Rundtur på promotionmässa

PUBLICERAD: 19 januari 2023
UPPDATERAD: 25 januari

Följ med på en runda i mässhallen och träffa flera av företagen som valt att ställa ut på Nordic Profile Fair. 

Oskar Wassborg, vd på Texprint i Forserum, visade upp maffiga tryck på t-shirtar.

Texprint är specialiserade på förädling och DTG-tryck av kläder och textilier. Företaget kan ta hand om såväl stora som små serier, men även enstycksbeställningar efter kundernas behov. Print on demand är ledorden för att hjälpa kunderna.

– Vi hjälper andra tryckföretag, artister och eventbolag med riktigt avancerade klädtryck, säger vd:n Oskar Wassborg och förklarar kort DTG-tekniken (Direct to garment).

I Texprints produktion, belägen i Forserum utanför Nässjö, finns en Kornit Storm II för att skapa motiv direkt på kläder och textilier med digitalt fullfärgstryck.

– Vi digitaltrycker och sprutar färgen direkt på plagget.

Det är första gången Texprint medverkar på promotionmässan i Jönköping.

– Vi försöker hitta andra tryckföretag som vi kan leverera DTG-tryck till som underleverantör. Det är dem vi är ute och jagar.

När vi träffar Oscar Wassborg på mässan har bara några timmar avverkats av mässans tre dagar, 17–19 januari.

– Än så länge har intresset varit stort. Det är många traditionella tryckföretag som ser möjligheterna och det unika i trycken – hur man kan komma åt vissa effekter som inte går att göra med någon annan tryckteknik.

Daniel Lindroos Schéle med några exempel på CO2-neutrala promotionprodukter.

Hållbarhet står i fokus i Plastprints monter under mässan, inte minst med den nya serien koldioxidneutrala produkter som kaffemuggar, smörknivar och flugsmällor. De är tillverkade av en träkomposit bestående av fiber från gran som blandats med en biobaserad plast.

Företagets sortiment av promotionartiklar tillverkas med bland annat formpressning och formblåsning. För att märka produkterna används digitaltryck, screentryck och tampotryck samt lasergravyr.

– Ungefär 80 procent av det vi levererar produceras hos Plastprint i Bredaryd, berättar produktchefen Daniel Lindroos Schéle.

En takeaway-mugg för flergångsbruk med dubbla väggar som ger en termosfunktion.

Nästan allt, 97 procent, trycks i huset. De nya CO2-neutrala produkterna är också tillverkade på hemmaplan med granfiber från en lokal materialproducent. Serien har utvecklats under det senaste året.

Produkterna drar många blickar till sig och Daniel Lindroos Schéle berättar att många stannar till för att titta och känna på dem:

– De har både en speciell struktur och doft som väcker nyfikenhet hos besökarna, säger han.

Jacob Bertelsen, chef för L–shop Team i Skandinavien.

L–Shop Team är en B2B-grossist av kläder och textilier för promotion, fritid och arbete, som kan erbjuda dropshipping direkt till kund. Företaget har sitt huvudsäte i Tyskland.

Vi träffar Jacob Bertelsen, chef för L–shop Team i Skandinavien, på promotionmässan. Han berättar att besökarna till montern inte bara får en chans att höra mer om produkterbjudandet, utan också om vad som kännetecknar L-shop Team som företag samt vad som är på gång i verksamheten. En nyhet som pågår är flytten till en ny ännu större lageranläggning i Tyskland.

– Fram till nu har vi haft 40 000 kvadratmeter, men nu får vi 55 000 kvadratmeter i lager som vi kommer att jobba med. Så det blir väldigt bra för framtiden.

På promotionmässan tog de tillfället i akt att lägga fokus på prisvärda tröj- och t-shirtpaket, enligt Berthelsen.

– De kommer till jättebra pris, faktiskt med 50 procents rabatt så att man kan få bidragande hjälp till sitt showroom, säger han.

Dalarnas paraplyfabrik är en trogen utställare på Nordic Profile Fair berättar Jonas Bergqvist, säljare, och Ruben Einarsson ägare.

Traditionsenligt ställer familjeföretaget Dalarnas Paraplyfabrik ut på promotionmässan i Jönköping. Så även i år.

– Vi har varit med så länge mässan har funnits – och innan det också, säger ägaren Ruben Einarsson och skrattar.

