De hoppas kunna tälja guld

Foto: Anja Degerholm
PUBLICERAD: 4 april 2023
UPPDATERAD: 5 april
Bröderna Niklas och Olle Qvarnström tog över Svenska Medalj 2018. Sedan dess har det hänt mycket, som att företaget fått ett eget tryckeri.

Svenska Medalj är det anrika Eskilstunaföretaget, som precis som namnet antyder, levererar medaljer av ädlaste sort. De senaste åren har nya krafter tagit över företaget och breddat erbjudandet med något helt nytt: digitaltryckta namnskyltar, mobilskal och anteckningsböcker.

För ett par år sedan hade Svenska Medalj bara en gammal sliten Mimaki-printer. Sedan dess har en hel avdelning byggts upp med sex flatbäddsskrivare från Mimaki som nu sysselsätter fyra personer.

– 2018 gjordes ett ägarskifte och det gav ny luft under vingarna. När vi kom in med ny kraft och orkade vända på alla stenar så började det röra på sig, säger Olle Qvarnström som är vd för Svenska Medalj.

Företaget ägs nu av bröderna Olle och Niklas Qvarnström och pappa Bengt samt en extern ägare. Efter ägarbytet har omsättningen växt kraftigt och 2022 omsatte bolaget 30,5 miljoner kronor.

Digitaltryckta namnskyltar är något som Svenska Medalj hoppas mycket på. Företaget säljer runt 100 000 skyltar årligen.
Anrik medaljtillverkare tog nytt steg

Historiskt sett har Svenska Medalj ägnat sig åt att tillverka präglade medaljer och kundanpassade metallprodukter som till exempel plaketter, slipsnålar, nyckelringar och namnskyltar. Bland de finare uppdragen kan nämnas Nobel-medaljerna i guld som varje pristagare får ett exemplar av i samband med prisutdelningen. Serafimermedaljen, som senast delades ut till Héidi Fried, är ett annat exempel. Sedan 2019 kan Svenska Medalj även kalla sig Kunglig hovleverantör av medaljer.

Även om medaljer har varit företagets levebröd i många år är det inte därför Sign&Print har tagit turen till Eskilstuna. Det handlar istället om den satsning på digitaltryck som inleddes under pandemin och som på kort tid burit frukt. Tryckeriet står nu för runt 10 procent av företagets omsättning.

Namnskyltarna trycks i en flatbäddsprinter från Mimaki med uv-härdning.
Flatbädd med uv och led

Det hela började med ett uppdrag att printa 5 000 mobilskal åt en kund för B2B-bruk. Det föll väl ut och blev starten för den nya avdelningen som har fått ett eget rum med sex stycken skrivare från Mimaki i tre olika modeller: UJF-3042 Mk II, UJF-3042 Mk IIe och UJF-6042 Mk II. Samtliga flatbäddsskrivare med inkjet och uv-led, sålda av Signcom.

– Eftersom vi hade en Mimaki-printer sedan innan och vi har köpt förbrukningsvaror av Signcom i många år, så var det ett självklart val, säger Olle Qvarnström om investeringen.

Simon Nyman, ansvarig för affärsområdet hårdvara på Signcom, har följt Svenska Medaljs digitaltrycksresa från den första Mimaki-maskinen:

– Det är en spännande resa som de har gjort och det ska bli roligt att följa dem framöver. Det är maskiner att växa med och Mimaki är väldigt starka inom det segmentet, säger han.

Mobilskal är en annan produkt som tillkommit på senare år och som trycks i Mimaki-skrivarna. De är tillverkade av ett miljövänligt material av bland annat lin.
Trycker på växtbaserat material

De digitaltryckta mobilskalen har blivit ett helt nytt ben att stå på. De trycks med fyrfärgstryck, CMYK, något som ger nästintill obegränsade designmöjligheter. Skalen är tillverkade i ett växtbaserat material som består av bland annat lin, och de produceras inte långt från Svenska Medalj i Eskilstuna.

– Kedjan blir väldigt kort, jag kan hämta upp ett gäng mobilskal på vägen till jobbet, säger Niklas Qvarnström.

Varje år trycks runt 100 000 skal hos Svenska Medalj. De finns i butiker runtom i Sverige men skeppas även till stora B2B-kunder runtom i världen. De används både internt och i marknadssyfte.

Olle Qvarnström lyfter fram det faktum att de kan producera i små serier, så att beställaren kan testa om produkten funkar utan att behöva ligga ute med en massa pengar. En betydligt enklare process jämfört med att beställa stora kvantiteter från Asien med långa ledtider.

– Det gör hela skillnaden, företagen vågar testa en design och funkar den inte så kan de testa en annan. Många uppskattar även att det är en helt svensk produkt och att den är miljövänlig där enbart materialet minskar klimatavtrycket med 90 procent, säger Olle Qvarnström.

