Axplock från promotionmässa

PUBLICERAD: 18 januari 2023
UPPDATERAD: 20 januari
Erik Holmberg på Headwear visar en nyhet: en truckerkeps för kunder som vill sticka ut lite extra. Foto: Anja Degerholm

Under tre dagar i januari varje år fylls Elmia-mässan i Jönköping med företag som jobbar med produktmedia på olika sätt. Sign&Print har träffat några av utställarna på årets första Nordic Profile Fair. 

Hos Malmöföretaget Headwear är huvudbonaden huvudsaken, och de säljer mössor och kepsar med olika dekorationer i form av bland annat brodyr, lädermärken och tryckta märken.

– Vi är här för att visa den stora bredden vi erbjuder, att vi täcker alla förädlingstekniker, berättar delägaren Erik Holmberg.

Företaget säljer ofta små volymer, ibland helt specialdesignade produkter utifrån kundens önskemål. Konceptet har varit framgångsrikt och Headwear har ytterligare tillväxt i sikte.

– Vi börjar närma oss 100 miljoner kronor i omsättning, under förra året landade vi på 95 miljoner, säger Erik Holmberg.

Benny Nilsson (till vänster) och Henrik Blomqvist på PR Tryck. Foto: Claes Nordström
Golf för (nästan) hela slanten
Personaliserade golfprodukter är något av det PR Tryck gör.

PR Tryck har funnits och verkat i många år i Vaggeryd, men på senare år har företaget nischat sig mot tryck på olika golfprodukter. I montern är det fullt med golfbollar, peggar och annat golfrelaterat. Här finns även egenutvecklade produkter, som en ”long life peg”.

– Vi producerar i princip allt hos oss i Vaggeryd, berättar Henrik Blomqvist, säljare på PR Tryck.

Det görs med tampotryck med upp till fem färger, eller digitaltryck beroende på vilken produkt det handlar om. PR Tryck säljer även kundanpassade fiskeprodukter, som fiskedrag med företagsloggor.

– Vi försöker hitta egna nischer att arbeta inom. Förra året gjorde vi all time high, så vi ser med tillförsikt på framtiden, säger Henrik Blomqvist.

Peter Söhrman på Perma Press demonstrerar hur tryckprocessen går till. Själva trycket tar bara 15 sekunder. Foto: Anja Degerholm
Designa din egen tygkasse

Är det krångligt att trycka med transferpress? Inte om du frågar Perma Press från Kungsbacka som lät besökarna prova på att trycka sin egen tygkasse under mässan.

– Vi vill visa hur enkelt det är att använda våra produkter, säger Peter Söhrman som till vardags är kemist på Perma Press och jobbar med bland annat tryckfärger och lim.

Säljaren Emelie Lindenhall visar några mässbesökare hur de kan trycka sin egen tygkasse med hjälp av färdiga bokstäver och symboler. Foto: Anja Degerholm

Läs vidare

Screentryckarprofil har gått ur tiden

Jan Enberg, stark profil inom screentrycket i Sverige och internationellt, har gått bort. Föreningen Fespa Sweden minns sin hedersmedlem i en minnestext.
Jan-Enberg

Svensk mässpremiär för värmepress

Hos den grafiska leverantören Folier.se var det såväl värmepressar som DTF/DTG- och sublimeringsskrivare som stod i blickfånget under Nordic Profile Fair, men även skärplotters, kepspressar och vinyler.
Folier 1

Etikettryck: ”Övergången från analogt till digitalt fortsätter”

Digital etikettproduktion har blivit det normala, enligt Carsten Bamberg, affärsutvecklingschef på Konica Minolta. Han ger sin syn på etikettåret 2023, ett år han menar präglas av en fortsatt stark trend mot ökat digitaltryck.
Carsten_Bamberg

Bildkavalkad från promotionmässa

Missade du Nordic Profile Fair på Elmia i Jönköping? Här kan du se bilder från produktmediabranschens första mässdag.
Kollage_promotion

Senaste nytt

Standardiserade robotlösningar ska lyfta storformatsbranschen

Under de senaste åren har automatisering stått högt upp på önskelistan hos många skärbordskunder. Zünd Scandinavia har svarat genom att utveckla robotlösningar som kan uppfylla enskilda kunders specifika behov.
robot_zund_01a

Heidelberg Nordic: En kort svacka sen ljusnar det igen

Heidelberg Nordic rustar för en kort lågkonjunktur och förändringar på marknaden, men tror på en snabb vändning.
Heidelberg_01

Nize lägger många planer för 2023

Nize Equipment kom springande in i 2023 efter en hektisk avslutning på förra året. Det betyder att kursen ännu inte är satt för alla planer för det nya året, men en sak är säker, det blir fullt upp. 
nize_01

Screentryckarprofil har gått ur tiden

Jan Enberg, stark profil inom screentrycket i Sverige och internationellt, har gått bort. Föreningen Fespa Sweden minns sin hedersmedlem i en minnestext.
Jan-Enberg