Offsetdivision under nytt namn

PUBLICERAD: 14 april 2023
UPPDATERAD: 14 april
Försäljningen av Agfa Offset Solutions offentliggjordes i slutet av förra året. Foto: Søren Winsløw

I december berättade vi att Agfas offsetdel sålts till kapitalfonden Aurelius Group. Därmed skulle också Agfa-namnet ändras. Nu står det klart att Agfa Offset Solutions kommer att fortsätta under varumärket ECO3.

ECO3 kommer att lägga fokus på alla steg i prepress-kedjan och erbjuda en portfölj av offsetplåtar, grafisk film, utrustning och tjänster, programvara och kemikalier. Under det nya ägarskapet kommer ECO3 att ha samma organisationsstruktur och samma försäljnings- och serviceteam. Produkterna i portföljen kommer också att behålla sina namn.

Ingen förändring för kunder

Frederik Dehing, global försäljningschef säger i ett pressuttalande att även fast varumärket, logotypen och dess färger nu ändras så kommer ingenting att förändras för företagets befintliga kunder.

– De kan fortsätta att lita på sin betrodda kundansvariga och servicetekniker, på vår innovativa produktportfölj och på högsta möjliga värde i fråga om produkter och service. Det är därför vår slogan är: You Print. We Care.

Representerade i 30 länder

Med direkta försäljnings- och serviceorganisationer i mer än 30 länder, med tillverkningskapacitet i Europa, Amerika och Asien och med det starka stödet från Aurelius är ECO3 fast beslutna att driva befintliga och nya affärsinitiativ framåt på ett hållbart sätt, skriver de i ett pressmeddelande.

– ECO3 sammanfattar perfekt vad vi står för: vi är engagerade i kontinuerlig innovation av produkter och tjänster och fokuserar på tre gånger ECO: Ecology, Economy and Extra Convenience – eller ECO3, säger den globala chefen för teknik och marknadsföring, Joan Vermeersch.

Hyllning till branschen

Han förklarar även hur de landade i den nya loggan:

– Logotypens dynamiska utseende visar företagets smidighet framåt, och de nya företagsfärgerna – CMYK – är en hyllning till vår bransch. Det nya varumärket kommer gradvis att fasas in.

Läs vidare

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Antalis trycker på gröna alternativ

Den grafiska branschen har en del att göra när det gäller klimatpåverkan. Det vill Antalis vara med och ändra på. I sin monter under Sign&Print-mässan var det mycket som kretsade kring hållbara materialval.
Antalis 2

Färska nyheter och försäljningar hos Plockmatic

När Plockmatic summerar årets Sign&Print Scandinavia så omfattar det flera maskinförsäljningar.
– Jag har inte hunnit räkna än, men det är ett gäng, säger Tommy Jönsson, försäljningschef på Plockmatic Sverige.
Plockmatic 1

Senaste nytt

Hexis ger kunderna makten över laminaten

I Hexis monter var det stort fokus på skyddsfilmer i serien Bodyfence under Sign&Print. Företaget hade bilar både utanför och innanför entrén till Kistamässan. De visade också inredningsvinyler, folier och laminat. 
FotoJet

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Scandraft hjälper kunderna komma igång med DTF

Återförsäljaren Scandraft visade sitt utbud av material för bild- och dekorproduktion. Men man tryckte lite extra på sitt startkit för att komma igång med Direct to film-tryck på textil.
DSC_4449