Maxi Reklam i Karlshamn firar 40 år. Familjetryckeriet har nu startat ett nytt kapitel i nya produktionslokaler med storformatsscreen, stora digitalprint med en ny Nyala och en växande bildekorsavdelning.
Jörgen Olofsson driver Maxi Reklam sedan cirka 15 år tillbaka, ett familjeföretaget som grundades av Jörgens far Anders 1983. Jörgens syster Emma Olofsson hoppade på tåget några år senare. På Boktryckargatan i Karlshamn, rakt över gatan från sin tidigare besittning har de nu infunnit sig i sin nybyggda fastighet. Och mer husrum har det blivit, en öppen planlösning – 1 000 kvadratmeter, varav 900 kvadratmeter är produktionsyta. Inflyttningen blev klar i augusti 2020, några månader efter pandemins inledning.
– Det var lite taskig tajming, men vi var trångbodda, säger Jörgen Olofsson och adderar:
– Vi har jagat nya lokaler under ganska många år för att kunna jobba som vi vill och under 2019 fick vi möjlighet att bygga vår nya fastighet på samma tomt.
Han säger att han hade ganska klart för sig redan från början hur han vill utforma produktionen. Företaget har nu fått ett smidigare flöde, bättre digitala maskiner, en egen avdelning för car wrapping men också plats för två screentryckslinjer med tillhörande tvätt-och färgrum.
– Den digitala tekniken äter mycket yta, och den ytan ville vi utöka. Sedan var vi tvungna att få in screentryckeriet också för det har vi satsat hårt på.
Screentryck till båt- och fordonsindustrin
Traditionella screentryckerier blir bara färre och så många nya lär inte heller startas. När screen kommer på tal handlar det främst i dag om transfertryck av kläder. Enligt Jörgen har det gynnat Maxi Reklam och deras speciella nisch.
– Det är snart bara vi kvar i det här storformatsscreentrycket, säger han och påtalar att det fortfarande finns mycket som inte kan digitalprintas.
– Vi trycker mycket till båtindustrin och fordons- och lastbilsindustrin. Det är bland annat plastrutor och styrpulpetsrutor till båtar, säger han och tillägger att det nästan uteslutande handlar om enfärgade screentryck.
På bildekorsavdelningen klär de både in hela bilar och monterar företagsloggor. En nyhet är också att de är certifierade montörer av stenskottsfolien GSWF.
– Bildekor är något vi har satsat hårt på. Förr hade vi kanske en eller två bilar i veckan. Nu har vi nog minst en bil här om dagen.
Investerat i ny digital storformatshybrid
Satsningen företaget gjort visar sig också på digitala trycksidan. Senaste maskininvesteringen för storformat, för print av både skivmedia och rullmaterial är Swissqprints senaste Nyala-hybrid, generation fyra, levererad av Nize Equipment. Maxi Reklam har haft en äldre modell under flera år och nu var det dags att uppgradera.
– Jag anser att det är det ultimata storformatsbordet i det segmentet, säger han och menar att det innefattar allt såsom tryckkvalitet och underhåll.
– Vi har alltid varit kända för vår kvalitet. I och med att vi var så tidiga med digitaltrycket så förväntar sig också kunder att vi ligger steget före.
Swissqprint har satt en ny standard för Nyala-printbäddens storlek. Från att tidigare ha varit 3,20 x 1,60 meter ryms nu material upp till 3,2 x 2,0 meter för att kunna printa fullskivor direkt, till exempel Forex, kanalplast eller akryl. Tillverkaren har valt att bestycka maskinen med generation 4-skrivhuvuden från Konica Minolta. Enligt tillverkaren har bytet inneburit fler munstycken per printhuvud. Från 1 024 till 1 280 stycken vilket ökar kvaliteten på utskrifterna (printupplösning upp till 1350 dpi). Även printhastigheten ökar med 30 procent vid normal körning.
