Hobby Reklam som går under namnet tshirt.se på nätet har senaste 1,5 åren tagit rejäla kliv med investeringar i digitalt tryck för att serva sina webbshoppar och kunder med snabba tryck.
Det gäller att vi har den stora paletten med möjligheter så att vi snabbt ska kunna leverera. Det är a och o, säger Niclas Axelsson på Hobby Reklam om att screentrycket har fått sällskap av digital DTF- och DTG-teknik i produktionen för att kunna trycka på t-shirtar och andra plagg på ett flexiblare sätt i små och stora serier.
Företaget ligger i Gällstad, en ort med lång tradition av textilproduktion och shopping utanför Borås. I grunden ett klassiskt screentryckeri som utåt och på internet marknadsför sig under namnet tshirt.se. Under drygt 60 år har verksamhetens fokus varit att leverera screentryckta t-shirtar och andra textila plagg. Tryck på väskor, tygpåsar, kepsar och annat erbjuds också även om t-shirt-delen är kärnan i verksamheten.
Niclas Axelsson, ansvarar för produktionen och kundkontakten tillsammans med systern Ingela Axelsson Svensson, vd. Familjeföretaget, idag elva anställda, startades av deras far hemma i källaren 1961.
– Det var så tidigt att man inte screentryckte på plagget utan på vävburen plast. Man klippte ut loggan och sydde fast den på plagget. Det stod han och gjorde hemma i källaren när vi var unga.
Började med digitaltryck
I produktionslokalerna finns tre större screensnurror som står för den betydande delen av allt tryck. För drygt 1,5 år påbörjades den digitala satsningen. Företaget köpte in DTG-skrivaren Storm HD6 Lite från Kornit och har sedan dess kunnat printa direkt på t-shirtar av bomull.
– Fördelen är att vi snabbt kan göra tröjor i mindre upplagor. En tröja som ska screentryckas i åtta olika färger blir väldigt dyr med åtta olika schabloner. Här slänger du bara in printfilen och tröjan. Är det ganska mycket olika färger så blir det ganska solklart att trycka den i DTG, säger Adam Svenson som tillsammans Niclas Axelsson gått operatörsutbildningen på maskinen.
Investerat i DTF-skrivare
Medan den GOTS-certifierade DTG-skrivaren är anpassad för att printa på bomullsplagg har de även säkrat upp med en ny digital transferskrivare i tryckeriet. Det är ett direkt till film-system från Epson, inköpt från återförsäljaren Folier.se, för att printa transfer med mindre designmotiv och logotyper som sedan påföres olika polyesterprodukter med en värmepress.
Stora eller små filmark monteras på Epson-skrivarens printbord med den matta sidan uppåt. Genom att spreja med lite vatten får man arket att fästa på bordet. Operatören laddar sedan in printfilen i skrivaren via ripplösningen och sätter igång att printa. CMYK-färgerna hamnar i understa lagret, sedan printas nästan alltid dubbelt vitt.
När utskriften är klar läggs ett pulver, själva adhesivet, på motivet. Det överflödiga pulvret skakas av och sedan körs transfern ett varv i en ugn tills det är torrt. Med hjälp av en värmepress är det sedan dags för påföring av den tryckta transfern på kepsar, t-shirtar med mera.
Niclas Axelsson motiverar inköpet av maskinen.
– DTF:en har egentligen mer eller mindre bara med ledtider att göra. Vi kan inte köra allt i DTG:n, till exempel en keps, en beanie eller en baby body med tryck. Det är sådant som knappt går att få in i en screenmaskin eller DTG:en.
Snabbt transfertryck i eget hus
Hobby Reklam har sedan länge applicerat transfer på produkter, men som förr när transfertryck köptes in utifrån efter behov visade sig inte vara hållbart i längden. Även om de betalade extra för expressleveranser tog det alldeles för lång tid. Därför kör de nu även transfertryck i eget hus.
– Vi kunde få vänta upp till 5–10 dagar på att få transfern. Det är lång tid för oss. Vi jobbar alltid med få dagars leveranstid.
– Nu kan vi bara ösa ut transfer. Det fina är också att vi nu kan göra riktiga prover både med DTG och DTF och skicka till kunden. Han säger att transferskrivaren är ypperlig att använda ju mindre ett tryckmotiv är och leder för det första till att de kan reducera produktionskostnaden i kvadrat. För ett 20-tal tröjor, med ett motiv i fyrfärg på tröjans vänstra bröst, reduceras ställkostnaderna att producera rejält jämfört med screentryck. Rent kvalitetsmässigt föll valet på Epsons DTF-lösning, förklarar Niclas.
– Jämfört med screen och DTG är det faktiskt så att ju mer komplicerat tryck desto bättre är det med transfer. Har du många tryckfärger så är det svårt att få fram trycket i screen.
