På stående fot slog tryckeriägaren Jimmy Claesson till på en storformatshybrid på Sign&Print-mässan i fjol. Chansningen gick hem och är i dag ett bra komplement i verksamheten för att printa vepor, dukar till ljuslådor och mediaskivor.
Återförsäljaren Primotek visade upp sin nya storformatsskrivare Handtop Hybrid HT3200E publikt på mässan Sign&Print Scandinavia i februari förra året. Direkt efter mässan skickades den ner från Stockholm till LC H Skyltar i Jönköping.
– Jag behövde ett komplement till rulle till rulle på storformat. Och när jag såg den på mässan tänkte jag att den kunde vara bra, säger Jimmy Claesson, vd på LC H Skyltar.
Han förklarar det snabba beslutet, att det blev som det blev, med att man ibland helt enkelt måste chansa.
– Impulsköp är inte alltid det bästa. Så är det. Men ibland lyckas man med det också.
Hos LC H Skyltar på industriområdet Hedenstorp i Jönköping är kärnverksamheten print, dekor och montage. I huvudsak är det främst mäss- och expoprodukter men också butiksmateriell och annan skyltning som trycks i huset.
Printar tre lager
Storformatsskrivaren de nu haft i drift under drygt ett år printar med fem skrivhuvuden, framför allt på tjocka mediaskivor men också trelagers blockout-print med vitt bläck på mjuka material.
– Vi använder den mycket för att printa CMYK, vitt och CMYK på ljuslådor. Vi printar på ljusdukar och lägger vitt emellan för att kunna få den rätta färgåtergivningen. Printar du bara CMYK på en duk och belyser den så blir det oftast för transparent och det blåa blir ljusblått.
Han säger att det Handtop-skrivaren har gjort för att förbättra produktionen är att de snabbare kan skriva ut större vepor:
– Vi går upp till 3,2 meter bredd, tidigare hade vi bara 2,5 meter. Så vi har gått upp ett snäpp och vi har även symaskiner inhouse så att vi kan göra vepor från början till slut. Så framåt blir det mer av en satsning på sådant.
Ett tillskott i produktionen
Nu är snart exakt ett produktionsår med Handtop:en till ända och Jimmy Claesson har bara gott att säga om vad maskinen. En prisvärd maskin som presterar trots att det var ett snabbt beslut som togs och inte mycket till researcharbete innan han bestämde sig för maskinen. Även den support och service Primotek stått för har fungerat bra.
– Det har fungerat över förväntan, säger han och tillägger att speciellt när det ibland hopar sig med många beställningar av vepor så har Handtop-skrivaren blivit ett trygg tillskott.
– Nu kan jag leverera en snabb produkt till mina kunder. Efter att kunden har ringt kan jag leverera samma dag eller senast dagen efter. Innan hade vi lite längre tid på våra leveranser så det har gjort stor skillnad.
I det dagliga arbetet för operatören lyfter han fram att maskinen är lätt att arbeta med. Det går smidigt att byta mellan flexibla material och rigida mediaskivor och även enkelt att rengöra skrivhuvuden och munstycken. När det inte skrivs ut rullmaterial finns tillhörande på- och avläggningsbord till hjälp för de större mediaskivorna. Av det som går igenom maskinen så är det de rigida skivorna som står för cirka 80 procent. På varsin sida om maskinen finns tillhörande på- och avläggningsbord för att hålla de 3,2 x 2,5 meter stora mediaskivorna på plats.
– Det är väldigt lite bearbetning kring maskinen för att hålla den igång. Det är skönt.
Kommer från tryckerifamilj
Jimmy Claesson startade LC H Skyltar i dess nuvarande form för 2,5 år sedan. Han själv och tre anställda i verksamheten servar kunderna med allt de behöver. Tidigare drev Jimmys föräldrar LC Skyltar under flera år. Då tillverkades även skyltar från grunden.
– På skyltsidan har vi slutat med tillverkningen som vi gjorde förut. Å andra sidan samarbetar vi med skyltfirmor som tillverkar skyltarna och så trycker vi åt dem.
Han säger att de har ett brett kund- och kontaktnätverk runt om i landet. Det handlar om flera samarbetspartner, både mäss- och skyltbolag, som de bistår med tryck och montageinstallationer såväl utomhus som inomhus.
– Vi gör mycket till olika mässaktörer runt om i Sverige, säger han och fortsätter:
– De sista åren har det blivit mer print till butiker, mässor och bilfolieringar. Vår styrka är att vi är snabba. Eftersom vi jobbar mycket med mässor så har vi blivit specialister på att hantera snabba puckar.
– Vi monterar en del åt andra också. Vi får också beställningar från mäss- och skyltbolag i Stockholm och Göteborg som vi trycker skyltar åt och sedan monterar dem.
Hur jobbar ni för att synas utåt?
– Inte alls. Vi lever på vårt gamla hederliga rykte, säger han och betonar återigen att de förlitar sig på befintliga samarbeten sitt breda kontaktnätverk i branschen. Konkurrensen om tryckjobben är inget som oroar honom.
– Visst finns det indirekt en konkurrens, men jag ser det inte på det sättet. Vi samarbetar med andra tryckerier som vi tycker är bra.
Ny Arizona-flatbäddskrivare i huset
I övrigt på produktionsgolvet står flera Canon-maskiner av större modell. Senaste investeringen är flatbäddsskrivaren Arizona och sedan tidigare har de tillverkarens största rulle till rulle-modell, Colorado 1650, som de planerar att utrusta med nya Flexfinish-funktionen för att kunna printa matt och blankt i ett svep. ”En kul grej att ha”, säger han.
Dessa maskiner, tillsammans med Handtop-maskinen gör att de får en större flexibilitet och en större valfrihet kring i vilken maskin de vill producera ett tryckjobb. Allt som oftast väljer de att producera jobben högsta printkvalitet trots att det tar lite längre tid.
– Jag vill att vi rakt igenom ska leverera med finaste kvalitet. Visst, det tar lite längre tid men då får man gå upp lite tidigare dag eller gå hem lite senare. Jag gillar inte när man kan se vilket håll en skiva är printad på och när det ser lite flammigt ut. Då har det gått för fort. Det ska vara jämnt och fint så att man får ta sig en funderare vilket håll det är printat på. Det gäller för alla maskiner, annars har vi inte levererat kvalitet.
Förhoppningen är att kunna växa inom den produktflora de trycker på i dag.
– Jag tror vi kan öka på det mesta, säger han och tillägger att tankar finns på att ta in en ytterligare en maskin i verksamheten. För vilken typ av tryckt produkt vill han inte precisera i nuläget.
– Men det viktigaste framåt är att vi har kul, konstaterar han.