Tryckeriet i Markaryd har investerat stort för att utveckla maskinparken för att bredda produktsegmentet inom muggar och bägare med lock. I år ska satsningen visas upp för de stora massorna på mässor i Skandinavien.
Sign&Print har tidigare berättat om underleverantören H-Trycks satsning på pappersbaserade muggar och bägare till on the go-marknaden som tog fart i slutet av 2019. I fjol tog de ytterligare kliv. Allt för att utveckla verksamheten så att de kan producera ett större urval av produkter. Det traditionella tryckeriets förpackningssatsning blir allt tydligare.
Utställning i tre dagar
Alla inläggVi träffar Per och Sam Hansson på H–tryck under promotionmässan på Elmia, 17–19 januari. I företagets utställning visade de upp det allra senaste i produktutbudet, tryckta pappersmuggar och pappersbägare i olika format som kan fås med tillhörande lock. Besökarna i montern bjöds på smoothie i de nya bägarna med lock.
– Vi har köpt ett flertal maskiner till så att vi kan köra ännu fler storlekar och olika varianter. Även med lock – Single layer lid – i två olika storlekar, säger Per Hansson och tillägger att bägarna kan användas för exempelvis torr mat och glass.
Sju nya maskiner i fjol
Är det många maskiner ni har köpt in?
– Det har blivit väldigt många. Det har i alla fall kommit in sju maskiner under förra året, säger han och tillägger att det bland annat är för att kunna producera lock men också för att kunna få bättre effektivitet i stansningen.
– Så det har krävts en del. Vi måste tillgodose våra kunders behov. Vi vill ju utvecklas med dem.
– Det har varit hektiskt, men roligt.
Syns på flera mässor 2023
H–Tryck har beslutat sig för att synas på uppåt fem mässor under 2023. Efter promotionmässan i Jönköping bär det av till Sign, Print & Promotion-mässan i Oslo, 8–9 februari. I Sverige kommer tryckeriet ställa ut på två förpackningsmässor samt Sign&Print Scandinavia på Kistamässan, 19–21 september. En mässa i Danmark kan också bli aktuell.
– Det är där våra stora kunder finns – i Sverige, Norge och Danmark.