Boråstryckeriet Stema Specialtryck har spanat på Swissqprints maskiner i många år. Vid ett kundevent hos leverantören Nize Equipment i februari förra året bestämde de sig för att slå till på den senaste generationens Nyala flatbädd.
– Det har varit lite av en dröm, en maskin som vi alltid velat ha och tittat på i samband med mässor. Nu hade vi musklerna och det var rätt läge för en investering, säger produktionschefen och delägaren Lennart Ståhl.
Stefan Johansson, som var med och grundade Stema en gång i tiden, håller med.
– Vi installerade vår första planprinter 2007 och har sedan dess följt utvecklingen av Swissqprints maskiner. Nu har vi äntligen kommit i mål med en investering och är väldigt nöjda med kontakten med Nize Equipment, säger han.
Sedan installationen i juni 2022 har Nyalan, av modell 4 med led, printat på utan några problem och blivit ett viktigt komplement till den Durst P10 med matarband som varit en pålitlig arbetshäst i många år. Den kommer att finnas kvar i produktionen men Nyalan är ett välkommet tillskott när volymerna inom storformat i företaget ökar.
– Nyalan är väldigt snabb och klarar drygt 200 kvadratmeter i timmen, om vi maxar den. Den har en bra produktivitet. Och kvaliteten ruckar vi inte på. Det finns nästan inga nackdelar, vi har inte hittat något som vi är missnöjda med, säger Lennart Ståhl.
Rulle som tillval
En av fördelarna som de nämner är att anhåll och vakuumzoner gör att det är lätt för operatören att sätta upp ett jobb och placera ut arken på bordet, utan att det blir misspass i utskriften. Den har också ett ”crash mode” som gör att utskriften fortsätter felfritt efter ett stopp. En ny skrivhuvudsteknologi innebär en upplösning på upp emot 1 350 dpi, en mer exakt dropplacering och en mindre droppstorlek på 7 picoliter.
Den 3,2 x 2,0 meter stora flatbädden är även utrustad med rulle till rulle som tillval. Detta för att maskinen ska kunna laddas med en rulle på kvällen när personalen går hem och vara klar på morgonen när de börjar jobba igen. Den har nio färgkanaler, CMYK plus lack, vitt och tre lightfärger (lc/lm/lk).
När det gäller substrat så printar Nyalan på allt ifrån plywoodskivor till dekaler som ska sitta på cykelstänkskärmar eller livbojar. Det vill säga det mesta som är plant och ska ha tryck. Livsmedelskedjan Ica är en återkommande kund som Stema Specialtryck bland annat producerar butiksinredning till.
– Vi heter specialtryck av en anledning. Varje dag gör vi något helt unikt som är långt ifrån standard. Vi hanterar mängder av olika typer av ordrar per dag, så det är lite att hålla reda på, säger Lennart.
Ny schablontvätt
Varje morgon hålls ett produktionsmöte där alla ordrar gås igenom, så att alla vet vad som ska göras, vem som ska göra det och när det ska vara klart. Så att inga uppdrag ramlar mellan stolarna.
Stema Specialtryck har en omfattande produktion i de 7 300 kvadratmeter stora lokalerna där 78 anställda jobbar. Stefan och Lennart visar runt i produktionen. Vi passerar rulle till rulle-skrivare från Canon, Epson och HP, men även tre screen-linjer där det nyligen installerats en ny schablontvätt av märket Grünig, levererad av Marabu.
Vidare går offsetpressen från Ryobi varm i tvåskift. I och med flytten till de nuvarande lokalerna 2017 gjordes en investering i en ny offsetlinje och det var helt rätt beslut, konstaterar Stefan och Lennart, eftersom offsetdelen fortfarande går bra.
På den digitala sidan är det framför allt två tryckpressar från Xerox som gör jobbet: en iGen 5 och en Iridesse. Den första har broschyrklammer inline och trycker bland annat noter åt ett musikförlag. Om beställningen görs innan klockan 9 så levereras den samma dag. På digitalsidan finns även all tänkbar efterbehandlingsutrustning: limbindning, laminering, foliering, trådbindning, falsning och klammerhäftning, för att nämna några.
Generationsskifte på gång
I år räknar Stema Specialtryck med att landa på en omsättning på 125–130 miljoner kronor. Stefan Johansson och Lennart Ståhl sticker inte under stol med att det har varit några utmanande år. 2016 gick de två tryckerierna Responstryck och Stema samman och bildade Stema Specialtryck. Året efter flyttade bolaget till nya lokaler på Viaredsområdet i Borås.
Enligt ägarna var det två välmående bolag som gick samman, av den enkla anledningen att båda behövde flytta och därför gjorde de gemensam sak. I samband med det gavs ett löfte till personalen att det inte skulle bli några neddragningar. Ett löfte som de hållit sedan dess. Men det har varit lite upp och ned längs vägen.
– Sammanslagningen och flytten förde med sig en del kostnader och efter det kom pandemin. Så det har varit några jobbiga år, men vi har klarat det bra. Nu vill vi öka lönsamheten och det ser väldigt positivt ut, säger Stefan Johansson som vid den här intervjun jobbade tre dagar i veckan som personalansvarig. Efter årsskiftet 2022/2023 är det en ny tillvaro som pensionär som väntar.
– Jag kommer att vara kvar i styrelsen och som delägare, jag kanske får åka på mässor för att hänga med i utvecklingen på maskinsidan, det är det jag tycker är roligt. Men jag kommer inte vara delaktig i den dagliga verksamheten.
Ny digital arkpress
Kollegan Mats Ohlsson som också var med och startade Stema går även han i pension, vid halvårsskiftet 2023. Detta generationsskifte har företaget tagit höjd för. För 1,5 år sedan tog Daniel Larsson över som vd efter Mats Ohlsson. Flera nya delägare har också tagits in i bolaget för att driva det vidare.
– Vi har precis gjort klart med en ny investering, den här gången handlar det om en digital arkpress. Det är ytterligare en Xerox Igen 5 med en CP Bourg klammerhäftning online som kommer att installeras hos oss i slutet av januari. Vi följer hela tiden den tekniska utvecklingen och ser fram emot Drupa 2024 för att se vad som är nytt inom inkjet, säger Lennart Ståhl.
Fördel att köpa nytt
Eftersom både han och Stefan har lång erfarenhet från branschen har de dragit en viktig lärdom: det lönar sig att köpa nytt.
– Vi köpte vår första nya maskin på Stema i slutet av 1980-talet och det är något jag har lärt mig, att man vet att den alltid har ett antal produktionsår framför sig. Det blir oftast ekonomi på lång sikt att köpa nytt, säger Stefan Johansson.
Lennart nickar instämmande:
– Det är lätt att tänka efter några år när maskinen betalat av sig att det ska bli billigare att köra vidare. Men det blir det inte, det blir ofta billigare att köpa nytt med bland annat lägre klick- och energikostnader.
Planerar solcellsanläggning
Och apropå energikostnader så planerar Stema Specialtryck att installera solceller. De har fått tummen upp på att taket håller för den stora anläggningen som ska kunna producera 500 MWh årligen vilket motsvarar ungefär hälften av företagets elförbrukning.
Tidigare hade Stema Specialtryck ”Allt under samma tak” som motto. Det gäller fortfarande i allra högsta grad även om man bytt till en lite mer internationell slogan: ”We make you visible”.
– Vi är ett av få tryckerier som verkligen har allt under samma tak, och det är en enorm styrka för oss som bolag. Vi blir en starkare partner och har en bra mix av kunder som beställer olika varor och tjänster från hela Stema, säger Lennart Ståhl avslutningsvis.