Maskinnyheter mötte besökarna när Gibon bjöd in till Grafiska Dagarna i sina lokaler i Borås. Ett arrangemang som bäddar för att sätta punkt för 2022 – ett redan nu rekordår för Gibons grafiska affärsdel, enligt vd:n Daniel Nyström.
Under tre dagar, 6–8 december arrangerade Gibon Grafiska dagarna i Borås. Betydelsefulla dagar och ett arrangemang som växer för varje år, berättar Daniel Nyström, vd för företagets kontor i Borås och Skaraborg, när vi träffar honom på företagets öppna hus.
– För oss är det väldigt viktigt med Grafiska dagarna. Det är ett sätt för oss att träffa oerhört mycket kunder på väldigt kort tid. Och framför allt försöker vi att visa upp nyheter för våra kunder.
Uppåt 90 besökare, kunder och branschfolk hade anmält sig till dagarna för att titta närmare på utbudet av grafiska maskiner, utrustning och programvaror. Temat för dagarna var förädling och efterbehandling och på plats fanns produktspecialister från flera leverantörer och tillverkare – till exempel VBS, Valiani, Ricoh och Fujifilm.
Tonerpress visades upp
Produktnyheter fanns det flera. I utställningslokalerna fick besökarna se Gibons försäljningsnyhet, Revoria PC1120, Fujifilms tonerpress utrustad med sex färgverk med fokus på mervärdestryck med förädlingsmöjligheter. Sign&Print skrev nyligen om att Fujifilm även lanserar en Revoria-press i B2-formatet. Även den kommer säljas av Gibon och Daniel Nyström säger att han ser stora möjligheter för den nya modellen:
– Jag tror den blir riktigt vass.
– Framför allt ser specifikationen fantastisk ut. Tonertekniken har den möjligheten att du kan printa på fler substrat. Du har även mindre miljöpåverkan. Det är många saker som ger fördelar med tonertekniken. Men visst, om du kör större volymer, kan bläck vara bättre, säger han och nämner till exempel Fujifilms inkjetbaserade plattform JetPress.
Från offset till digitalt
Daniel Nyström ser att tryckerier i dag går allt mer från att nischa sig till att kunna erbjuda en bredare produktion och vara kundens enda leverantör av tryckta produkter. Samtidigt, den digitala tekniken har blivit tillgänglig för alla. En operatör kan hantera flera maskiner på ett enkelt sätt.
– Många tittar på att ta bort sin offset. Då blir det snabbare SRA3-maskiner samtidigt som fler tittar på att sticka ut med embellishment (förädling, reds anm) och fler färger så det inte bara blir en prisdiskussion. För de kunder som är långt fram där och vill ta bort sin offset vill också ha större format, B2.
Ricohs produktionsskrivare och Konica Minoltas tonerpressar och inkjetprintrar för att printa på wellpapp i ett pass var andra samtalsämnen med kunderna under dagarna.
På efterbehandlingssidan var medarrangören VBS på plats för att visa arkmatade skärmaskiner från Valiani och iEcho. Återförsäljaren demonstrerade även programvaror för web-to-print, förpackning och automatisering samt tog tillfället i akt att premiärvisa Superbaby från den spanska maskintillverkaren Imprimo. En flatbäddsskrivare med uv-led härdning som har utskriftsformatet 70×100 centimeter och kan skriva ut tio centimeter i höjd.
Fördubblad försäljning
När Daniel Nyström ska summera 2022, specifikt Gibons försäljning av grafisk utrustning, så är det tydligt att de går mot sitt bästa år någonsin. 2021 var ett bra Grafiskt år för oss. 2022 blir ännu bättre! Försäljningen sker numera inte bara främst i Sjuhäradsbygden och Skaraborg utan även i Småland.
– 2021 var ett bra grafiskt år för oss. 2022 blir ännu bättre! Vi dubblar omsättningen på grafiskt 2022 jämfört med 2021. Vi har levererat fler digitala tryckpressar och efterbehandlingsmaskiner än något tidigare år, då har vi ändå hållit på i dryga 20 år.
Försäljningsökningen handlar framför allt om installationer av Ricoh-skrivare, men också att de har fått en bredare portfölj och fokuserat mer på den grafiska sidan.
– Vi ser att den växer för oss och är lönsam, säger Daniel Nyström.