Kampanjar för att säkra återväxten i branschen

PUBLICERAD: 31 mars 2023
UPPDATERAD: 31 mars
Kampanjen ”Kul jobb direkt” har som mål att få fler unga att söka sig till den grafiska branschen. Foto: Pressbild

Grafiska Företagen rullar ut en ny kampanj och tar en influencer till hjälp. Målet är att attrahera fler unga till branschen och att bygga broar mellan målgruppen och företag i Sveriges grafiska industri.

Att grafisk industri i Sverige tampas med bristande kompetensförsörjning är inget nytt. Den nya kampanjen går under namnet ”Kul jobb direkt”, ett led i Grafiska Företagens och GS-fackets projekt Grafx.se. En plats för jobbsökande och där medlemsföretag har möjlighet att lägga ut platsannonser gratis. På sajten ges också information om jobb och utbildningar som finns i den grafiska branschen.

Ska nå unga

Kampanjen sjösattes 30 mars och vänder sig till framför allt unga i 18 till 25-årsålder som går eller har gått på industritekniska programmet eller andra yrkesinriktade gymnasiala program med teknisk inriktning.

Anlitat en influencer

För att skapa extra uppmärksamhet till kampanjen har Grafiska Företagen valt att anlita influencern Sam Pettersson som går under namnet SamTheMan på Tiktok. I fyra videoklipp ger han sig i kast med att testa och lära sig mer om olika trycktekniker och arbetsmoment i grafisk produktion. Filmerna har spelats in hos TMG i Stockholm och Brand Factory i Farsta.

Börja jobba direkt

Enligt Grafiska Företagen är syftet med kampanjen att få unga att förstå att kan börja jobba i den grafiska branschen direkt efter gymnasiet utan att behöva studera vidare. Arbetsgivarorganisationen uppger vidare att de har valt att effektivisera kampanjen och rikta den till områden där den grafiska branschen är stor, framför allt Värmland, Götaland, Stockholm, Jönköping, Halland och Skåne.

Läs vidare

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

För få utbildas – "Läget börjar bli kritiskt"

Att för få utbildas pekas ut som ett stort orosmoln för den grafiska industrin. Det gör att antalet som rekryteras utan formell utbildning för branschen ökar.
0023_210921

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)