– Det är nya huvuden, mer noggranna vid högre hastighet. Maskinen har också blivit stabilare i rulle till rulle-gången. Allting utvecklas. Lamporna har också bytts till kall led vilket gör att man kan köra på tunna material utan att de bucklar sig.
Flera olika printjobb om dagen
Hos Maxi Reklam är storformatsskrivaren med uv led-härdning konfigurerad med CMYK-bläckfärger, vitt och lack. Även light magenta och light cyan finns att tillgå. Det går även att utrusta maskinen med fler färger.
Jobbintagen är många under en arbetsdag i tryckeriet. Han säger att den nya generation 4-modellen underlättar för operatören att komma igång att printa.
– Vi har inte storproduktionen där vi kör ett jobb i en hel vecka utan vi byter jobb 10–15 gånger per dag. Då måste vi ha snabba intag varje gång.
För att producera rolluper och affischer använder de också storformatsskrivaren Canon Colorado 1650. För att sedan bearbeta såväl rullprint som tryckta ark står ett Zünd-skärbord modell större några meter bort.
– Vi står väldigt väl rustade och ligger i framkant med alla maskiner vi har. Nu har vi investerat färdigt i det tunga maskineriet, säger han och syftar på Zünd-bordet och Nyalan.
”Allt återinvesteras”
I huvudsak är det olika typer av skyltning som skrivs ut på storformatsavdelningen medan de två screenlinjerna mest trycker olika industridetaljer. Till 90 procent är Maxi Reklam en underleverantör till offsettryckerier, brokers, reklambyråer och återförsäljare.
– Vi fyller 40 år detta året men har egentligen samma kunder i dag som vi tryckt till i över 30 år. Det betyder väl att vi gör någonting rätt, men också att kunden gör rätt eftersom de också har överlevt så här länge.
– Vi tycker om att utvecklas. Och de pengar vi tjänar återinvesterar vi i verksamheten vilket kan dra oss framåt ännu mer. Det låter tråkigt kanske, men vi trivs ju här på jobbet.
Men visst, nya kunder kommer också in längs vägen. De senaste två åren finns exempel på sådana uppdrag som Olofsson säger ligger utanför ”reklamboxen” med skyltar och vepor med mera. Tryckeriet gör provkataloger och provkartor till olika tillverkare inom bil-, båt- och golvindustrin. Detta har satt mer rullning på efterbearbetningen.
– Vi gör tusentals sådana vilket har gjort att vi har fått anställa en person till.
Maxi Reklam driver även en egen e-handelsplats.
– E-Rollup är en plattform mer åt standardprodukter där vi framför allt säljer rolluper, mässväggar och expomaterial, säger Emma Olofsson som också utvecklat ett system för interna kundshoppar. Kunden får egen inloggning och lägger tryckbeställningar som automatiskt går direkt ut i produktionen.
– Vi driver webbshoppen till kunden och förädlar också produkten. Det är bra för oss, men också smidigt för kunden, säger Jörgen.
Gasade under pandemin
Tryckeriet har sex anställda och omsätter ett normalår 7,5 till 8 miljoner kronor. På frågan hur företaget klarade av 2020 säger han att Maxi Reklam gjorde ett av sina bästa år, trots pandemin. Detta trots att de inte producerade pandemirelaterade produkter, inte permitterade personal eller sökte pandemistöd. De tog beslutet att gasa på. Det gav effekt, fler förfrågningar kom in från kunder.
– Vi jobbade på så in i helskotta medan många av våra konkurrenter var försiktiga och skickade hem folk vilket gjorde att de också fick tacka nej till jobb. Det visade sig att de hade lika mycket jobb ändå trots att de hade permitterat.
Hur ska ni fira 40 år som tryckeri?
– Visionen är att vi ska synas här i närområdet. Exakt vad vet vi ännu inte, men kanske blir det att bjuda hit våra kunder och visa upp våra nya lokaler. En liten baluns för att visa vad vi kan göra och vart vi har landat efter de här 40 åren.
Blir det 40 år till nu då?
– Absolut! 94 är ju ingen ålder, säger 54-åringen med ett leende.