Digital stans ett ”lyft för hela företaget”

Foto: Anja Degerholm
PUBLICERAD: 20 december 2022
UPPDATERAD: 13 januari
Pontus Hagström på Primotek (till vänster) visar Christel Venckus, Niclas Öhrn, Malin Jansson och Anders Bergman funktionerna på den nya Jwei-maskinen.

PÅ Media ser en ökad efterfrågan inom förpackningar och stansade trycksaker, och lägger därför in en högre växel i efterbearbetningen. För att möta den efterfrågan har företaget investerat i ytterligare en digital stansmaskin.

PÅ Media ser tillväxt inom förpackningar och stansade trycksaker i mindre upplagor. För att täcka behovet har de nu investerat i ytterligare en digital skär- och stansmaskin. Det handlar om kinesiska Jwei LST03II- 0806-RM – en automatisk arkmatad digital stans i B2-formatet (800 x 600 millimeter), från leverantören Primotek.

– Vi har gjort den här investeringen för att hinna med efterfrågan helt enkelt. Fram till nu har vi haft ett Summa-bord där vi placerat ut tryckta SRA3-ark manuellt, vilket är ganska personalkrävande. Med den nya maskinen kan vi lägga i materialet i ena ändan och så kommer det färdigt ut i andra ändan, säger Thomas Pall, vd för PÅ Media.

Investeringen innebära att de kan leverera små till större upplagor av förpackningar i kartong och wellkartong. Utöver det även olika stansade trycksaker av papper, kartong, skumskivor, vinyl med mera.

Några exempel på stansade trycksaker. Foto: PÅ Media
Snabba ryck när trycket är klart

Summa-bordet, av modell F1612, används för större skivor och ark, och för att testskära olika projekt. Jwei-bordet ska istället kunna köra lite större serier eftersom det har automatisk iläggare och avläggare. Båda har i allra högsta grad sin plats i produktionen, i synnerhet under hösten då det är hektiska tider.

– Nu har vi svårt att hinna med även med den nya maskinen. Hade vi bara haft Summa-bordet hade det varit riktigt tufft. Nu kan vi köra båda samtidigt och klara av topparna. De går med ungefär samma hastighet, men handpåläggningen är inte lika påtaglig med Jwei-maskinen och det är möjligt att göra andra moment samtidigt. Dessutom kan vi komma igång med efterbehandlingen snabbt när arken tryckts i vår HP Indigo-press.

Thomas Pall, vd PÅ Media. Foto: Pressbild

Tidigare fick PÅ Media lägga ut en del jobb till underleverantörer, framför allt när det handlade om större upplagor. När funderingarna på att investera i digital skärning började ta fart så tittade PÅ Media på flera olika varianter, men fastnade för kapaciteten och kvaliteten som Jwei kunde leverera.

– Vi tittade på de olika alternativen som finns på marknaden och bedömde att det här var ett strå vassare. Dessutom visste vi att Billes, som använder samma tryckteknik med HP Indigo, också valt den maskinen så det kändes som ett tryggt val.

Smidig introduktion

Maskinen levererades och installerades av Primotek under oktober månad. I samband med det höll de även i utbildning och uppstartsstöd för personalen. Sign&Print var på besök hos PÅ Media under en utbildningsdag. Pontus Hagström, ansvarig för support och utbildning hos Primotek, visade maskinens funktioner och delade ut uppdrag som personalen fick försöka lösa på egen hand.

– Testa att biga olika hårt i olika riktningar, säger han medan Christel Venckus, som arbetar i tryckeriet, trycker på skärmen för att få maskinen att utföra uppdraget rätt.

Christel har sällskap av kollegorna Niclas Öhrn och Malin Jansson, som också jobbar med tryck, samt Anders Bergman som är projektledare och förpackningskonstruktör.

– Vi som jobbar i produktionen varvar tryck och efterbehandling, därför är det viktigt att vi alla kan den nya maskinen, säger Christel Venckus.

Maskinen kan specialanpassas utifrån behoven i dagsläget eller kommande behov.

