Fujifilm tar ny mark med en växande maskinportfölj inom print on demand. Samtidigt närmar sig startskottet för den publika premiären av satsningen som rullas ut på förpackningsområdet.
Under sitt Sverigebesök beskriver EMEA-cheferna Taku Ueno och Manuel Schrutt företagets medverkan på mässor under 2023 med en enkel mening: ”Det blir väldigt svårt att undgå Fujifilm i år.”
Mycket har hänt för Fujifilm det senaste drygt 1,5 året. Det var i oktober 2021 som företaget annonserade sin stora satsning inom Print on demand (POD). I september året därpå på kundeventet Peak Performance Print i Bryssel visade tillverkaren upp sina maskiner och drog igång expansionen och etablerade närvaro i tolv europeiska länder med partner, kunder och försäljning.
Taku Ueno säger att expansionen i år pågår i två spår – dels att fortsätta etableringen på fler marknader, dels att produkterbjudandet inom print fortsätter växa med fler produkter.
– Nu försöker vi fortsätta att expandera i fler regioner. I år kommer verksamheten att utvecklas på marknader som Storbritannien, Frankrike och några andra länder. Vi arbetar nu för att snabba på processen, säger Taku Ueno, EMEA-chef för Fujifilms samlade grafiska verksamhet, och menar att även om mycket av arbetet ännu är i sin linda så kan de redan stoltsera med att de tagit en bred produktportfölj till marknaden som gör dem konkurrenskraftiga gentemot andra spelare på marknaden.
– Det här året kan vi verkligen marknadsföra hela vår printportfölj och visa att vi är konkurrenskraftiga gentemot alla andra spelare på marknaden.
Inkjet- och tonerplattformar
Flaggskeppet i Fujifilms inkjetserie är i dag Jet Press 750S High Speed Model, en arkmatad B2-press som skriver ut 5 400 ark i timmen med vattenbaserat bläck utan att substraten behöver förbehandling med primer. Fyrfärgspressen med Fujifilms egenutvecklade Samba-skrivhuvuden är speciellt riktad mot kommersiellt tryck och förpackningar i falskartong.
I oktober i fjol fick användare av pressen en möjlighet att uppgradera till ett tredje printläge, Value mode, med printupplösningen 1200 x 1200 dpi. I tonersegmentet för produktionsmiljöer är Revoria och modellen PC 1120 affischnamnet. Skrivaren har sex färgstationer med fokus på att ge användaren utökat färgomfång och effektfulla trycksaker och förpackningar med rosa, silver, guld och clear toner. Fujifilm har också tagit fram en tonermaskinserie för lättare produktioner, passande för till exempel kontor och inhouse-avdelningar som behöver trycka broschyrer, flygblad eller 1,3 meter långa affischer.
– Vi har precis startat försäljningen av Apeos Pro och i år förbereder vi för att fylla gapet vi ser i det här segmentet, säger Taku Ueno om de tre modellerna i serien som producerar 65-, 75- och 81 sidor i minuten.
Nyhet för etiketter och förpackningar
Ett intressant område för Fujifilm är annars förpackning. Det handlar inte minst om satsningen på så kallade printbars, rack med skrivhuvuden, bland annat företagets mest högpresterande, Samba 42K. Det är skalbara
system med upp till sju färger som kan integreras i förpackningslinjer och analoga etikettlinjer. Den andra förpackningsdelen avser ett kommande maskinsläpp, en digital plattform för att trycka etiketter och flexibla förpackningar.
I samband med den stora förpackningsmässan Interpack i Düsseldorf är planen att rulle till rulle-maskinen Jet Press FP 790 för första gången ska visas upp publikt.
– Vi är väldigt nära en global lansering av vår maskin för flexibel förpackning – i Asien, i USA, Afrika, Mellanöstern och Europa, säger Taku Ueno och tillägger att det är ett intensivt arbete som pågår med att rada upp kunder, upprätta försäljningsnätverk och förse partner med maskiner och applikationer.
”Rör oss med kraft”
Dags för Manuel Schrutt att bryta in i samtalet. Han är ny EMEA-chef för Fujifilms förpackningsdivision och inkjet. I bagaget har han drygt 15 års erfarenhet som säljare, regionchef och general manager för HP och Landa.
