Axplock från promotionmässa

PUBLICERAD: 18 januari 2023
UPPDATERAD: 20 januari
Erik Holmberg på Headwear visar en nyhet: en truckerkeps för kunder som vill sticka ut lite extra. Foto: Anja Degerholm

Under tre dagar i januari varje år fylls Elmia-mässan i Jönköping med företag som jobbar med produktmedia på olika sätt. Sign&Print har träffat några av utställarna på årets första Nordic Profile Fair. 

Hos Malmöföretaget Headwear är huvudbonaden huvudsaken, och de säljer mössor och kepsar med olika dekorationer i form av bland annat brodyr, lädermärken och tryckta märken.

– Vi är här för att visa den stora bredden vi erbjuder, att vi täcker alla förädlingstekniker, berättar delägaren Erik Holmberg.

Företaget säljer ofta små volymer, ibland helt specialdesignade produkter utifrån kundens önskemål. Konceptet har varit framgångsrikt och Headwear har ytterligare tillväxt i sikte.

– Vi börjar närma oss 100 miljoner kronor i omsättning, under förra året landade vi på 95 miljoner, säger Erik Holmberg.

Benny Nilsson (till vänster) och Henrik Blomqvist på PR Tryck. Foto: Claes Nordström
Golf för (nästan) hela slanten
Personaliserade golfprodukter är något av det PR Tryck gör.

PR Tryck har funnits och verkat i många år i Vaggeryd, men på senare år har företaget nischat sig mot tryck på olika golfprodukter. I montern är det fullt med golfbollar, peggar och annat golfrelaterat. Här finns även egenutvecklade produkter, som en ”long life peg”.

– Vi producerar i princip allt hos oss i Vaggeryd, berättar Henrik Blomqvist, säljare på PR Tryck.

Det görs med tampotryck med upp till fem färger, eller digitaltryck beroende på vilken produkt det handlar om. PR Tryck säljer även kundanpassade fiskeprodukter, som fiskedrag med företagsloggor.

– Vi försöker hitta egna nischer att arbeta inom. Förra året gjorde vi all time high, så vi ser med tillförsikt på framtiden, säger Henrik Blomqvist.

Peter Söhrman på Perma Press demonstrerar hur tryckprocessen går till. Själva trycket tar bara 15 sekunder. Foto: Anja Degerholm
Designa din egen tygkasse

Är det krångligt att trycka med transferpress? Inte om du frågar Perma Press från Kungsbacka som lät besökarna prova på att trycka sin egen tygkasse under mässan.

– Vi vill visa hur enkelt det är att använda våra produkter, säger Peter Söhrman som till vardags är kemist på Perma Press och jobbar med bland annat tryckfärger och lim.

Säljaren Emelie Lindenhall visar några mässbesökare hur de kan trycka sin egen tygkasse med hjälp av färdiga bokstäver och symboler. Foto: Anja Degerholm

Senaste nytt

Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Ricoh lanserar en uppgradering av Ricoh Pro C5400 som kombinerar högre kapacitet och förbättrad driftseffektivitet med ökad användarvänlighet.

RICOH_ProC5400-e1749633214252
Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Nystartade Lasergravyren i Borås såg en öppning på marknaden när ett annat företag gick i konkurs. Idag hjälper de både lokala kunder och industriföretag runt om i Sverige med lasermärkning, gravyr, digitaltryck och transfer.

LasergravyrenDSC_0064
Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Landa Digital Printing (LDP) står inför en smärtsam effektiviseringsprocess då företaget planerar att säga upp över 100 anställda av sin arbetsstyrka på 500, rapporterar den israeliska affärstidningen Globes.

FotoJet---2025-06-17T090318.695
Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Kodak firar 30 år med termiska plåtar

I år firar Kodak 30-årsjubileet för introduktionen av sina termiska CTP-plåtar. Deras betydelse är fortfarande stor för offsetmarknaden, som fortsatt är den dominerande tryckmetoden.

MAGNUS-Q800_MPL_closed
Kodak firar 30 år med termiska plåtar

Läs vidare

Cloudlab förstärker teamet med tidigare tryckeri-vd

Cloudlab som arbetar med web to print-lösningar rekryterar Nicole Royar som "kundsuccéchef". Hon har gedigen erfarenhet från tryckeribranschen som tidigare vd för SDK Systemdruck Köln under 15 år.

Nicole-Royar
Cloudlab förstärker teamet med tidigare tryckeri-vd

Strålfors listiga drag efter köpet av 21 Grams: Ingår partnerskap med säljaren

Nu tillkännager Postnord Strålfors och säljaren Banqup Group att affären är slutförd och att de dessutom inleder ett nytt strategiskt samarbete.

FotoJet---2025-06-09T090758.010
Strålfors listiga drag efter köpet av 21 Grams: Ingår partnerskap med säljaren

Nu är nya Sign&Print här!

Det här bjuder vi på i nya numret!

SOP581_omslag_sid3beskuren
Nu är nya Sign&Print här!

Heidelberg ingår samarbete med Manroland

Heidelbergs 175-års-jubileum markeras med nytt samarbete med Manroland och öppnandet av världens största Print Media Center.

H175_01
Heidelberg ingår samarbete med Manroland