Johan Pettersson inspekterar en anteckningsbok som fått ett helt nytt omslag. Böckerna är tillverkade av en restprodukt från stenindustrin.
Hoppas på tryckta namnskyltar

Svenska Medalj har i många år levererat namnskyltar till några av Nordens största restaurang-, hotell- och butikskedjor. Det har blivit lite av företagets specialitet med en egen e-handelsplattform kopplat till detta. Kunderna beställer ofta fler än 5 000 skyltar per år och Svenska Medalj hanterar ett tiotal ordrar per dag. Kort leveranstid utan mellanhänder är en anledning till att kundbasen växer stadigt, enligt bröderna Qvarnström.

Traditionellt har skyltarna graverats, antingen med diamant- eller lasergravyr, men på senare tid har en del av produktionen flyttats över till digitaltrycket. Namnskyltarna är ofta i material så som plast, trä eller metall. Nu används även samma lokalproducerade växtbaserade material som till mobilskalen, och Coop är en av de stora kunderna som gått över till det nya materialet för namnskyltar till sina anställda i de över 700 svenska butikerna.

Det finns även fler företag som står redo att lansera skyltkonceptet. Skyltarna finns på hyllan i ofärgat, naturvitt eller svart, men går vid större volymer att få i stort sett vilken färg man vill. Priset är ungefär detsamma som för motsvarande produkter i plast eller metall.

Svenska Medalj hade en gammal modell från Mimaki, så när det var dags att bygga ut maskinparken föll valet på ett beprövat kort.

I år räknar Svenska Medalj med att producera totalt 100 000 namnskyltar, men hoppas på ännu fler. Knappt en tredjedel av dessa förädlas med digitaltryck i dag.

– Vi har redan logistiken och processerna för det och kan enkelt koppla på en ny stor kund, säger Niklas Qvarnström.
En annan produkt som blivit populär är anteckningsböcker. Svenska Medalj trycker på notebooks som inte innehåller pappersmassa utan är gjorda på en restprodukt från stenindustrin, i en tillverkningsprocess som inte använder vatten.

Svenska Medalj är stolt leverantör av medaljerna till Nobelpristagarna.
Hittat ett magiskt recept

Tack vare sitt starka varumärke har Svenska Medalj inte behövt ha någon marknadsföringsbudget eller något uppsökande sälj. Försäljningen har i princip bestått av att Olle och en kollega svarat i telefon.

– Trots det har vi fördubblat vår omsättning på fem år. Vi är otroligt tacksamma för att det har gått så bra. Vi växer med kunderna och det de efterfrågar, säger Olle.

– Det faktum att vi har blivit Kunglig hovleverantör ser vi som det yttersta beviset på att vi levererar något bra, säger Niklas.
De tror på tillväxt inom det nya affärsområdet med digitaltryck.

– Jag tror att vi har hittat ett magiskt recept som funkar. Vi har en enorm kapacitet när det gäller digitaltryckta namnskyltar och där ser vi att vi kommer att växa ännu mer. Nu när vi har kört in maskinerna kan vi dubbla produktionen utan problem, säger Olle Qvarnström.

Den tredje brodern Qvarnström, med tilltalsnamnet Mattias, jobbar också i familjeföretaget. Här vid en av företagets excenterpressar.
Slipning av hänge till hundhalsband som är personaliserat med namn och ägarens telefonnummer.
Medalj till herrarnas handbolls-VM som hölls i januari.

Läs vidare

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Han trycker HTV för MC-klubbar, Österlenturister och hårdrockare

Signs n’ Shirts trycker kläder och stickers åt allt från motorcykelklubbar och hårdrocksband till turister på Österlen. Sedan firman flyttade till en butik i Tomelilla under hösten har allt fler lokala företagare fått upp ögonen för verksamheten.
SS1

Succémetoden: Väljer fabrikerna som är bäst på varje produkt

De tre kompanjonerna bakom det unga profilföretaget Tidaj har alla bakgrund i den grafiska branschen. Trots det har de medvetet valt att lägga ut all produktion. Verksamheten omsatte tillsammans med bolagets andra varumärke 7,5 miljoner kronor senaste räkenskapsåret.
Tidaj-collage

Senaste nytt

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2

Nordvalls Etikett i partnerskap med utländska producenter

Nordvalls Etikett AB har slutit ett samarbetsavtal med holländska Geostick och franska Stratus Packaging. Bakgrunden till samarbetet är att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.
Vid frågor om bilden, skriv till: christian.andersson@apeloga.se

Om ett år pratar vi inte längre om AI – då använder vi det

Vi har pratat med konsulten och läraren Kåre Bjørn Jensen från Intellia om hur AI dyker upp i de grafiska produktionsprogrammen och hur det kommer att påverka arbetet i framtiden.
Kare_01