– Inom förpackning rör vi oss med mycket kraft. Vi utvecklar vårt avtryck geografiskt och tar in ett team, en kärna av väldigt erfaren personal från den grafiska industrin, till alla de olika segmenten såsom kommersiellt tryck, etiketter, flexibel förpackning, kartongtryck och så vidare. Och i respektive land rekryterar vi.
Fujifilm har tidigare gett en liten teaser om maskinen, men fortfarande råder en hel del hemlighetsmakeri kring maskinsläppet. Manuel Schrutt säger att han inte vill föregå den stora mässhowen de förbereder på Interpack i 4–10 maj med för mycket prat om maskinens tekniska kvaliteter. Men, konstaterar han: ”Det är en väldigt stor händelse för vårt affärsområde inom förpackning˝.
– Vi vill ge kunder möjligheten att göra ett val genom att kunna erbjuda tryck analogt, digitalt eller i hybridform så att de kan plocka det bästa av vad de behöver för att kunna producera produkt på allra bästa sätt till sina kunder. Det vi dock sedan tidigare vet om Fujifilms svar på digital etikettproduktion är att det är en vidareutveckling av den arkmatade Jet Press-plattformen. Ett rulle till rulle-system, 790 millimeter bred bana, CMYK-färger och två bläckkanaler med vitt för att få hög opacitet i ett pass. Bläcken såväl som primern är vattenbaserade. Dessutom lågmigrerande färger godkända för direktkontakt med livsmedel.
– Vi ville utveckla ett produktionsverktyg positionerad mot flexovolymer i mainstream-marknaden för att kunna producera snabbare, miljövänligare och med mindre spill.
”Matchar vad kunder förväntar sig”
Manuel Schrutt säger att förpackningspressen tar ett bredare grepp än andra digitalmaskiner på marknaden. En allround-maskin med hög upptid snarare än fokus på korta serier:
– Jag tror att med den press vi har så är det första gången vi matchar vad kunder förväntar sig att en digitalpress ska kunna leverera inom flexibla förpackningar. Vi kommer självklart fortsätta innovera och utveckla nya tillägg, men startpunkten vi nu står på med den här maskinen är så stark och precis där industrin vill att den ska vara.
– Utifrån typiska volymer vi sett på den nordiska marknaden så ser jag att vi borde vara i en position att kunna konvertera 50 till 60 procent till digitaltryck av den totala volymen i en existerande analog etikettlinje.
Synergier mellan affärsområden
Taku Ueno och Manuel Schrutt poängterar att tydliga synergier skapas mellan alla företagets affärsområden eftersom de är tryckplåtsleverantör och en utvecklare av bläck och maskiner för både digitalt civil- och förpackningstryck. Manuel Schrutt påtalar att Fujifilm äger sin inkjetteknologi och sitt bläck. Det gör att företaget differentierar sig gentemot andra aktörer med den kunskap och kompetens de besitter inom alla områden och på så sätt kan förstå och hjälpa kunder på ett bättre sätt.
– I industrin vi befinner oss så skiftar vi mer till förpackningssidan, även våra traditionella konkurrenter, eftersom den traditionella offsetmarknaden har krympt. Därför lägger vi såklart fokus på förpackningssidan. Men i vårt fall är vi ganska unika. Eftersom vi startade vår affärsverksamhet inom Print on demand bara för cirka 1,5 år sedan så är det också en växande marknad för Fujifilm. Vi gick in sent, men det är en enorm marknad och vi har tillgängligheten och redan en kundbas över hela Europa inom kommersiellt tryck.
Han säger att Fujifilm inom förpackningsområdet vill vara en partner både gällande analog och digital produktion. Det kan vara renodlade analoga eller digitala lösningar, till hybrider genom att konvertera befintliga flexolinjer med Jet Press-system eller genom att implementera print bars på olika typer av förpackningsmaskinlinjer.
– Det är viktigt att förstå att Fujifilm tror på analogt och digitalt tryck, men även en kombination av dessa. För oss är det inte det ena eller andra – det är båda, säger Manuel Schrutt.