Det han syftar på är att företaget nu är inne på sitt 95:e år. Ett familjeföretag som idag drivs av tredje generationen Einarsson.

– Vi kommunicerar det vi kan och det är paraplyer. Det är vi definitivt bäst på i hela världen.

Färgglada paraplyer fanns det gott om i Dalarnas Paraplyfabriks monter.

Dalarnas Paraplyfabrik både tillverkar, trycker och importerar paraplyer och parasoller. I dag levererar de nästan uteslutande till återförsäljare. Produktionen finns i Malung och företaget har sex anställda.

– Vi levererar en färdig produkt – tryckt och klar.

Fredrik Nordahl-Lundblad och John Widell höll ställningarna i Nordahls mässmonter på Nordic Profile Fair.

Nordahl ställde ut på mässan och hade med sig påsar med tryck, butiksemballage och kontorsmaterial till bland annat detaljhandeln och olika industribranscher.

– Vi trejdar och är agenter för diverse olika fabriker i Europa och världen, säger han och berättar att syftet med medverkan på Nordic Profile Fair är huvudsakligen att träffa nya kunder, såsom promotionföretag och presentföretag.

– De når ut mot en annan typ av kundgrupp än vad vi själva gör.

I monterutställningen på Nordic Profile Fair är hyllorna fyllda med ett urval av sortimentet – packtejp och wellkartonger, e-handelspåsar, pappersmuggar, etiketter silkespapper och satinband.

Göteborgsföretaget med sina 17 anställda omsätter årligen mellan 55–58 miljoner kronor, enligt. Nordahl tillsammans med tre andra bolag, tillhör koncernen Pack o Plock Scandinavia som totalt omsätter en halv miljard.

Lena Erlandsson, säljare på ACG Accent, håller upp etiketter av återvunnen polyester.

ACG Accent intog mässan för att visa hur de kan hjälpa kunder inom framför allt textil-, sport- och klädindustrin. Företaget har numera byggt upp en egen förädlingsavdelning med produktmärkning i form av bland annat tryck, etiketter samt tillhörande paketering. På mässan träffade vi säljaren Lena Erlandsson som berättade om produktnyheten att de nu kan erbjuda etiketter av återvunnen polyester.

Läs vidare

Screentryckarprofil har gått ur tiden

Jan Enberg, stark profil inom screentrycket i Sverige och internationellt, har gått bort. Föreningen Fespa Sweden minns sin hedersmedlem i en minnestext.
Jan-Enberg

Svensk mässpremiär för värmepress

Hos den grafiska leverantören Folier.se var det såväl värmepressar som DTF/DTG- och sublimeringsskrivare som stod i blickfånget under Nordic Profile Fair, men även skärplotters, kepspressar och vinyler.
Folier 1

Etikettryck: ”Övergången från analogt till digitalt fortsätter”

Digital etikettproduktion har blivit det normala, enligt Carsten Bamberg, affärsutvecklingschef på Konica Minolta. Han ger sin syn på etikettåret 2023, ett år han menar präglas av en fortsatt stark trend mot ökat digitaltryck.
Carsten_Bamberg

Bildkavalkad från promotionmässa

Missade du Nordic Profile Fair på Elmia i Jönköping? Här kan du se bilder från produktmediabranschens första mässdag.
Kollage_promotion

Senaste nytt

Standardiserade robotlösningar ska lyfta storformatsbranschen

Under de senaste åren har automatisering stått högt upp på önskelistan hos många skärbordskunder. Zünd Scandinavia har svarat genom att utveckla robotlösningar som kan uppfylla enskilda kunders specifika behov.
robot_zund_01a

Heidelberg Nordic: En kort svacka sen ljusnar det igen

Heidelberg Nordic rustar för en kort lågkonjunktur och förändringar på marknaden, men tror på en snabb vändning.
Heidelberg_01

Nize lägger många planer för 2023

Nize Equipment kom springande in i 2023 efter en hektisk avslutning på förra året. Det betyder att kursen ännu inte är satt för alla planer för det nya året, men en sak är säker, det blir fullt upp. 
nize_01

Screentryckarprofil har gått ur tiden

Jan Enberg, stark profil inom screentrycket i Sverige och internationellt, har gått bort. Föreningen Fespa Sweden minns sin hedersmedlem i en minnestext.
Jan-Enberg