Fespa djupdyker i personalisering

PUBLICERAD: 2 januari 2023
UPPDATERAD: 13 januari
2023 års Fespa-mässa fokuserar lite extra på personalisering. Foto: Arkiv/Anja Degerholm

Fespa Global Print Expo återvänder till Messe München i maj 2023 med uppdraget att dela nya perspektiv med de professionella skylt- och tryckleverantörerna som ska lägga sina strategier för framtiden.

– Att hjälpa vår globala gemenskap att bygga lönsamma, hållbara företag är kärnan i Fespas uppdrag, säger Michael Ryan, chef för Fespa Global Print Expo, och fortsätter:

– Företagen som har kommit igenom pandemin har redan lärt sig vikten av smidighet och flexibilitet. Nu står de inför en nya utmaningar och behöver utforska olika möjligheter för lönsam tillväxt. Det är därför vi lanserar vår eventkampanj ”Nya perspektiv”. Vi bjuder in tryckerier och skyltmakare att komma med ett öppet sinne, redo att titta på problemen från olika vinklar och utmana etablerade uppfattningar för att frigöra tillväxtmöjligheter.

Fespa Global Print Expo och European Sign Expo 2023 kommer att erbjuda besökarna en mängd produktinnovationer inom digital-, screen- och textiltryck samt skyltning. Över 330 utställare har redan ingått avtal med mässan. Mässan kommer att hållas den 23-26 maj 2023 på Messe München i södra Tyskland.

Personalisering i centrum

I linje med detta fokus på innovativt tänkande lanserar Fespa en helt ny upplevelse som handlar om personalisering. Beläget i hjärtat av mässan planeras för ett särskilt utställningsrum där det utlovas en upplevelserik presentation av produkter och lösningar för personalisering.

Det kommer även pågå en konferens med fler än 50 talare, Personalization Experience, som ska beröra allt ifrån personlig lojalitetsmarknadsföring, anpassning av sportkläder och mode, skräddarsydda interiörer och personliga förpackningar.

Hela upplevelsen är i första hand designad för varumärkesägare, återförsäljare, marknadsförare, byråer och medlems- och lojalitetsorganisationer som vill förbättra eller differentiera sina erbjudanden med personalisering och anpassning. Tryckerier och skyltmakare som vill sätta individanpassning i centrum för sitt tjänsteutbud får också värdefull praktisk kunskap och insikt.

Outnyttjad potential

Duncan MacOwan, Fespas chef för marknadsföring och evenemang, förklarar:

– Personalisering har varit ett hett ämne under en tid. Framtidstänkande tryck- och skyltföretag har sett möjligheten till individualisering som följde med övergången till digital produktion, även om många ännu inte har utnyttjat det fullt ut. Nu har vi nått en vändpunkt där den kreativa och tekniska förmågan matchas av en utbredd och omedelbar efterfrågan.

Han fortsätter:

– Konsumenterna vill ha upplevelser som är personliga. Varumärken som omfamnar personalisering vässar sin konkurrensfördel, skapar värde och ökar marknadsandelarna. Med lanseringen av Personalization Experience vill vi hjälpa deltagarna att förstå det kommersiella värdet genom att höra om riktiga kundfall. Genom att avmystifiera personalisering och demonstrera vad som är möjligt kan vi förvandla bra idéer till en lönsam verklighet.

Printeriors blir också personligt

Fespas populära interiörutställning Printeriors kommer nu att införlivas i Personalization Experience, och visa upp en rad personaliserade rum som kurerats av Fespas textilambassadör Debbie McKeegan. Deltagarna kommer att få möjlighet att gå igenom processen att definiera, beställa och samla in personaliserade produkter från deltagande sponsorer i utställningen.

Fokus på hållbarhet

Sustainability Spotlight-utställningen återvänder för andra gången, och ger återigen besökarna en chans att lära sig mer om hur de kan förbättra sitt miljöarbete och sin dokumentation för att möta den växande efterfrågan på hållbarhet.

World Wrap Masters

World Wrap Masters återvänder också, vilket ger besökarna möjlighet att se europeiska bilfolierare tävla om titeln World Wrap Master Europe 2023, följt av en drabbning mellan de sju regionala tävlingsvinnarna i World Wrap Masters-finalen. Dessutom kommer evenemanget att innehålla livedemonstrationer med branschexperter.

På kvällen torsdagen den 25 maj kommer Fespa återigen stå värd för en fest på Pasha Night Club i hjärtat av München. Mer information om evenemanget och biljetter kommer att delas närmare föreställningen.

Läs vidare

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150

De ska leverera skyltar åt allmännyttan

Allmännyttans inköpsfunktion, HBV, har skrivit ramavtal med fyra företag för leverans av utomhus- och inomhusskyltar till sina medlemmar hos Sveriges allmännyttiga bostadsbolag. Här är vinnarna!

1731077484687

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150