Fespa djupdyker i personalisering

PUBLICERAD: 2 januari 2023
UPPDATERAD: 13 januari
2023 års Fespa-mässa fokuserar lite extra på personalisering. Foto: Arkiv/Anja Degerholm

Fespa Global Print Expo återvänder till Messe München i maj 2023 med uppdraget att dela nya perspektiv med de professionella skylt- och tryckleverantörerna som ska lägga sina strategier för framtiden.

– Att hjälpa vår globala gemenskap att bygga lönsamma, hållbara företag är kärnan i Fespas uppdrag, säger Michael Ryan, chef för Fespa Global Print Expo, och fortsätter:

– Företagen som har kommit igenom pandemin har redan lärt sig vikten av smidighet och flexibilitet. Nu står de inför en nya utmaningar och behöver utforska olika möjligheter för lönsam tillväxt. Det är därför vi lanserar vår eventkampanj ”Nya perspektiv”. Vi bjuder in tryckerier och skyltmakare att komma med ett öppet sinne, redo att titta på problemen från olika vinklar och utmana etablerade uppfattningar för att frigöra tillväxtmöjligheter.

Fespa Global Print Expo och European Sign Expo 2023 kommer att erbjuda besökarna en mängd produktinnovationer inom digital-, screen- och textiltryck samt skyltning. Över 330 utställare har redan ingått avtal med mässan. Mässan kommer att hållas den 23-26 maj 2023 på Messe München i södra Tyskland.

Personalisering i centrum

I linje med detta fokus på innovativt tänkande lanserar Fespa en helt ny upplevelse som handlar om personalisering. Beläget i hjärtat av mässan planeras för ett särskilt utställningsrum där det utlovas en upplevelserik presentation av produkter och lösningar för personalisering.

Det kommer även pågå en konferens med fler än 50 talare, Personalization Experience, som ska beröra allt ifrån personlig lojalitetsmarknadsföring, anpassning av sportkläder och mode, skräddarsydda interiörer och personliga förpackningar.

Hela upplevelsen är i första hand designad för varumärkesägare, återförsäljare, marknadsförare, byråer och medlems- och lojalitetsorganisationer som vill förbättra eller differentiera sina erbjudanden med personalisering och anpassning. Tryckerier och skyltmakare som vill sätta individanpassning i centrum för sitt tjänsteutbud får också värdefull praktisk kunskap och insikt.

Outnyttjad potential

Duncan MacOwan, Fespas chef för marknadsföring och evenemang, förklarar:

– Personalisering har varit ett hett ämne under en tid. Framtidstänkande tryck- och skyltföretag har sett möjligheten till individualisering som följde med övergången till digital produktion, även om många ännu inte har utnyttjat det fullt ut. Nu har vi nått en vändpunkt där den kreativa och tekniska förmågan matchas av en utbredd och omedelbar efterfrågan.

Han fortsätter:

– Konsumenterna vill ha upplevelser som är personliga. Varumärken som omfamnar personalisering vässar sin konkurrensfördel, skapar värde och ökar marknadsandelarna. Med lanseringen av Personalization Experience vill vi hjälpa deltagarna att förstå det kommersiella värdet genom att höra om riktiga kundfall. Genom att avmystifiera personalisering och demonstrera vad som är möjligt kan vi förvandla bra idéer till en lönsam verklighet.

Printeriors blir också personligt

Fespas populära interiörutställning Printeriors kommer nu att införlivas i Personalization Experience, och visa upp en rad personaliserade rum som kurerats av Fespas textilambassadör Debbie McKeegan. Deltagarna kommer att få möjlighet att gå igenom processen att definiera, beställa och samla in personaliserade produkter från deltagande sponsorer i utställningen.

Fokus på hållbarhet

Sustainability Spotlight-utställningen återvänder för andra gången, och ger återigen besökarna en chans att lära sig mer om hur de kan förbättra sitt miljöarbete och sin dokumentation för att möta den växande efterfrågan på hållbarhet.

World Wrap Masters

World Wrap Masters återvänder också, vilket ger besökarna möjlighet att se europeiska bilfolierare tävla om titeln World Wrap Master Europe 2023, följt av en drabbning mellan de sju regionala tävlingsvinnarna i World Wrap Masters-finalen. Dessutom kommer evenemanget att innehålla livedemonstrationer med branschexperter.

På kvällen torsdagen den 25 maj kommer Fespa återigen stå värd för en fest på Pasha Night Club i hjärtat av München. Mer information om evenemanget och biljetter kommer att delas närmare föreställningen.

Senaste nytt

Canon skrotar franchisemodellen – "Förändring är nödvändigt"

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon skrotar franchisemodellen – ”Förändring är nödvändigt”

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Kongsberg tillkännager semiautomatisk "Smart Material Handler" som förlänger det befintliga skärbordet.

KongsbergPCS_SmartMaterialHandler-scaled
Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Läs vidare

Nu är nya Sign&Print här!

Nu kommer nya Sign&Print varm från tryckeriet! Årets sista nummer innehåller en 28 sidor stor mässrapport från Sign&Print Scandinavia.

583
Nu är nya Sign&Print här!

Klassiskt skånskt bokbinderi i konkurs

Företaget har hamnat på obestånd.

FotoJet---2025-09-22T110803.590
Klassiskt skånskt bokbinderi i konkurs

Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Den grafiska återförsäljaren bjuder in till Öppet hus i Malmö den 12 november för att visa upp det senaste inom digitaltryck och produktionslösningar. 

DSC_2249
Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Storaffär skapar produktmediajätte

Det norska familjeägda produktmediabolaget Idé House of Brands har undertecknat en avsiktsförklaring (LOI) om att förvärva det svenskbaserade Wackes, för att etablera Europas största distributör av produktmedia.

Wackes
Storaffär skapar produktmediajätte