Svenskt produktmediaföretag satsar i Norge

PUBLICERAD: 31 mars 2023
UPPDATERAD: 31 mars
Tomas Olsson, vice vd och Thomas Davidsson, vd, siktar in sig på den norska marknaden. Foto: Pressbild/Olsson & Co

Wackes har satt som mål att bli ledande i Norden inom brandade produkter och merchandise. Nu gör bolaget en satsning i Norge och planerar inom kort att öppna ett kontor i Oslo.

Wackes har huvudkontor i västsvenska Borås och slog vid årsskiftet sig samman med ett annat svenskt företag inom produktmedia, Olsson & Co. De två bolagen har tidigare båda varit verksamma i Norge och när de nu blivit ett gör de en stöt på den norska marknaden. Det pågår en rekrytering av ansvarig för Wackes i Norge som ska bygga upp en organisation från grunden.

– Så snart vi har rätt person på plats är tanken att öppna ett kontor i Oslo. Det är inte brådskande, men vi ska upp och träffa några personer i veckan, säger Tomas Olsson, vice vd för Wackes.

Varför är det intressant för er att gå in på den norska marknaden?

– Norge är det land i världen som köper mest produktmedia per capita. Vi jobbar med flera nordiska och europeiska kunder, därför vill vi finnas även i Norge. Dessutom är det lite speciellt att göra affärer med ett land som inte är med i EU och då underlättar det att ha ett kontor på plats, säger Tomas Olsson.

Wackes finns sedan tidigare i Finland och på fyra orter i Sverige. Affärerna med Danmark sköts via Malmökontoret.

Läs vidare

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

För få utbildas – "Läget börjar bli kritiskt"

Att för få utbildas pekas ut som ett stort orosmoln för den grafiska industrin. Det gör att antalet som rekryteras utan formell utbildning för branschen ökar.
0023_210921

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)