
Offsettryckeriet går skarpt med efterbehandlingsmaskiner för fodring och stansning av tjock kartong i 70/100-formatet. Realtrycks vd Patrick Nermark har ökade kartongvolymer i sikte.
Mycket kan sägas om 2022 års stora maskininvesteringar på Screenbolaget och dotterbolaget Realtryck som delar hus i Hägersten. Vi börjar med det som rundar av året. Patrick Nermark tar Sign&Print på en rundtur i tryckerilokalerna för att visa upp vad som kommer att göra skillnad i produktionen av tryckt kartongskyltning framöver.
– Vi får hög volymkapacitet i tryck och fodring av ark, förklarar han när vi står framför den nya fodringsmaskinen i 70/100-formatet. Trycka budskap har Realtryck alltid kunnat göra. Men fodring och stansning av tjock kartong och wellpapp, fick tidigare läggas ut på underleverantörer. Patrick Nermark ser flera fördelar med att dessa moment nu kan göras i den egna produktionen.
– Det är alltid bökigt att frakta pallar med material fram och tillbaka. Det vet vi vad det kostar i dag. Så det här tror vi starkt på och vi hoppas även att vi kan hjälpa andra tryckerier. Det finns inte många andra som kan fodra i Stockholm i dag.

Maskinen från tillverkaren Lamina System applicerar lim på tjockare kartongkvaliteter och wellpapp som sedan sammanförs till en enhet med offsettryckta ark. Kascheringsmetoden används eftersom en konventionell offsetpress vanligen inte kan trycka på tjockare papper än 400 gram. Realtryck har förvisso kapacitet i sin KBA-offsetpress som klarar det dubbla i papperstjocklek, men det räcker ändå inte till i alla lägen när det kommer till att skapa robusta kartongbaserade skyltprodukter för butiksmiljöer.
– Nu kan vi klara allt från vanligt papper upp till 1000 eller 1 200 grams skyltar.

Digelstans i 70/100-formatet
När fodringen är klar och de stora arken kommit ut ur limmaskinen krävs en stor digelstans som kan hantera den tjocka kartongen. Företaget har investerat i två robusta stansmaskiner. Den större stansdigeln klarar 70/100-format och är helautomatisk på så sätt att den själv lägger in arken, stansar och lägger av arken utan att en operatör behöver vara närvarande.
För mindre upplagor och format har de också en digelstans i 50/70-formatet. För den kan exempelvis korta förpackningsserier komma i fråga såsom reklam- och produktförpackningar i runt 4 000 exemplar. Fördelen, enligt Nermark, jämfört med att använda en stanscylinder, är att bigningen blir betydligt bättre på exempelvis ett ark som sedan ska vecklas ihop och limmas i kanterna till en förpackning.

Patrick Nermark säger att det nya kascheringskonceptet blir ett komplement till alla andra tryckta produkter de skapar i huset och att de därmed också kan bevisa sig som ett riktigt kartongtryckeri. Två erfarna operatörer har anställts och efter årsskiftet går de på sina första skift för att helt fokusera på fodringsverksamheten.
– Vi expanderar vår nisch att kunna trycka nästan allt till att verkligen kunna leverera allt vad gäller kartong, säger han och tillägger att marknaden och efterfrågan på butiksskyltning är ganska stor. Det är bara att besöka en matbutik för att se hur många pappersbaserade skyltar det faktiskt finns.

Arkmatat skärbord och storformatsskrivare
Screenbolaget inledde året med att uppdatera storformatstrycket genom att slå till på en planprinter från amerikanska Vanguard i samma veva som det stod klart att Marabu Scandinavia blev försäljningspartner i Sverige och Norge. Realtryck har förbättrat flödet på printavdelning med Ricohs tonerpressar, efterbehandling in-line från Plockmatic, samt satsat på skärning från Iecho. Det arkmatade skärbordet i 70/100-formatet använder de för att biga, perforera, stansa och figurskära dummys, digitaltryck i småformat, men även vissa offsetvolymer ibland.
Företagsfilosofin är att välja maskiner de kan växa med över lång tid.
– Vi ser det som, både på Screenbolaget och Realtryck, att vi ska ha maskiner som gör det våra kunder efterfrågar.
– Det ligger i vårt dna att vi vill hjälpa våra kunder. Inte bara med en typ av produkt. Vi är specialister på många olika typer av områden med tanke på vår maskinpark och vårt kunnande. Så vi tror på att hjälpa kunder med så mycket som möjligt.
En naturlig prishöjning
2022 går till historien för Realtryck och Screenbolaget. Patrick Nermark kan inte dra sig till minnes att de har gjort så många maskininvesteringar under ett år. Han säger att verksamhetsåret har varit ”fantastiskt bra”, trots det pågående kriget i Ukraina, inflationen och faktiska prishöjningar på el och papper.
– Det finns inget som oroar mig egentligen. Om vi får högre el- och materialpriser så måste det också slå över till den som betalar. För våra leverantörer kommer definitivt inte betala, säger han och fortsätter.

– Det jag tycker är intressant nu är att vi höjer priserna. Inte bara som kompensation för materialet, utan rakt över. Och det verkar som andra tryckerier också gör det. Patrick Nermark säger att dagens situation på ett sätt skapat en naturlig acceptans för prishöjningar. Historiskt sett är det inget han tidigare sett. Å andra sidan är det viktigt för företag att också våga ta skäligt betalt för att kunna tjäna pengar, liksom Screenbolaget och Realtryck gjort, för att kunna återinvestera och utveckla sina verksamheter.
– Jag kan inte se att branschen tidigare har höjt sina priser för att hänga med i den totala utvecklingen, vilket kanske beror på att det hela tiden kommit bättre maskiner och teknik som hela tiden kompenserat för kostnadsutvecklingen. På storformatssidan har priserna gått ner senaste 15 åren. På offsetsidan går det ännu längre tillbaka. Det här är första året jag ser att vi höjer priserna. Det verkar kunder acceptera i den här situationen som inte bara tryckerier, utan alla branscher, befinner sig i. Det är i alla fall känslan jag har.
Kommer att öka omsättningen
Tilltron är stark till den grafiska industrin. Visst, branschen har gått ner enormt senaste tio åren, säger han. Men några egentliga större problem har inte Realtryck och Screenbolaget upplevt till skillnad mot andra tryckerier som haft det kämpigt eller rentav försvunnit.
Storleksmässigt ligger de bra till framåt och affärsplanen är att växa organiskt.
– Vår ambition är att göra allting så bra att vi tjänar pengar. Jag hade inte suttit här i alla år annars. Sedan gäller det att få med sig personalen i det hela så att de mår bra, har rätt utrustning och hyfsade lokaler. Och se till att vi jobbar på rätt sätt.
– Utökningen med vår nisch på kartong kommer att öka vår omsättning, förhoppningsvis gör vi det bra så vi får lite pengar över.