
Nämn vilken profilprodukt som helst och det är stor sannolikhet att Tryckhuset i Stenungsund förädlar just en sådan med tryck eller brodyr.
– Vi är väldigt framåt när det gäller nyinvesteringar i framtida trycktekniker, säger delägaren Alexanders Fors.
Marknaden översköljs ständigt med nya produkter i produktmediabranschen. Som tryckeri gäller det därmed att hålla sig ajour med att kunna bistå kring förädlingsbiten på bästa sätt. Det säger Alexander Fors, delägare på familjeföretaget Tryckhuset i Stenungssund.
Den enskilt största kunden de trycker till är New wave profile. Lastbilar går två till tre gånger i veckan från deras lager för att personaliseras i Stenungsund. Kunderna är dock betydligt fler än så.
– Vi har ett ganska brett kundregister – uppåt 2880 registrerade kunder. Vissa jobbar vi absolut inte dagligen med, men säg att vi arbetar kontinuerligt med 100 till 200 olika kunder varje vecka.
Företag som specialiserar sig på tryck och brodyr av profilprodukter finns det gott om i Sverige. Det som skiljer Tryckhuset från många andra är att de kan gör det i betydligt större skala.
– Vi har väldigt stor kapacitet på det vi gör och vi har sju till tio leveransdagar från godkänt korrektur.
Olika tekniker och tryck
I tryckeriet koexisterar både gamla och nya tekniker. Här finns screen-, transfer- och tampotryck och brodyr. Men också digitalt tryck på textil samt på rundformade föremål såsom flaskor och termosar.
– Vi trycker allt från en vattenflaska till en pikétröja till en skjorta. Och vi broderar på de flesta mjuka profilkläder som finns – från handdukar till tröjor och jackor. Vi förädlar i stort sett alla profilkläder du kan tänka dig. Som en spelare i produktmediabranschen tampas med konkurrens utomlands.
– Vi utsätts för en jättestor konkurrens från utlandet. Det gör att vi alltid försöker ligga i framkant med våra nyinvesteringar för att alltid kunna ligga i framkant och för att erbjuda mer och lite bättre produkter.
Alexander Fors säger att kvaliteten generellt är hög på det som produceras av svenska tryckerier.
– Vi kan inte konkurrera med priserna i Rumänien, Polen och andra länder. Det går inte. Då måste vi hitta andra vägar och vara flexibla när det gäller leveranstider, inleveranser och att hålla koll på godset så att kunden kan följa leveransen till slutkunden. Kvalitet är extremt viktigt och det jobbar vi med varje dag.
Enstyck upp till storvolymer
Kunder som lägger beställningar hos Tryckhuset behöver inte förhålla sig till några volymbegränsningar.
– Vi producerar från en produkt upp till 100 000 produkter, förklarar Alexander Fors. Han säger att för att inneha en bra position på marknaden gäller det också att tänka nytt och att investera i framtidens trycktekniker.

Tryckhuset tar för vana att åka runt på mässor i hela världen för att spana in de senaste digitala trycklösningarna.
– Vi går hårt med det digitala för vi vet att det är framtiden. När det kommer till transfern så har den digitala biten blivit så extremt mycket bättre de senaste 4–5 åren. En större sådan investering skedde i fjol.
– Vi har en digital produktionslina bara för att producera transfer, enbart för den digitala marknaden. Transfer som sedan appliceras på kläderna, säger han och tillägger att digitaltransfern från HP Indigo är den skarpaste maskinen för ändamålet på marknaden. Maskinen är inte bara ett säkert kort när det kommer till att säkerställa PMS-färger, den ger även ett bra flyt i produktionen.
– Vi får mer flexibilitet och snabbare leveranser när det kommer till transferproduktionen och en extremt bra produkt.
– Du får hög upplösning och kan personalisera motiv utan problem. Den håller en extremt hög kvalitet. Han upplever att det skett en stor utveckling inom digitaltrycket de senaste 4–5 åren, framför allt inom transfertryck.
– Där kör vi extremt mycket digitalt – omkring 40 procent. Det är en stor produkt.
Analogt och digitalt
Tryckhuset är också ett av endast tre företag i Europa som har en HD digital Squeegee. En hybridlösning som kombinerar screen och digitaltryck. Först trycks en vit bottenplatta analogt på plagget, därefter tar ett digitalt printhuvud vid för att printa motivet digitalt. Hybridlösningen ger inte bara hög produktionskapacitet, trycket blir också väldigt bra, säger Alexander Fors.
– Det blir kostnadseffektivare för våra kunder som kan köpa lite mindre serier när det kommer till fullfärgade CMYK-tryck på just t-shirtar med större motiv, säger han och nämner att detta är något som är vanligt i musikbranschen där band och artisters merch-produkter ofta har stora blaffiga tryck på t-shirtar och tröjor.

Koll på nya textilmaterial
Nya profilprodukter och framför allt nya textilmaterial i dyker upp titt som tätt på marknaden. Oftast får Tryckhuset provexemplar från grossisterna de samarbetar med för att testtrycka produkten innan det är dags att gå skarpt i produktionen.
– Det kommer hela tiden nya material i plagg. Nu finns något som heter softshell-material. De kan vara svåra att hantera och man kan inte alltid garantera hur det blir för det kan ske lite genomblödningar, säger han men förklarar att oftast är det dock polyester och bomull i olika storlekar och modeller som finns på marknaden.

Vad ställer era kunder för krav på er som underleverantör av tryck?
– Det är att vi ska kunna löpa hela linan med dem. Det ska vara enkelt. Att hålla leveranstiderna är a och o. Det räcker långt, sedan är det givetvis kvaliteten.
Anders Fors startade Tryckhuset i Stenungssund 1986. Sedan 14 år tillbaka är det sönerna Alexander och Sebastian Fors som sköter den operativa verksamheten som idag sysselsätter 26 anställda och omsätter cirka 35 miljoner kronor. I samma koncern ingår även Textiltryckeriet i Borås och Tryckhuset Sverige.
Brist på personal
Vi frågar om vilka utmaningar Alexander Fors ser framåt. Han säger att en ständig fråga som dyker upp är bristen på kompetent personal som kan hantera det såväl analoga som digitala hantverket i tryckeriproduktionen. Lösningen hos Tryckhuset är att utbilda från grunden. Det har helt enkelt blivit en nödvändighet att göra så.
– Det är alltid svårt att hitta kompetent personal. Därför lär vi upp varandra inhouse från scratch. Vi ser personalen som en investering.
På kundsidan ser framtiden ljus ut, enligt Alexander Fors. Dels växer de med den stora samarbetspartnern New wave profile. Dels knackar nya kunder på dörren. En större aktör inom sportvärlden är en ny kund. Namnet vill han inte avslöja i dagsläget. I stället låter han Tryckhusets styrkor tala:
– Vi är extremt flexibla och försöker alltid att hjälpa våra kunder. Även om leveransen ska gå redan imorgon. Vår kapacitet och vår kunskap är guld värt för oss.