Svenskt produktmediaföretag satsar i Norge

PUBLICERAD: 31 mars 2023
UPPDATERAD: 31 mars
Tomas Olsson, vice vd och Thomas Davidsson, vd, siktar in sig på den norska marknaden. Foto: Pressbild/Olsson & Co

Wackes har satt som mål att bli ledande i Norden inom brandade produkter och merchandise. Nu gör bolaget en satsning i Norge och planerar inom kort att öppna ett kontor i Oslo.

Wackes har huvudkontor i västsvenska Borås och slog vid årsskiftet sig samman med ett annat svenskt företag inom produktmedia, Olsson & Co. De två bolagen har tidigare båda varit verksamma i Norge och när de nu blivit ett gör de en stöt på den norska marknaden. Det pågår en rekrytering av ansvarig för Wackes i Norge som ska bygga upp en organisation från grunden.

– Så snart vi har rätt person på plats är tanken att öppna ett kontor i Oslo. Det är inte brådskande, men vi ska upp och träffa några personer i veckan, säger Tomas Olsson, vice vd för Wackes.

Varför är det intressant för er att gå in på den norska marknaden?

– Norge är det land i världen som köper mest produktmedia per capita. Vi jobbar med flera nordiska och europeiska kunder, därför vill vi finnas även i Norge. Dessutom är det lite speciellt att göra affärer med ett land som inte är med i EU och då underlättar det att ha ett kontor på plats, säger Tomas Olsson.

Wackes finns sedan tidigare i Finland och på fyra orter i Sverige. Affärerna med Danmark sköts via Malmökontoret.

Läs vidare

VBS satsar på DTF, lasergravering och nya skärbord

Sign&Print besökte Borås för att få veta mer om iECHOs nya skärbord och upptäckte samtidigt flera andra spännande nyheter från återförsäljaren VBS.

DSC_8061

Grafiska Företagen: Generellt sett ganska dystert på marknaden

Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen, var en av talarna när Svenska Kartongföreningen hade sitt årsmöte på Grand Hotel i Lund nyligen. Hon gav en bild av hur medlemsföretagen ser på konjunkturläget och om man har en positiv eller negativ syn på framtiden.

Evax

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Sign&Print på plats på "Home of Print" hos Heidelberg: ✓AI-styrda flöden tar besluten i tryckerierna från 2025 ✓Digitalpressen Jetpress 50 ✓Förpackningspressen Boardmaster

DSC_7868

Tankar i budgettider

KRÖNIKA | Budgettider är alltid svåra. I år är det kanske extra svårt när vi i grafiska branschen ska planera nästa års verksamhet. Det finns en tydlig förväntan hos medarbetarna på en löneökning, samtidigt som den förväntade konjunkturförbättringen låter vänta på sig.

Peter Ollén 190626

Senaste nytt

VBS satsar på DTF, lasergravering och nya skärbord

Sign&Print besökte Borås för att få veta mer om iECHOs nya skärbord och upptäckte samtidigt flera andra spännande nyheter från återförsäljaren VBS.

DSC_8061

Grafiska Företagen: Generellt sett ganska dystert på marknaden

Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen, var en av talarna när Svenska Kartongföreningen hade sitt årsmöte på Grand Hotel i Lund nyligen. Hon gav en bild av hur medlemsföretagen ser på konjunkturläget och om man har en positiv eller negativ syn på framtiden.

Evax

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.

BeautyBoxIpack2x

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Sign&Print på plats på "Home of Print" hos Heidelberg: ✓AI-styrda flöden tar besluten i tryckerierna från 2025 ✓Digitalpressen Jetpress 50 ✓Förpackningspressen Boardmaster

DSC_7868