
Det nederländska tryckföretaget Hello Print – utan egen produktion – gjorde under förra året entré på den svenska marknaden. Sign&Print har pratat med vd:n Hans Scheffer om hur företaget ska få fler svenska tryckköpare att ta steget till den digitala världen.
Världens största hotellföretag äger inga hotell och världens största taxirörelse har inga egna bilar. Den liknelsen har Hans Scheffer gjort tidigare för att förklara Hello Prints affärsidé och hur företaget ska kunna växa och bli den största spelaren i branschen.
– Vi ska vara den ledande plattformen för kundanpassade trycksaker. Det som skiljer oss från konkurrenterna är att vi inte har någon egen produktion utan istället ett brett nätverk av samarbetspartners. Vi erbjuder infrastrukturen och vänder oss i första hand till små och medelstora företag, säger Hans Scheffer.
Hello Print är i dag aktivt i 13 länder i Europa och har drygt 220 anställda. Företaget grundades 2013 och har växt stadigt sedan dess. I den breda produktportföljen finns allt ifrån traditionella trycksaker, förpackningar och banderoller till arbetskläder, väskor och presentartiklar. Målet är att vara den aktör på marknaden som erbjuder det största sortimentet av kundanpassade produkter inom print.

Öppnar kontor i Stockholm
I början av 2022 sjösattes en satsning i Sverige, som det första landet för en etablering i Skandinavien. Sedan dess har försäljningen ökat med 20 procent månad för månad. Nu är Hello Print redo att ta nästa steg.
– Vi håller på att arbeta upp ett nätverk med partners och bygger upp ett team med medarbetare på vårt kontor i Stockholm som ska ha hand om kundservice, ordrar och kontakten med producenterna. Under kvartal två räknar vi med att ha 5–10 medarbetare på plats, därefter hoppas vi kunna accelerera tillväxten ytterligare.
Varför just Sverige då? Hans Scheffer förklarar varför han tror starkt på satsningen:
– Alla länder är olika, men folk i Nederländerna och Skandinavien är nog rätt lika på många sätt. Vi värdesätter saker som kvalitet, öppenhet, ärlighet och pålitlighet. Vi vill även etablera oss i Danmark och Norge, men får ta det steg för steg.

Produktion nära kunden
Hello Print arbetar med två affärsmodeller i Sverige i dagsläget. Den första är en öppen webbshop för kunder i alla branscher som kan designa och beställa ett brett urval av produkter. Den andra är partnerskapsprogrammet Hello Print Connect som är en onlineplattform och ett ”community” för alla som jobbar professionellt med tryck på något sätt. Dessutom har Hello Print utvecklat ett API som gör det möjligt att bygga webbshoppar med direkt koppling till plattformen. Även denna tjänst ska lanseras i Sverige.
Produktionen ska i så hög grad som möjligt ske på hemmaplan. Hello Print har satt som mål att i slutet av 2023 så ska 80 procent av alla svenska ordrar också produceras i Sverige för att minska klimatavtrycket.
– I Storbritannien trycks 90 procent inom landet och i Frankrike är det en liknande siffra. Det är alltid vårt mål att ha lokal produktion och att undvika långa transporter.
Han säger att Hello Print kan fylla ett tomrum på den svenska marknaden där mycket i dag görs ”offline”, trots en utbyggd e-handel inom andra branscher.
– Vårt erbjudande vänder sig till professionella användare som vill kunna beställa alla produkter de behöver från en enda leverantör. Vi garanterar dessutom att vi kan göra det till lägsta pris och utan att de behöver oroa sig för långa leveranstider. Det har blivit extra viktigt i tider när det är problem med logistikkedjorna.

Investeringar under pandemin
Siffrorna från det första halvåret 2022 visade på det bästa i Hello Prints historia och försäljningsrekord slogs fyra månader i rad. När det börjar bli dags att sammanfatta helåret 2022 säger Hans Scheffer att det varit ett ”extremt bra år”.
– Vi har sett en positiv rekyl efter pandemin och omsättningen landar på runt 70 miljoner euro för helåret. Det viktigaste för oss är att ha nöjda kunder och ungefär 90 procent är återkommande kunder, och det är vi väldigt stolta över. Vi vill vara en pålitlig partner för långvariga samarbeten och det avspeglas också i siffrorna.
Varför tror du att ni har så många återkommande kunder?
– Under pandemin gjorde vi stora investeringar för att optimera tekniken och infrastrukturen på plattformen. Det har gjort att vi står starka jämfört med våra konkurrenter och kan leverera det vi lovar. Det är alltid det viktigaste. Det vi gör, gör vi bra helt enkelt.
Och hur ser du på det kommande året?
– Precis som andra företag så går vi mot mer utmanande tider rent ekonomiskt. Jag har varit 22 år i den här branschen och var med om kriserna år 2000 och 2008. Det jag lärt mig är att många kunder letar efter smartare sätt att göra affärer i en kris, och där tror jag vi kan vara starka eftersom vi garanterar lägsta pris.

”Stor potential i Sverige”
Av det breda utbudet av produkter är det några som ökar mer än andra, säger Hans Scheffer.
– Framför allt företagsgåvor men även olika eko-produkter. Det är ett stort skifte som är på gång och därför vill vi inte bara vara den största leverantören utan även den mest hållbara leverantören. Under 2023 kommer det att komma flera initiativ som ska bredda utbudet av hållbara alternativ till traditionella produkter.
Nästa steg i den svenska etableringen är att kontraktera fler grafiska företag och återförsäljare, och få personalen på plats på kontoret i Stockholm.
– Vi ser fram mycket mot att bli mer närvarande på den svenska marknaden. Jag tror att det finns stor potential för Hello Print i Sverige, säger Hans Scheffer.
