Brand Factory har de senaste tre åren gått igenom en svår prövning med rekonstruktion, personalneddragningar och ägarbyte. Sedan drygt ett år tillbaka är Jakob Söderbaum ny vd för bolaget och han blickar framåt med optimism.
– Rekonstruktionen har varit ett stålbad, men vi tar steg varje dag för att bygga upp ett konkurrenskraftigt bolag och vi har kommit mycket långt, säger han.
Brand Factory är en helhetsleverantör av visuell kommunikation, såväl analog som digital. Företaget har huvudkontor i Farsta och finns även i Göteborg, Linköping, Upplands Väsby, Oslo och Albyberg. I kundregistret finns välkända namn som Ikea, Bring, Circle K, DHL, NCC, HSB och Stadium. De senaste åren har varit tuffa för Brand Factory med svåra ekonomiska problem.
Säljbakgrund och digitaliseringsfokus
Jakob Söderbaum gick in som vd för Brand Factory i slutet av 2021. Han kommer närmast från ett annat företag inom Lazarus-koncernen, som interim vd för mässingsproducenten Nordic Brass Gusum som omsätter runt en miljard årligen. Han är utbildad civilingenjör i industriell ekonomi vid KTH och har även studerat på Handelshögskolan i Stockholm.
Jakob Söderbaum har tidigare haft flera ledande befattningar på bolag som MTG, Metro, Klarna, Spray och Postkodlotteriet. Den grafiska branschen är däremot något nytt. På frågan varför han tackade ja till uppdraget som vd säger han så här:
– Brand Factory är ett väldigt spännande bolag på en förändringsresa. Med min säljbakgrund, mitt digitaliseringsfokus och erfarenheten som vd passade det bra. Jag är dessutom bra på att bygga upp bolag som befinner sig i tuffa situationer.
Brand Factory har numera fyra affärsområden: Printhouse (som tidigare hette Communication), Logistics samt Signs & Graphics (tidigare Branding), som finns både i Sverige och Norge. Förra året låg omsättningen på runt en halv miljard kronor och Jakob Söderbaum räknar med att det landar däromkring även 2022. Med en stor skillnad.
– Målet för 2022 är att ha svarta siffror på nedersta raden, det har det inte varit på flera år. Vi har kommit långt i omställningsprocessen och hamnat på fötterna igen med ett bra momentum, säger han.
Skala ner till lönsam kärna
Omsättningsmässigt låg toppnoteringarna de senaste åren på drygt en miljard kronor, år 2016 och 2017. Därefter har det gått nedåt år för år, mellan 2020 och 2021 sjönk omsättningen från 686 till 538 miljoner kronor, men den nya vd:n hoppas alltså kunna vända den trenden. Frågan är hur?
– För det första är omsättningen inget vi styr efter. Vi har valt att skala ned bolaget till en lönsam kärna. Vi styr efter EBITDA och vill öka rörelseresultatet. Vi har inlett ett stort strategiskt arbete och satt en prioordning med områden som måste förbättras. Det handlar om att skapa tydligare strukturer i organisationen och ha ett ökat säljfokus. Dessutom måste IT-sidan utvecklas.
Hur kan säljet förbättras?
– Genom att alltid ha ett tydligt lönsamhetsfokus på varje kund. Vi måste se förbi gamla arbetssätt och strukturer och fokusera framåt, inte bakåt. Det vi är bra på ska vi göra ännu bättre med kunden i fokus.
Vad tycker du att Brand Factory gör bra i dag som kan förbättras ytterligare?
– Vi servar kunderna bra och vi är ett gäng specialister i samverkan, kan man säga. Vi har en bredd men också en spets. Vi gjorde en kundundersökning nyligen som visade att kunderna är nöjda med hur projekten genomförs.
Vad kan bli bättre?
– Vi kan få ett smidigare flöde från kunden till projektledare vidare till produktionen och tillbaka till kunden. Det gäller även att hänga med i prisläget, men även se till att öka nyttjandegraden i produktionen.
Många nya medarbetare
När det gäller organisationens uppbyggnad har det skett en hel del förändringar sedan
Jakob Söderbaum tog över som vd. Han berättar att företaget rekryterat 25 personer det senaste året, varav 18 är nyrekryteringar. Bland annat har en ny norsk vd utsetts samt ny IT-chef och CFO till huvudkontoret i Sverige. Totalt arbetar cirka 230 personer i koncernen i dag.
Precis som andra svenska företag brottas Brand Factory med inflation, stigande råvarupriser – och inte minst skenande energipriser.
– Det måste vi ta höjd för och potentiellt kan det bli en betydligt tuffare tillvaro under 2023. Det gäller att vara proaktiv och ligga steget före, men som det ser ut nu så taktar vi på bra.
– Vi har en bredd bland våra kunder och leverantörer, och det tror jag är en styrka om vi går in i en lågkonjunktur.
