Digitalt skärbord ger nya intäkter

Foto: Anja Degerholm
PUBLICERAD: 3 januari 2023
UPPDATERAD: 13 januari
Leo Lundberg Lilliér har varit med ända sedan starten 2006 och driver numera verksamheten själv.

När Print Run startade var det som renodlad tryckmäklare. Med åren har lokalerna i Sundbyberg fyllts med såväl tryckpressar som efterbehandlingsutrustning och ett eget tryckeri har sakta växt fram. Det senaste tillskottet är ett arkmatat skärbord från kinesiska Iecho.

Print Run är numera både tryckmäklare och tryckeri, ”det bästa av två världar” som de själva beskriver det. Företaget har drivits sedan ett antal år tillbaka av Leo Lundberg Lilliér och Tony Malmqvist, men sedan årsskiftet har Leo tagit över det fulla ansvaret för verksamheten. Det grundades redan 2006, då som Wallén Grafiska, men i samband med tioårsjubileet skedde ett omtag och ett namnbyte. Det resulterade också i en flytt till de nuvarande lokalerna.

Även hemsidan uppdaterades, men efter det har det inte hänt så mycket på den digitala fronten. En medveten strategi, enligt Leo Lundberg Lilliér som säger att det aldrig funnits en ambition att konkurrera med nättryckerierna.

– Det finns så många andra tryckerier som har hemsidor där man kan beställa över nätet – och som gör det väldigt bra. Vi har valt att istället fokusera på kärnverksamheten och det personliga mötet och engagemanget. Vi producerar ofta komplexa trycksaker och då funkar det bättre att åka ut till kunden och prata med dem direkt. Eller att få kunden att komma hit, det är det absolut bästa. De flesta av jobben vi gör skulle vara svåra att beställa via e-handel, säger han.

Några exempel på vad som hunnit passera Iecho-maskinen hittills.
Ordet sprids vidare

Det har också visat sig fungera bra rent affärsmässigt.

– De flesta nya kunder vi får är på rekommendation. När vi tagit hand om kunderna och fokuserat på att göra ett bra jobb, så har det ofta resulterat i nya uppdrag.

Kunderna finns i huvudsak i närområdet, i Stockholmsregionen, vilket underlättar nära kontakt i arbetsprocessen. Omställningen från print broker till tryckeri föll sig ganska naturlig, berättar Leo Lundberg Lilliér. Efterfrågan på produkter som trycktes digitalt sköt i höjden och det blev allt svårare att hitta andra tryckerier som kunde ta sig an jobbet.

– Därför köpte vi in en Ricoh-press för tio år sedan och började trycka själva. Vi kände även att vi började tappa greppet om produkten när det blev så stora volymer. Vi vill kunna stå för det vi levererar till kunden och veta att det håller en viss kvalitet.

– Både jag och Tony gillar produktion och har jobbat på andra tryckerier innan, därför har det smugit sig på fler maskiner efterhand. Det är trevligt att äga maskinerna när till exempel en kund hör av sig en fredagseftermiddag och vill ha något gjort till måndag morgon. Visst, det kräver en extra insats av dig själv, men du kan i alla fall få fram det och leverera till kunden. Det är en trygghet.

I en Ricoh 7110 trycks många av de vanliga trycksakerna som Print Run producerar.
Tonerskrivare en räddare i nöden

Ricoh-pressen står kvar i lokalerna men används mest som backupmaskin. Den har bytts ut till en liknande press av något modernare snitt, en Ricoh 7110. För några år sedan köpte Print Run även in en HP Latex 360 som används för att trycka på bland annat vepor, rollups, dekaler, affischer och folier. Lite undangömd på en hylla står en liten tonerskrivare från OKI av modell C711WT.

– Den har räddat oss många gånger. Den ser inte mycket ut för världen, men kan bland annat printa vitt. Även kuvert i mindre format, vilket varit mycket användbart.

Välanvänd sleeking-maskin

När det kommer till efterbehandling använder Print Run diverse maskiner, allt ifrån en Duplo DC616 till skärmaskiner och hålborr av äldre sort. En folieskärare från Summa används för att kunna skära ut dekaler och folier. Det finns även sadelklammer och limbindare.

En helt manuell bigningsmaskin står i fönstret ut mot gatan. Numera mest som dekoration, men den har använts flitigt innan efterbehandlingsmaskinerna tog över jobbet.

