Swagg vill hålla stilen – satsar mot tresiffrigt

Foto: Anja Degerholm
PUBLICERAD: 12 april 2023
UPPDATERAD: 14 april
När det är lite lugnare tider sysselsätter sig produktionschefen Scott Moran gärna med olika utvecklingsprojekt. Som den här rakeln med rejäla handtag.

Screentrycket är på väg att dö ut, eller? Inte hos Swagg Screen & Textil i alla fall som sätter stor ära i att bevara den gamla tryckmetoden – och att göra det utan att lämna ett stort klimatavtryck.

– Screentrycket är en del av vårt dna och det vill vi gärna slå ett slag för. Vi jobbar med en del modeföretag som bara vill ha screen. Dessutom tycker vi det är kul med sex- eller sjufärgssepration, det testar personalen lite. Att trycka svart på en vit t-shirt kan en tränad apa göra, men att trycka med flera färger är något annat, säger Dean Lax, vd för Swagg.

Dean Lax.

Han får medhåll av produktionschefen Scott Moran:

– Screen har blivit vår grej och det är många kunder som uppskattar en old school-look.

Hägerstensföretaget Swagg, vars slogan lyder ”Creative merchandise”, säljer och producerar olika typer av profilkläder och profilprodukter med tryck, och såklart även merchandise. Produkterna förädlas med allt ifrån screentryck och brodyr, till digitaltryck med såväl DTG (Direct to garment) som DTF (Direct to film) samt med tygmärken och etiketter.

Började med Boppers-merch

Screentrycket har varit med nästan ända sedan starten. Swagg grundades av Deans pappa Dave Lax som kom till Sverige från England 1971. Under tiden han studerade till sjuksköterska jobbade han extra med att sälja t-shirts och merchandise för bland annat Boppers konserter i olika folkparker runt om i Sverige. Det gjorde att intresset för tryckbranschen växte efterhand köptes en manuell trycksnurra in för att kunna sälja egna kläder med tryck.

Företaget växte snabbt och bytte lokaler flera gånger för att kunna utöka verksamheten och bytte även namn till Swagg Screen & Textil. År 2001 gick flytten till de nuvarande lokalerna. Med åren har också möjligheterna till förädling breddats.
Sonen Dean Lax tog över det operativa ansvaret 2012, men var då knappast grön i sammanhanget.

– Jag har sprungit här sedan jag var liten. Jobbat extra på lov och helger, för att kunna köpa tv-spel eller spara ihop till en resa, berättar han.

Patrik ”Putte” Hermansson jobbar i produktionen och för dagen trycker han med screen på en babybody.
Inte påtänkt som vd

Det fanns dock inga planer på att han skulle ta över vd-stolen.

– Min pappa tyckte nog att jag var lite av en slarvpelle och knappast var något vd-ämne, säger Dean och skrattar.

Med yrkeslivserfarenhet från krogbranschen och utan någon högskoleutbildning i bagaget var vägen heller inte utstakad för det.

– Min bror var mer av en guldkalv, han har alltid varit duktig och har tagit en magisterexamen i marknadsföring. Han jobbar som business developer i bolaget nu. Han är en riktig klippa och har byggt vårt arbetsflödessystem som bland annat hjälpt till att i princip ta bort reklamationsärenden och missade deadlines helt och hållet.

Scott Moran är produktionschef på Swagg och har jobbat i företaget i 13 år.
Slutade som legotryckare

Sedan Dean kom in som vd för drygt tio år sedan har det hänt mycket. För några år sedan ändrade Swagg helt riktning: från att enbart ha jobbat mot profilföretag till att i dag ha en kundbas med nästan uteslutande egna kunder. Ett riktigt lyckokast.

– Vi började tröttna rejält på vår roll som legotryckare och kunde inte överleva på de smulor som återförsäljarna ville ge oss. Nu äger vi hela kundkedjan från ax till limpa, det känns otroligt bra!

– Jag känner en enorm stolthet över var vi är i dag och jag hoppas att andra företag som sitter i samma sits vågar göra samma resa. De är de värda för den kompetens de besitter och det slit de gör.

Han säger att det personliga nätverket, framför allt genom hjälp med marknadsföring, gjorde den resan möjlig. De positiva effekterna har varit flera, inte minst när det gäller arbetsmiljön.

– Det är stor skillnad, folk skämtar och är glada. Det är roligare att gå till jobbet och mindre stress. Vi har tack vare ökad lönsamhet råd att vidareutbilda medarbetare inom områden som de är intresserade av.

I produktionen finns bland annat tre stycken brodyrmaskiner från Tajima med sex huvuden vardera, inköpta från ACG Nyström som även levererat DTG-skrivare från Brother.
Hållbarhet den gemensamma nämnaren

Pappa Daves kunskap och erfarenhet har också varit en viktig pusselbit.

– Jag har hittat nya sätt att se saker på, men jag har alltid haft min pappa i ryggen. Han är en sann humanist, kommer från en arbetarklassfamilj med nio syskon och har lärt mig mycket om att se människorna bakom arbetet och lyfta dem. Att dela med sig av framgången nedåt.

Dave Lax bor numera en stor del av året i Spanien, men sitter kvar i Swaggs styrelse och är kvar som delägare.

