Gibon rundade av året med förädling och efterbehandling

Foto: Claes Nordström
PUBLICERAD: 15 december 2022
UPPDATERAD: 13 januari
Gibon har haft ett bra grafiskt år, enligt Daniel Nyström, vd för företagets kontor i Borås och Skaraborg.

Maskinnyheter mötte besökarna när Gibon bjöd in till Grafiska Dagarna i sina lokaler i Borås. Ett arrangemang som bäddar för att sätta punkt för 2022 – ett redan nu rekordår för Gibons grafiska affärsdel, enligt vd:n Daniel Nyström.

Under tre dagar, 6–8 december arrangerade Gibon Grafiska dagarna i Borås. Betydelsefulla dagar och ett arrangemang som växer för varje år, berättar Daniel Nyström, vd för företagets kontor i Borås och Skaraborg, när vi träffar honom på företagets öppna hus.

– För oss är det väldigt viktigt med Grafiska dagarna. Det är ett sätt för oss att träffa oerhört mycket kunder på väldigt kort tid. Och framför allt försöker vi att visa upp nyheter för våra kunder.

Uppåt 90 besökare, kunder och branschfolk hade anmält sig till dagarna för att titta närmare på utbudet av grafiska maskiner, utrustning och programvaror. Temat för dagarna var förädling och efterbehandling och på plats fanns produktspecialister från flera leverantörer och tillverkare – till exempel VBS, Valiani, Ricoh och Fujifilm.

Fujifilms tonerpress Revoria PC1120 är installerad hos Gibon i Borås.
Tonerpress visades upp

Produktnyheter fanns det flera. I utställningslokalerna fick besökarna se Gibons försäljningsnyhet, Revoria PC1120, Fujifilms tonerpress utrustad med sex färgverk med fokus på mervärdestryck med förädlingsmöjligheter. Sign&Print skrev nyligen om att Fujifilm även lanserar en Revoria-press i B2-formatet. Även den kommer säljas av Gibon och Daniel Nyström säger att han ser stora möjligheter för den nya modellen:

– Jag tror den blir riktigt vass.

– Framför allt ser specifikationen fantastisk ut. Tonertekniken har den möjligheten att du kan printa på fler substrat. Du har även mindre miljöpåverkan. Det är många saker som ger fördelar med tonertekniken. Men visst, om du kör större volymer, kan bläck vara bättre, säger han och nämner till exempel Fujifilms inkjetbaserade plattform JetPress.

Från offset till digitalt

Daniel Nyström ser att tryckerier i dag går allt mer från att nischa sig till att kunna erbjuda en bredare produktion och vara kundens enda leverantör av tryckta produkter. Samtidigt, den digitala tekniken har blivit tillgänglig för alla. En operatör kan hantera flera maskiner på ett enkelt sätt.

– Många tittar på att ta bort sin offset. Då blir det snabbare SRA3-maskiner samtidigt som fler tittar på att sticka ut med embellishment (förädling, reds anm) och fler färger så det inte bara blir en prisdiskussion. För de kunder som är långt fram där och vill ta bort sin offset vill också ha större format, B2.

Ricohs produktionsskrivare och Konica Minoltas tonerpressar och inkjetprintrar för att printa på wellpapp i ett pass var andra samtalsämnen med kunderna under dagarna.

Skärbordet Omnia från italienska tillverkaren Valiani.

På efterbehandlingssidan var medarrangören VBS på plats för att visa arkmatade skärmaskiner från Valiani och iEcho. Återförsäljaren demonstrerade även programvaror för web-to-print, förpackning och automatisering samt tog tillfället i akt att premiärvisa Superbaby från den spanska maskintillverkaren Imprimo. En flatbäddsskrivare med uv-led härdning som har utskriftsformatet 70×100 centimeter och kan skriva ut tio centimeter i höjd.

Flatbäddsskrivaren Superbaby från spanska tillverkaren Imprimo.
Fördubblad försäljning

När Daniel Nyström ska summera 2022, specifikt Gibons försäljning av grafisk utrustning, så är det tydligt att de går mot sitt bästa år någonsin. 2021 var ett bra Grafiskt år för oss. 2022 blir ännu bättre! Försäljningen sker numera inte bara främst i Sjuhäradsbygden och Skaraborg utan även i Småland.

– 2021 var ett bra grafiskt år för oss. 2022 blir ännu bättre! Vi dubblar omsättningen på grafiskt 2022 jämfört med 2021. Vi har levererat fler digitala tryckpressar och efterbehandlingsmaskiner än något tidigare år, då har vi ändå hållit på i dryga 20 år.

Försäljningsökningen handlar framför allt om installationer av Ricoh-skrivare, men också att de har fått en bredare portfölj och fokuserat mer på den grafiska sidan.

– Vi ser att den växer för oss och är lönsam, säger Daniel Nyström.

Björn Olsson, vd på VBS, demonstrerade bland annat det arkmatade skärbordet iEcho för besökarna.
Ulf Sunnberg höll föredrag om hur specialeffekter kan höja värdet på tryckt kommunikation.
En välbehövlig paus i form av lunch bjöds det på mellan alla maskindemonstrationer.
Tryckprover från tonermaskinen Revoria PC1120.

Läs vidare

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Här invigs DS Smiths nya jätteanläggning

– Vi finns i ett område som är något av en motor för Sverige, säger Thorbjörn Sagerström, vd för DS Smith Norden.
Intervju

Snabba beslut och starka relationer bygger Tryckcentrum

Nätverksbyggande, en gnutta tur och modet att fatta många beslut. Det är några av ingredienserna som fått Tryckcentrum i Blekinge att på bara tolv år närma sig 50 miljoner i omsättning. När Sign&Print kommer på besök pågår tryckeriets nätverksdag med 420 besökare, 173 företag och 33 utställare.
DSC_7132

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922