Ny planprinter ökar kapaciteten
Dagarna efter att Sign&Print varit på besök hos Brand Factory blev det klart att företaget investerar i en Inca Onset X1HS från Inca Digital Printers, som numera är en del av Agfa-koncernen. Det handlar om en snabb flatbäddsprinter som ska vara installerad på anläggningen i Farsta efter årsskiftet.
– Den kostar en bit över 10 miljoner och kommer att förutom förbättra kvaliteten även att öka vår produktionskapacitet med 50 procent.
Anders Österberg, key account manager Agfa Sverige, lyfter fram produktiviteten men även andra fördelar med maskinen:
– För kunder som använder många olika format, material och tjocklek och byter dessa ofta så klarar skrivaren att ställa om automatiskt. Med en knapptryckning så är skrivaren redan efter 30 sekunder redo att börja producera igen. Allt från robotarna som hanterar på- och avmatning till att ”maska” av skivor underifrån sköts automatiskt. Använder man tunna material så kan skrivarens vakuum slås på med början från mitten av formatet och ut mot kanterna för att undvika att materialet inte blir helt plant, säger han och avslutar:
– Jag uppskattar förtroendet att få leverera denna lösning till Brand Factory och ser fram emot ett bra samarbete i många år framåt.
Öppen för förvärv
Jakob Söderbaum är noga med att poängtera att Lazarus-koncernen är en långsiktig ägare som vill satsa på Brand Factory. Med stålbadet i ryggen tror han på en betydligt ljusare framtid för företaget och det finns stora ambitioner.
– Vi vill vara med och konsolidera marknaden och bli en av de största i varje segment vi verkar inom. Det ska göras genom ett tydligt fokus på nöjda kunder och en förbättrad försäljning, så att vi kan se effekter på vårt EBITDA. Det handlar om att hitta tillbaka till den lönsamma kärnan.
Hur ser du på förvärv av andra bolag?
– Det är något vi tittar på kontinuerligt, men det är ingen brådska. Det ska göras på rätt sätt för att verksamheten ska bli effektiv, resultatet är alltid i fokus.
Styra mot lönsamma segment
I dag erbjuder Brand Factory produkter inom allt ifrån butikskommunikation, digital signage och dekor till skyltar, profilprodukter och inte minst trycksaker. Dessutom erbjuder man tjänster så som digitala verktyg, finanstryck, montage, installation samt lager och distribution. Allt detta ryms inom de fyra affärsområdena och den breda produktportföljen kan komma att justeras något.
– Vissa segment har tydligare tillväxt, vi får analysera det vidare och styra mot det som är lönsamt.
Du nämnde att det behövs förändringar inom IT, har du något exempel?
– Vi har ett antal webbshoppar, eller kundportaler, som är väldigt spretiga. Där behövs det en gemensam lösning. Jag tror även vi kan hitta effektivare sätt för hur vi hanterar kunderna.
”Inga quick fixes”
Under 2022 har det varit god tillväxt framför allt i segmenten Printhouse och Signs & Graphics, men det går lite trögare inom Logistics. Även om Jakob Söderbaum är positiv inför framtiden tror han inte på några snabba lösningar.
– Ambitionen är att bygga vidare på det vi har, men det finns inga quick fixes. Jag skulle säga att vi är färdiga med själva omställningsfasen i bolaget efter rekonstruktionen och att vi nu blickar framåt. Vi har en fin produktion och jobbar med en treårig strategi för att förbättra de områden vi kan förbättra.
Bakgrund
Hösten 2017 gick åtta Brand Factory-företag samman och bildade en gemensam koncern, där även ett danskt och ett norskt bolag ingick. Under 2019 mötte koncernen flera motgångar. Bland annat gick en av de största svenska kunderna i konkurs vilket bidrog till att omsättningen sjönk med 43 procent.
Efter det gick även det danska bolaget i konkurs och likviditetsproblemen växte sig allt större. Den stora skuldsättningen ledde till att bolaget hösten 2019 ansökte om rekonstruktion vid Södertörns tingsrätt för tre av de svenska bolagen.
Strax innan pandemin drog över världen, i februari 2020, tog investeringsbolaget Lazarus över som ny ägare. Under våren 2020 formades en ny ledning och det gjordes även vissa maskininvesteringar. Innan sommaren innebar dock det ansträngda ekonomiska läget att man tvingades till personalneddragningar.
Följande år gjordes ytterligare investeringar, bland annat i två HP Indigo-pressar och ett Zünd-skärbord. Hösten 2021 kom Jakob Söderbaum in som ny vd för företaget.
Lazarus
Lazarus är ett investeringsbolag som ”fokuserar på att förvärva majoritetsandelar i bolag som befinner sig i en utsatt position med finansiella eller operativa utmaningar, men där det finns en god möjlighet till operativ förbättring”.
Målet med investeringen är att snabbt återfå en sund och uthållig lönsamhet med åtgärder som till exempel kraftfulla kostnadsbesparingar och fokus på kärnverksamheten.
Lazarus investerar huvudsakligen i nordiska bolag som visar dålig lönsamhet, oftast med
en omsättning på minst 200 miljoner kronor.