
Under tre dagar i januari varje år fylls Elmia-mässan i Jönköping med företag som jobbar med produktmedia på olika sätt. Sign&Print har träffat några av utställarna på årets första Nordic Profile Fair.
Hos Malmöföretaget Headwear är huvudbonaden huvudsaken, och de säljer mössor och kepsar med olika dekorationer i form av bland annat brodyr, lädermärken och tryckta märken.
– Vi är här för att visa den stora bredden vi erbjuder, att vi täcker alla förädlingstekniker, berättar delägaren Erik Holmberg.
Företaget säljer ofta små volymer, ibland helt specialdesignade produkter utifrån kundens önskemål. Konceptet har varit framgångsrikt och Headwear har ytterligare tillväxt i sikte.
– Vi börjar närma oss 100 miljoner kronor i omsättning, under förra året landade vi på 95 miljoner, säger Erik Holmberg.

Golf för (nästan) hela slanten

PR Tryck har funnits och verkat i många år i Vaggeryd, men på senare år har företaget nischat sig mot tryck på olika golfprodukter. I montern är det fullt med golfbollar, peggar och annat golfrelaterat. Här finns även egenutvecklade produkter, som en ”long life peg”.
– Vi producerar i princip allt hos oss i Vaggeryd, berättar Henrik Blomqvist, säljare på PR Tryck.
Det görs med tampotryck med upp till fem färger, eller digitaltryck beroende på vilken produkt det handlar om. PR Tryck säljer även kundanpassade fiskeprodukter, som fiskedrag med företagsloggor.
– Vi försöker hitta egna nischer att arbeta inom. Förra året gjorde vi all time high, så vi ser med tillförsikt på framtiden, säger Henrik Blomqvist.

Designa din egen tygkasse
Är det krångligt att trycka med transferpress? Inte om du frågar Perma Press från Kungsbacka som lät besökarna prova på att trycka sin egen tygkasse under mässan.
– Vi vill visa hur enkelt det är att använda våra produkter, säger Peter Söhrman som till vardags är kemist på Perma Press och jobbar med bland annat tryckfärger och lim.
