Vd-kollen: Om tryckeriåret som gått – och det som kommer

PUBLICERAD: 9 december 2022
UPPDATERAD: 13 januari

Tryckeriåret 2022 går mot sitt slut. Runt hörnet väntar ett nytt verksamhetsår. Vi frågar företagsledare i branschen om vad som är på gång hos dem och vilken riktning de tar ut inför 2023.

Björn Andersson, vd på Bording.

Hur skulle du summera ert tryckeriår?
– Ett utmanande år där priset på våra råvaror skenat samtidigt som tillgången bitvis varit begränsad. Effekten av detta är att den snabba förändring vi ser i hur företag väljer att kommunicera kommer gå ännu snabbare.

Vad tar du med dig för lärdomar från året som gått?

– Det är extremt viktigt att snabbt göra de prismässiga justeringar som är nödvändiga och vårda sin egna marginal. Väntar man för länge tappar man resultatpengar och möjligheten att utvecklas.

Hur ska ni möta en eventuell lågkonjunktur nästa år?

– Genom att höja tempot i den automatiseringsprocess vi måste genomföra för att vara fortsatt konkurrenskraftiga på marknaden.

Niklas Bille, vd på Billes.

Hur skulle du summera ert tryckeriår?

– 2022 har varit ett mycket bra år för Billes. Bra återhämtning i omsättning efter pandemin, och lägre kostnader än innan pandemin på grund av minskad organisation. Billes gör sitt bästa resultat någonsin i bolagets 59-åriga historia. Vi ser dock en viss avmattning nu senaste månaden inom vissa kund/produktsegment.

Vad tar du med dig för lärdomar från året som gått?

– Valår är bra för vår bransch. Men underbart är kort, efter ett bra år gäller det att inte fira det som varit för länge, för nu kan det bli betydligt tuffare framöver. Man måste vara snabbfotad när det sker förändringar i marknaden.

Hur ska ni möta en eventuell lågkonjunktur nästa år?

– Vi har inga konkreta planer kring förändringar inför 2023. Men det man får till sig dagligen via nyheter med mera gör ju att man som företagsledare måste fundera på olika scenarion. Om det blir betydligt sämre att göra framöver, så kommer ju vi som alla andra bolag i sådana situationer behöva jobba med att sänka våra kostnader.

Jan Veres, vd på Justnu.

Hur skulle du summera ert tryckeriår?

– Det blev en dålig inledning på året på grund av att pandemin ”peakade”. Men från och med mars tills nu har vi slagit budget varje månad. Allting går lika bra som innan pandemin. Vi är mycket nöjda med året.

Vad tar du med dig för lärdomar från året som gått?

– Återigen att Justnu har fantastiska medarbetare. Att Justnu har en bra affärsmodell som alltid fungerar. Att lika fort som det gick ner, så gick det upp. Att vår investeringsstrategi är bra och ligger fast.

Hur ska ni möta en eventuell lågkonjunktur nästa år?

– Justnu ingår i koncernen, Brover Group vilket känns väldigt tryggt. Vi kommer tillsammans i koncernen att leta efter nya förvärv. I en lågkonjunktur öppnar sig alltid nya möjligheter till att göra affärer. Så om någon funderar på att sälja, så hör av er till mig.

Peder Schumacher, vd på V-TAB.

Hur skulle du summera ert tryckeriår?

– Året har varit utmanade med UPM-strejken samt kraftiga prisökningar under året. Verksamheten har gått enligt plan vilket är glädjande för vår del.

Vad tar du med dig för lärdomar från året som gått?

– Inget år är det andra likt, så det är viktigt att hela tiden jobba med alternativa planer.

Hur ska ni möta en eventuell lågkonjunktur nästa år?

– Vi har gjort det som vi anser behövs inför 2023, det kan eventuellt röra sig om små korrigeringar.

Läs vidare

Realtrycks rekordstarka start på året

Realtryck i Stockholm går in i 2025 med en historiskt stor orderstock. Tryckeriet ser stor potential i mellanstora volymer och har investerat i en ny laminator från GMB.

Realtryck1

Nu hoppas Roland DG göra sig hörda i high end-segmentet

Roland DG vill inta pole position med sin nya storformatsskrivare. De var budskapet när de presenterade sin nya högvolymsskrivare på Formel 1-banan i Monza i Milano. Frågan är om den nya maskinen med ett helt nytt rött bläck är en vinnare när den ska tävla med konkurrerande grafiska fortkörare.

DSC_9222

Skärbord kapar tid för Skyltbolaget

Skyltbolaget i Uddevalla har funnits i över 50 år. Sedan nuvarande ägaren Andreas Bäckman tog över företaget har det växt både med fler maskiner och på personalsidan. Nu satsar han framåt med ett nytt skärbord som ska underlätta vardagen i produktionen.

IMG_4054

Allt fler grafiska maskiner tar plats på Nordic Profile Fair

Allt fler grafiska tryckföretag ställer ut på profilmässan Nordic Profile Fair i Jönköping. Det gör att det syns allt fler spännande maskiner i montrarna.

DSC_9023

Senaste nytt

NIZE equipment visar Nyala 5

Vill du uppleva all high-end-teknologi från NIZE Equipment på nära håll? Nu har du chansen! Under två dagar bjuder återförsäljaren in till öppet hus på sitt democenter där du kan komma riktigt nära och se maskinerna i aktion.

nize_fespa_02

Produktion av grafiskt papper ökar: "Effekten väntas inte bestå"

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent ifjol. Men Skogsindustrierna tror att utvecklingen kommer brytas.

Charlotte-Dickens

Här är nya kategorierna i Packnorth Award

Nu är Packnorth Award 2025 öppnad. Sedan den första februari kan bidrag sändas in till Nordens största förpackningstävling.

PA-1

GS-facket lämnar X

Beslutet att lämna plattformen ska ses som en markering "mot den utveckling som skett på plattformen och som en markering mot dess ägare".

dbe8100a-c25c-456b-b72c-294edbfc4b3f