HL Display förvärvar plastföretag

PUBLICERAD: 16 februari 2023
UPPDATERAD: 16 februari
HL Display förvärvar Akriform Plast i Sollentuna. Foto: Pixabay

Den globala leverantören av displayprodukter och butikskommunikation för detaljhandeln växer med förvärv i Sollentuna.

HL Display tecknar avtal om förvärv av Akriform Plast, ett företag specialiserade på produktion av bland annat lösviktsbehållare andra skräddarsydda lösningar av plast som akryl, PET och polykarbonat med mera för  butikskommunikation till den nordiska detaljhandeln. Företaget med säte i Sollentuna grundades 1980 och omsätter i dag cirka 80 miljoner kronor.

Ser ökad efterfrågan

Enligt Björn Borgman, vd för HL Display, är Akriforms produktportfölj särskilt stark inom det snabbväxande segmentet förpackningsfri varuexponering, där HL Display ser en ökad efterfrågan från dagligvaruhandeln och leverantörer av märkesvaror samt konsumenter.

– Akriform har byggt upp ett imponerande rykte som tillverkare av skräddarsydda lösningar för detaljhandeln, tack vare sitt team av experter inom design, utveckling och produktion, säger han i ett pressmeddelande och fortsätter:

– De sammanslagna produktsortimenten kommer skapa ett starkt erbjudande för våra kunder och stödja vår position som ledande leverantör av butikskommunikations- och varuexponeringslösningar till dagligvaruindustrin.

Fem produktionsanläggningar

HL Display är en global aktör med butikslösningar för varuexponering och kommunikation. Bolaget, ett helägt dotterbolag till den börsnoterade svenska företagsgruppen Ratos, har 1 100 anställda och en nettoomsättning på 1 900 miljoner kronor. HL Display har fem produktionsanläggningar i Sverige, Polen, Storbritannien och Kina där det hanteras en rad industriella processer, inklusive plast- och metalltillverkning, tryck och montering.

Läs vidare

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Nordvalls Etikett i partnerskap med utländska producenter

Nordvalls Etikett AB har slutit ett samarbetsavtal med holländska Geostick och franska Stratus Packaging. Bakgrunden till samarbetet är att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.
Vid frågor om bilden, skriv till: christian.andersson@apeloga.se

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2