Förutom screen använder Swagg även DTG och DTF för att trycka på textil.

Något annat som Swagg satsat mycket på under senare år är att göra produktionen så hållbar som möjligt och miljötänket löper som en röd tråd genom verksamheten.

– Vi är GOTS-certifierade för all märkning vi erbjuder och det är vi väldigt stolta över. Vi funderar på att även Bluesign-
certifiera oss, då hade vi nog varit den mest hållbara textila förädlaren i Skandinavien.

GOTS-certifieringen är produktionschefen Scott Morans hjärtebarn. Han visar hur burkar med GOTS-färg förvaras på särskilda hyllor för att inte blandas ihop med de ”vanliga” färgburkarna. Och han berättar att maskinerna rengörs innan dessa används.

– Vi försöker pusha gränserna när det gäller hållbarhet och förhoppningsvis kommer fler att följa efter, säger Scott Moran.

Den GOTS-certifierade tryckfärgen.
Personal från hela världen

Han berättar även om andra förändringar som införts i verksamheten. Som ett vattenbaserat vax som används på väven på screenramarna, ett eko-certifierat bläck till DTF-trycket och en ramtvättsenhet där alla kemikalier är i ett slutet system, precis som vattnet som används.

När konkurrensen från digitaltrycket blir allt större håller Swagg alltså hårt i screentrycket, trots minst sagt utmaningar med att hitta personal. För att lösa situationen har man fått lära upp personal helt från grunden.

– Under pandemin började det en kille hos oss som kommer från Pakistan. Han var en oslipad diamant och det känns verkligen som att vi har vunnit på lotto.

Hos Swagg talas det såväl svenska som engelska och det finns medarbetare från alla världens hörn, till exempel Colombia, Albanien och Mongoliet.

Magnus Öbrink är personalansvarig på Swagg och har även hand om order och planering av verksamheten. Han lovordar också personalen:

– Vi har en fantastisk personal och alla hjälper varandra.

En person står inte fastspikad vid en viss maskin utan kan flera arbetsområden, det är en av Swaggs allra största styrkor.

Hoppas dubbla produktionen

Fram till nyligen var Dean ensam om att jobba med uppsökande sälj, nu har företaget fått två nya säljare på plats och framöver ska ytterligare två till fyra säljare ansluta. Även i produktionen kommer det att behövas tillskott.

I dag har Swagg 17 anställda inklusive några deltidsanställda. Det finns planer på att växa ytterligare, både personalmässigt och ekonomiskt.

– Det finns en enorm utvecklingspotential, med ett par–tre personer till hade vi kunnat dubbla produktionen. Det här är inte slutet på resan, inom tre år är målet att omsätta 100 miljoner kronor, säger Dean.

Det brutna räkenskapsåret 2021/2022 visade på en omsättning på nästan 46 miljoner kronor, ett rejält hopp uppåt jämfört med de föregående åren, även före pandemin. Årets siffror ser ut att ligga i linje med budget på runt 50 miljoner kronor.
Det finns en stark tro på att Swaggs framgångsresa kan fortsätta. Scott Moran pekar på en viktig faktor för att lyckas och den stavas kvalitet.

– Det här yrket är min passion och något som jag har jobbat med i 24 år. Jag är stolt över att vi kan backa upp det vi säljer med det vi producerar, att det är kvalitet rakt igenom.

Nyligen färdigställdes ett närmare 200 kvadratmeter stort showroom i Swaggs lokaler i Hägersten för att visa på bredden av det man gör.
”Ingen klassisk vd-typ”

Huruvida Dean ska vara den som leder företaget över 100-miljonersgränsen låter han vara osagt.

– Jag är inte någon klassisk vd-typ och jag är medveten om mina begränsningar. Kanske är jag inte rätt person för det uppdraget och det kan bli så att jag lämnar över ansvaret till en annan vd. Mina starka sidor är marknadsföring och kundrelationer.

Hur ser då framtiden ut för Swagg, förutom målet om att växa? Dean Lax säger att man fortfarande är lite identitetssökande.

– Vi älskar tryck på kläder, textil är vår passion och det vi vill bli erkända för. Men det är klart, andra profilprylar ger också ett levebröd. Vi skulle vilja ta oss in på marknaden för arbetskläder, men det är tufft.

– Nästa steg är i alla fall att spendera en massa pengar på marknadsföring, lägga krut på att få folk att veta att vi finns – och att vi är bra! Vi ska vara en one-stop-shop där allt ska finnas.

I entrén har Swagg en hall of fame med exempel på uppdrag genom åren.

Läs vidare

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Han trycker HTV för MC-klubbar, Österlenturister och hårdrockare

Signs n’ Shirts trycker kläder och stickers åt allt från motorcykelklubbar och hårdrocksband till turister på Österlen. Sedan firman flyttade till en butik i Tomelilla under hösten har allt fler lokala företagare fått upp ögonen för verksamheten.
SS1

Succémetoden: Väljer fabrikerna som är bäst på varje produkt

De tre kompanjonerna bakom det unga profilföretaget Tidaj har alla bakgrund i den grafiska branschen. Trots det har de medvetet valt att lägga ut all produktion. Verksamheten omsatte tillsammans med bolagets andra varumärke 7,5 miljoner kronor senaste räkenskapsåret.
Tidaj-collage

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2