– Det tar mig kanske en halvtimme att biga säg 500 foldrar, det funkar absolut även om det kräver lite manuellt jobb. För ett litet tryckeri är det inte nödvändigt att ha maskiner till precis allt.

Det finns dock maskiner som är oumbärliga. En som Leo gärna talar sig lite extra varm för är en lamineringsmaskin från GMP, Protopic Auto-540, som var en av de första som kunde göra sleeking, men även laminering. Den har använts för att producera många udda, exklusiva och iögonfallande trycksaker.

En maskin som Leo Lundberg Lillér har extra kär, GMP Protopic Auto-540, som kan utföra sleeking och laminering.
Nya intäkter efter investering

Nu senast har alltså ett nytt skärbord tagit plats i maskinparken, ett Iecho PK0604 PLUS. Den har varit i produktionen ungefär ett halvår och Leo säger att de redan har hittat nya intäktsvägar tack vare nytillskottet.

– Vi har sett nytta redan från starten. Det har snurrat igenom jobb som vi inte hade kunnat tacka ja till annars.

Bordsryttare, servettringar, toppstansade dekaler, bordsplaceringskort och cd-konvolut är något av det som hittills passerat genom maskinen.

– Det är jobb som vi fick lägga ut tidigare. Det sparar inte bara tid för oss utan även kostnader för till exempel transporter. Och vi äger uppdraget hela vägen, från order till leverans.

Vid folieringsjobb används en HP Latex-skrivare och en folieskärare från Summa.
Går på magkänsla

När VBS, Visual Business Systems, började sälja skärbordet från kinesiska tillverkaren Iecho vid årsskiftet blev det succé direkt enligt företaget. Bara under den första månaden såldes en handfull maskiner. Förutom skärning kan maskinen även utföra bigning och perforering. Iecho kallar skärbordet ”the best assistant in the advertising industry”. VBS lyfter fram ett fördelaktigt pris, hög prestanda och väl utvecklade programvaror som några fördelar med att välja Iecho som leverantör.

– Maskininvesteringar har varit ett sätt för oss att hitta lite ny energi, så det händer något. Vi har inte gjort några jättedyra investeringar, men där vi tycker att det har behövts. Vi har anpassat oss efter det som ligger i tiden och det är nog därför som vi har klarat oss igenom de senaste åren med bra omsättning och resultat.

Denna manuella bigningsmaskin har använts flitigt, men har med åren fått digital konkurrens.

Hur har ni tänkt inför en investering?

– När vi hittar något som är bra så kör vi bara på det. Är det en bra magkänsla så är det snabba beslut som gäller, nu senast med Iecho-maskinen. Och vi har faktiskt varit nöjda med alla våra maskiner, tillika beslut.

”Försöker alltid hjälpa till”

Print Run har i dag fyra anställda som jobbar med sälj, produktion, original och design. Precis som i de flesta mindre företag är rollerna lite överlappande.

Innanför entrén står en bokhylla som är fullproppad med exempel på uppdrag som Print Run gjort genom åren. Folierade inbjudningskort, kepsar med tryck och mäklarbroschyrer är något av det man hittar i denna portfolio-hylla.

– Vi är väldigt breda och kan trycka och efterbehandla det mesta upp till SRA3. Vi marknadsför medvetet inte alla produkter och tjänster, men när det gäller befintliga kunder så försöker vi alltid att hjälpa till.

Läs vidare

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Här invigs DS Smiths nya jätteanläggning

– Vi finns i ett område som är något av en motor för Sverige, säger Thorbjörn Sagerström, vd för DS Smith Norden.
Intervju

Snabba beslut och starka relationer bygger Tryckcentrum

Nätverksbyggande, en gnutta tur och modet att fatta många beslut. Det är några av ingredienserna som fått Tryckcentrum i Blekinge att på bara tolv år närma sig 50 miljoner i omsättning. När Sign&Print kommer på besök pågår tryckeriets nätverksdag med 420 besökare, 173 företag och 33 utställare.
DSC_7132

Senaste nytt

Dina tonerkassetter från Fujifilm kan redan ha varit använda

Fujifilm har etablerat ett cirkulärt tillverkningscenter i Nederländerna för att främja resurscirkulation. Som ett första steg kommer enheten samla in och återtillverka använda tonerkassetter till nya produkter.
DSC0417

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194