– Den har fyra verktygshållare och kan utrustas med knivar efterhand, till exempel med en oscillerande kniv som klarar tjockare material som wellpapp, berättar Pontus Hagström.

Överlag tycker han att introduktionen gått smidigt.

– Jag har erfarenhet från tryckerivärlden och det tar betydligt längre tid att lära sig en ny skrivare. Den här maskinen är relativt enkel att få grepp om.

PÅ Media har kört med HP Indigo-pressar sedan 2004. Den senaste i raden installerades 2018 och går varm hos Hägerstenstryckeriet, inte minst för att trycka förpackningar.
”En investering som gör skillnad”

Redan ett par dagar efter leverans och introduktion var maskinen satt i produktion och matade ut stansade förpackningar och trycksaker för fullt. Thomas Pall säger att vinsterna med maskinen märks tydligt.

– Arbetsflödet blir bättre eftersom vi kan komma igång med nästa steg i produktionen snabbare. Personalen upplever inte några stoppklossar i produktionen och det blir lättare att planera jobben och få igenom dem.

– Det är en otrolig vinning. Jag skulle säga att det är en av de bästa investeringarna vi har gjort på många år. En investering som verkligen gör skillnad för oss. Alla är riktigt nöjda med maskinen, det har blivit ett lyft för hela företaget.

Konica Minolta-pressen levererades bara några dagar innan Jwei-maskinen och har på kort tid blivit en viktig pusselbit i produktionen.
Tittar på flatbäddsskrivare

Nyligen gjordes även in investering i en Konica Minolta AccurioPress C4088 som klarar långa ark.
– Det var tänkt som en avlastningsmaskin till HP Indigo-pressen. När den nu väl är på plats så inser vi att den är helt ovärderlig.

Genom att kombinera de två maskinerna så kan vi få till ett bra flöde. Vi har matat den med alla möjliga typer av papper och kartonger – och den klarar allt.

Runt hörnet väntar fler investeringar på hårdvarusidan.

– Vi för dialog med åtminstone en leverantör om en storformatsskrivare som vi kan trycka plant med. Ett viktigt krav är att utskrifterna ska vara luktfria, och det är inte helt lätt att hitta om man tittar på uv-skrivare.

En annan nöt att knäcka är hur den nya skrivaren ska få plats i lasthissen för att få upp den till lokalerna på fjärde våningen. Lyckas PÅ Media lösa det så finns det mer lokalyta att hyra i fastigheten så de slipper bli trångbodda om maskinparken utökas.

Redan ett par dagar efter leverans och introduktion var maskinen satt i full produktion.
E-handel för standardförpackningar

Det finns fler nyheter i pipeline. Thomas Pall berättar att de har långt gångna planer på att ta fram standardprodukter inom förpackning som ska erbjudas online. På e-handelssidan ska kunden kunna beställa förpackningar enligt färdiga mallar och se vad dessa kostar.

– Vi tror att det finns ett kundsegment som vi kan hjälpa, men som inte behöver skräddarsydda lösningar.

I början av nästa år är planen att lägga upp några testprodukter och se hur det tas emot av kunderna. Faller det väl ut så kommer produktsortimentet att utökas efterhand.

Ett nytt affärssystem ska också implementeras i verksamheten de kommande månaderna.
– Det är för att effektivisera vårt arbete ytterligare, säger Thomas Pall.

Läs vidare

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

VBS satsar på DTF, lasergravering och nya skärbord

Sign&Print besökte Borås för att få veta mer om iECHOs nya skärbord och upptäckte samtidigt flera andra spännande nyheter från återförsäljaren VBS.

DSC_8061

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Sign&Print på plats på "Home of Print" hos Heidelberg: ✓AI-styrda flöden tar besluten i tryckerierna från 2025 ✓Digitalpressen Jetpress 50 ✓Förpackningspressen Boardmaster

DSC_7868

Mutoh och Hasler: Nya stjärnor i Marabus sortiment

Marabus öppna hus i Malmö blev en succé med 130 besökare. Dagen bjöd på en rad spännande maskinnyheter, däribland skrivare från Mutoh och ett praktiskt skärbord från Hasler.

DSC_8105

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150