Ljust år för utomhusreklam – mörkare för annonsblad

PUBLICERAD: 12 januari 2023
UPPDATERAD: 19 januari
Kategorin DR/annonsblad hade en nedgång på 31,7 procent under 2022.

Under förra året ökade medieinvesteringarna med 3,6 procent jämfört med 2021. Däremot blev december en svag månad med en nedgång på 11 procent. Det visar siffror från 2022 års sista Mediebyråbarometer.

När det är dags att summera det gångna årets medieinvesteringar som förmedlades via Sveriges Mediebyråers medlemmar är det både positiva och negativa nyheter. Året inleddes starkt och under det första halvåret ökade investeringarna med 10 procent. Men under andra halvan av 2022 skedde istället en tillbakagång med 1 procent. Det skriver Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.

– Under årets sista månad, december, backade investeringarna med 11 procent och nedgången i december bör ses som en indikation inför 2023. Marknadssituationen med lågkonjunktur, inflation och minskad disponibel inkomst gör att många annonsörer är försiktiga med större marknadsföringsaktiviteter och medieköp. Detta förstärker prognosen att också medieinvesteringarna är på väg mot en svagare period 2023, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande i Sveriges Mediebyråer.

Rekord för utomhus/trafikreklam

Även om det blev en svag avslutning gick det uppåt inom vissa områden. Kategorin utomhus/trafikreklam var en av de stora vinnarna och gjorde sitt bästa resultat någonsin, en ökning med 38,6 procent. Bio är en annan kategori som fått ett rejält uppsving efter pandemin och ökade hela 127,1 procent under året.

Kategorierna som rör tryckt reklam inledde året starkt med en uppgång på 7 procent, men under det sista kvartalet blev det en rejäl kräftgång med minus 22 procent. En majoritet av mediekategorierna uppvisade en negativ tillväxt och allra tuffast har det varit för DR/annonsblad med en nedgång på 31,7 procent. Det är även den kategorin som backade mest under 2022.

Bred nedgång i december

Året avslutades i moll med den lägsta decembernoteringen sedan 2015.

– Julannonseringen är betydligt lägre, vilket påverkar medier som historiskt sett har gynnats av detaljhandelsannonsering; den tryckta dagspressen minskar med 28 procent, TV med 14,1 procent och digitala medier med 11 procent. De kategorier som klarade sig bäst i december var bio, dock från svaga jämförelsetal i och med pandemin, utomhus/trafikreklam och radio. I övrigt präglades december av en bred nedgång som drabbade de flesta mediekategorier, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.

Totalt förmedlades medieinvesteringar motsvarande 14,5 miljarder kronor under hela 2022, och under årets sista månad handlade det om 988 miljoner kronor.

Läs vidare

Screentryckarprofil har gått ur tiden

Jan Enberg, stark profil inom screentrycket i Sverige och internationellt, har gått bort. Föreningen Fespa Sweden minns sin hedersmedlem i en minnestext.
Jan-Enberg

Svensk mässpremiär för värmepress

Hos den grafiska leverantören Folier.se var det såväl värmepressar som DTF/DTG- och sublimeringsskrivare som stod i blickfånget under Nordic Profile Fair, men även skärplotters, kepspressar och vinyler.
Folier 1

Etikettryck: ”Övergången från analogt till digitalt fortsätter”

Digital etikettproduktion har blivit det normala, enligt Carsten Bamberg, affärsutvecklingschef på Konica Minolta. Han ger sin syn på etikettåret 2023, ett år han menar präglas av en fortsatt stark trend mot ökat digitaltryck.
Carsten_Bamberg

Bildkavalkad från promotionmässa

Missade du Nordic Profile Fair på Elmia i Jönköping? Här kan du se bilder från produktmediabranschens första mässdag.
Kollage_promotion

Senaste nytt

Standardiserade robotlösningar ska lyfta storformatsbranschen

Under de senaste åren har automatisering stått högt upp på önskelistan hos många skärbordskunder. Zünd Scandinavia har svarat genom att utveckla robotlösningar som kan uppfylla enskilda kunders specifika behov.
robot_zund_01a

Heidelberg Nordic: En kort svacka sen ljusnar det igen

Heidelberg Nordic rustar för en kort lågkonjunktur och förändringar på marknaden, men tror på en snabb vändning.
Heidelberg_01

Nize lägger många planer för 2023

Nize Equipment kom springande in i 2023 efter en hektisk avslutning på förra året. Det betyder att kursen ännu inte är satt för alla planer för det nya året, men en sak är säker, det blir fullt upp. 
nize_01

Screentryckarprofil har gått ur tiden

Jan Enberg, stark profil inom screentrycket i Sverige och internationellt, har gått bort. Föreningen Fespa Sweden minns sin hedersmedlem i en minnestext.
Jan-Enberg