Volymerna inom storformat ökar och likaså efterfrågan på tryckta produkter av andra material än papper. Därför har Exakta Print i Malmö investerat i en EFI Vutek H5 med LED, en hybridmaskin som ska öka kapaciteten rejält och på sikt även vara en del av ett automatiserat flöde.
En liknande maskin från EFI har tidigare funnits i produktionen, men efter åtta år hade den gjort sitt och lämnar nu plats till en betydligt effektivare efterträdare.
– Det handlar framför allt om kapaciteten, att få ut saker fortare ur maskinen. Det är tiden vi jagar, men även kvaliteten, och den får vi på köpet, säger Mats Björklund, försäljningschef och vice vd för Exakta Print om investeringen.
Produktionschefen Johan Wårlind förklarar varför valet föll just på en EFI Vutek H5:
– Vi var nere på Fespa och tittade på flera andra maskiner, men i slutändan är det viktigaste tryggheten med en bra serviceorganisation. Därför blev det en EFI med Marabu som leverantör. Det betyder väldigt mycket att ha tekniker i Malmö som kan komma hit med kort varsel, det är A och O, säger han.
– De är dessutom tekniskt väldigt duktiga, säger Johanna Ohlsson, ansvarig för Exaktas storformatsavdelning som har mellan 30 och 40 större ordrar per dag, därför är det inte ett alternativ att ha en maskin stillastående under en längre tid.
Större valfrihet med hybrid
Nya EFI-maskinen har digital inkjet-teknik med LED-härdning. Det är en hybrid som klarar både rull- och skivmaterial med maximalt 3,20 meter i bredd. Den hr nio färger: CMYK, fyra CMYK-lightfärger samt vitt.
– Vi har valt att inte låsa in oss utan vill ha möjlighet att kunna trycka både ark och på rulle, säger Mats Björklund.
H5:an är avsedd för applikationer så som banners, skyltar, grafiska affischer samt butiks- och utställningsmaterial. Den har en upplösning på upp emot 1 200 dpi och kan hantera såväl flexibla som rigida substrat. Vidare är den utrustad med fem rader skrivhuvuden från Ricoh och dessa känner automatiskt av mediahöjden. Maskinen har även en mekanisk krasch- och rynkningsdetektor samt automatisk bords- och vagnsjustering.
– Vi är otroligt nöjda och stolta över att vi har fått in den nya H5:an i Sverige, säger Victor Bildsten, digital försäljningschef på Marabu, om Exaktas investering.
Tre gånger så snabbt
Exaktas storformatsenhet producerar mycket skyltar, till exempel kampanjmaterial till detaljhandeln. Ofta handlar det om kundunika lösningar. På senare tid har efterfrågan på andra material än papper ökat. Det kan vara till exempel trä, metall eller glas. Allt detta ska kunna passera genom nya hybridprintern utan problem.
När Sign&Print är på besök har maskinen varit i drift bara några dagar, men Johan Wårlind ser redan fördelar:
– Det ger oss en enorm kapacitetsökning, säkert tre eller fyra gånger så mycket som tidigare. Den stabiliteten, att vi kan köra mycket på kort tid, det är en stor fördel. Jag tycker även att sättningen av färgen är bättre, säger Johan Wårlind.
Johanna Ohlsson nickar instämmande:
– Det handlar framför allt om snabbheten. Operatörerna tycker också att det är en väldigt användarvänlig maskin, säger hon.
Ett första steg mot automation
För 7–8 år sedan gick 80 procent av produktionen genom offsetpressarna. Numera är det långt under hälften som trycks med offset och volymerna har istället flyttats över till digitaltrycket, berättar Mats Björklund.
– Förflyttningen är stor, konstaterar han.
Det påverkar även storformatsavdelningen, där totalt tio anställda jobbar. Den senaste maskininvesteringen innebär att Exakta fått göra en rockad i arbetsflödet. Detta för att förbereda för ett mer automatiserat arbetssätt i takt med att volymerna ökar. I slutet av februari ska en automatisk iläggare installeras så att operatören på ett mer effektivt sätt kan hantera de stora tryckarken.
När det färdigprintade arket kommer ut på andra sidan av maskinen är det nära till företagets två skärbord från Zünd, båda utrustade med Eye in the sky-tekniken och avläsning underifrån. Det finns planer på att automatisera även detta steg så att en robot tar vid och transporterar arket antingen till ett av skärborden eller till en pall i väntan på ledig skärkapacitet.
– Volymerna inom storformat ökar och vissa jobb skulle vi kunna automatisera, till exempel 50 likadana skyltar som kan köras på natten när vi gått hem. Så får operatörerna ta hand om ”finliret” på dagtid och de jobben som kräver mer handpåläggning, säger Johanna Ohlsson.
Funderar på robotlösning
När en robot skulle kunna vara på plats är ännu inte bestämt. Mats Björklund berättar att man tittat på två olika varianter, båda med lång robotarm som ska hantera de stora och tunga skivorna som passerar EFI-maskinen, utrustad med starka sugproppar.
– Vi ska titta på vad roboten skulle kunna göra och var den i så fall skulle placeras, säger Mats Björklund.
– Vi får börja med att undersöka behovet. Den kanske kan vara på plats under det närmaste året om vi kommer fram till att en robot underlättar arbetet, säger Johanna Ohlsson.
Vad blir då nästa investering när arbetsflödet både optimerats och automatiserats? Johan Wårlind och Johanna Ohlsson ser redan var det potentiellt kan bli flaskhalsar när den nya storformatshybriden börjar producera i rasande fart: skärningen och packavdelningen.
– Nästa steg blir nog att titta på skärkapaciteten, säger Johan Wårlind.