En av de större klädleverantörerna de arbetar med är Stanley/Stella. Sortimentet innehar certifieringar såsom GOTS, PETA-Approved Vegan och OEKO TEX. I produktionen av kläderna används uteslutande certifierad ekologisk bomull och andra naturliga eller återvunna material. Hobbyreklam kan beställa styckvisa plagg från leverantören och få hem dem på två dagar.
– Det ser vi också som en styrka att vi nu kan bredda med fler produkter. En produkt som vi kanske inte kunde trycka innan kanske vi kan göra nu när vi har DTF:en. På frågan var brytpunkten går, upp till vilken volym det rent kostnadsmässigt är bäst att trycka x antal t-shirtar digitalt eller analogt, förklarar han att det är ständiga avvägningar som får göras och något man lär sig av erfarenhet efterhand.
– Det är väldigt individuellt för varje order. Vissa ordrar går inte göra annat än att screentrycka, säger han och pekar på en t-shirt som pryds av en bröstlogga med ishockeylaget Djurgården.
– Där har du flakes i guldfärgen. Det kan du varken få i transfertrycket eller DTG-printern för de här små kornen finns inne i tryckfärgen.
En flexibel produktion
Niclas Axelsson ser stora fördelar med att de nu kan välja om de ska förlägga jobben i analoga eller digitala tryckmaskiner. På så sätt blir de snabbare och mer flexibla. Även om kundbasen är bred har den övervägande del alltid varit större fotbollsföreningar och sportklubbar vars fans och medlemmar de bistår med att leverera tryckt merchandise till.
– Vi har webbshoppar åt FC Rosengård, Brommapojkarna, Sävehof handboll och Lugi handboll, säger han och fortsätter göra listan längre.
– Det är den typen av mindre klubbar vi arbetar med som länkar in till vår plattform. Där är det verkligen print on demand som gäller. Vi lägger inte ett enda plagg på lager.
Sköter hela beställningsflödet
Han förklarar affärsmodellen med att de fungerar som kundens slutkund; sköter allt runt beställning, tryck och distribution, och i slutändan ger en kickback, provision, till sin partner. Förfrågningar kommer titt som tätt från kunder som startat upp egna e-handelsbutiker där de skyltar med sitt sortiment och behöver en tryckpartner.
– Sajten integreras mot oss och så fort du säljer något på din plattform får vi ordern till oss. En beställning med en tryckfil som maskinen förinställt vet hur den ska producera. Därefter skickas beställningen direkt till slutkunden.
Denna typ av upplägg har blivit allt mer vanligare:
– Vi går mot att bli mer av ett helserviceföretag där vi sköter mer än bara tryck, framför allt inom distribution.
Erbjuder fler e-handelsplattformar
Hobbyreklam driver via sin hemsida tshirt.se även den nya satsningen tshirtshopen.se. En plattform som vänder sig till privatpersoner där de kan välja bland hundratals artiklar och motiv eller via en designmotor utifrån exempelvis ett foto skapa skräddarsydda t-shirts. Företaget driver också Brewmerch.se där ett 40-tal anslutna stora och små bryggerier får möjlighet att erbjuda profilprodukter och kläder med tryck till sina slutkunder.
– De har varsin undersida med sina egna produkter hos oss och som vi säljer åt dem. Vi dealar med slutkunden och så får många av bryggerierna i stället en kickback. De tar ingen risk.
– Den gruppen ökar ständigt. De hinner och orkar inte sköta sin merch själva. Då länkar de in till oss via sina hemsidor eller sociala medier.
Själva affärskonceptet har större potential än så och kan säkerligen komma i fråga för fler kundgrupper, tror Axelsson.
– Ett sådant print on demand-koncept som vi har med bryggerier skulle vi kunna applicera på många kundgrupper – influencers, illustratörer och organisationer som har något speciellt under en kortare tid.
Mer än bara priset
Det som ska göra tryckeriet konkurrenskraftigt gentemot andra aktörer, inte bara i Sverige utan även utomlands, är inte bara att erbjuda trycktjänsten och snabba leveranser utan också andra saker.
– Det är inte bara att det är tryckt på ett visst sätt utan det är allt som kan uppstå runtomkring. Hur vi levererar, dialogen med kunden om det skulle uppstå ett problem och allt annat som ingår i ett tryckpris. Det är det som man måste tillföra mer.
– Konkurrensen finns där och vissa kunder ser bara till priset. Om man ska hårddra det hela är det kanske inte den kunden man ska ha om man arbetar i Sverige.
Med de digitala tryckteknikerna på plats vid sidan av screentrycket är nu målet framöver att lägga i en högre växel för att fylla orderböckerna och marknadsföra alla webbshoppar.
– Vi har väldigt stora förväntningar för vi har stått och stampat nu under många år kring 10–13 miljoner kronor i omsättning. Nu har vi krattat gången kring vad vi kan göra. Nu är det egentligen bara att gasa på. Men visst, det kräver mycket bearbetning för att få in nya kundkonton, säger Niclas Axelsson.