappersmarknaden. Vi intervjuar IGEPA:s försäljningschef Flemming Friche för att få hans analys om situationen på pappersmarknaden. Vad händer med priserna år 2023?
pappersbruk

Senaste nytt

Standardiserade robotlösningar ska lyfta storformatsbranschen

Under de senaste åren har automatisering stått högt upp på önskelistan hos många skärbordskunder. Zünd Scandinavia har svarat genom att utveckla robotlösningar som kan uppfylla enskilda kunders specifika behov.
robot_zund_01a

Heidelberg Nordic: En kort svacka sen ljusnar det igen

Heidelberg Nordic rustar för en kort lågkonjunktur och förändringar på marknaden, men tror på en snabb vändning.
Heidelberg_01

Nize lägger många planer för 2023

Nize Equipment kom springande in i 2023 efter en hektisk avslutning på förra året. Det betyder att kursen ännu inte är satt för alla planer för det nya året, men en sak är säker, det blir fullt upp. 
nize_01

Screentryckarprofil har gått ur tiden

Jan Enberg, stark profil inom screentrycket i Sverige och internationellt, har gått bort. Föreningen Fespa Sweden minns sin hedersmedlem i en minnestext.
Jan-Enberg