Med personaliserade kepsar har svenska Hatstore gått från hobbyprojekt med blygsamma intäkter till ett internationellt bolag med drygt en kvarts miljard kronor i omsättning.
Dad caps, flat caps, snapbacks eller buckets. Kalmarföretaget Hatstore har kepsar för alla smaker och huvuden. Allt började 2012 med en enkel e-handelslösning och ett mindre lager som ”fick plats under dubbelsängen” hemma i lägenheten hos grundaren Filip Klasson. Han hade då precis gått ut gymnasiet, var själv ett stort keps-fan och tyckte att branschen saknade två saker: utbud och personalisering.
– Jag har alltid gillat kepsar och själv alltid använt keps. När jag blev intresserad av e-handel så var det ganska självklart vad butiken skulle ha för produkter, säger Filip Klasson, som är bolagets vd, om varför Hatstore kom till.
Från en till 50 brodyrmaskiner
Utrustningen var från början minst sagt knapp men har med tiden utökats mångdubbelt.
– Vi började med en brodyrmaskin som nu har blivit över 50 brodyrmaskiner. Utöver fler brodyrmaskiner så består vår maskinpark i dag också av maskiner för gravyr och print, berättar Filip Klasson. Företaget har sedan starten varit trogna kunder hos ACG Nyström när det gäller brodyrutrustningen.
Även om nischen är kepsar så ryms alla möjliga typer av huvudbonader i Hatstores sortiment, såväl mössor som hattar. Oavsett vilken stil kunden söker så ska den finnas i företagets sortiment som omfattar en rad välkända varumärken, varav vissa modeller dessutom är unika och säljs enbart via Hatstore. De förädlingstekniker som företaget erbjuder i dag är brodyr, tryck, gravyr och patcher.
Under årens lopp har sortimentet breddats i takt med att stilidealen skiftat.
– Sortimentet har blivit mycket större, samt att vi i dag designar väldigt mycket egna produkter. Mellan olika modeller av kepsar så finns det trender som kommer och går. Trucker-kepsen som var en trend i början av 2000-talet är nu väldigt het igen.
Kundanpassning en konkurrensfördel
Möjligheten att kundanpassa produkterna har varit central ända sedan starten.
– Personaliseringen var ett naturligt steg för oss som specialister på kepsar att särskilja oss från konkurrenter och ge mervärde till våra kunder.
Via hemsidan kan kunden designa sin egen keps med flera olika förädlingstekniker så som brodyr, 3D-brodyr, DTF-transfertryck, graverad patch och tryckt patch. Det finns även möjlighet att sätta på en egen logga eller ett klubbmärke, till exempel för företag som vill ta fram profilkepsar inför ett event. Det finns även ett stort antal sportkepsar så att fansen kan hitta sitt eget favoritlag inom bland annat baseboll, basket eller hockey.
Kraftig tillväxt
Hatstore finns och verkar i Kalmar och så har det alltid varit. Och planen är att det så också ska förbli.
– All produktion sker i Kalmar där vi trivs väldigt bra, konstaterar Filip.
De senaste åren har det gjorts investeringar för att automatisera arbetsflödet på lagret med hjälp av robotar. Det har även gjorts satsningar på den digitala infrastrukturen och marknadsföringen.
Första året som Hatstore var verksamt landade omsättningen på runt en miljon kronor. På bara tio år har omsättningen gått uppåt och uppåt för varje år till runt en kvarts miljard kronor år 2021.
– Under 2022 växte vi med cirka 25 procent. Med tanke på omvärldsläget så är det en tillväxt vi är nöjda med.
Hatstore har alltid haft ett tydligt internationellt fokus. Efter lanseringen av den svenska e-handelsplattformen öppnades kort därefter även lokala sajter i bland annat Danmark, Tyskland, Nederländerna och Norge. Och den internationella expansionen fortsätter med fler sajter med ett lokalt anpassat produktutbud och på respektive lands språk.
– Vi vill fortsätta att utveckla företaget kontinuerligt och få en fortsatt tillväxt som ett resultat av det. Vi gick nyligen live på 24 nya marknader, men det är i våra befintliga marknader som vi ser störst möjlighet till tillväxt de kommande åren. Framöver kommer vi satsa väldigt mycket på att göra funktionen och utbudet för personalisering ännu bättre.
Fokuserat på sin nisch
Vad har då varit framgångsfaktorerna för Hatstore? Filip Klasson lyfter fram personalens betydelse, en familjär samhörighetskultur med människor som både jobbar hårt – och har roligt tillsammans. En annan nyckel till framgång är att hålla sig till det man kan bäst och att försöka tänja på gränserna när det gäller utbud och designfrihet.
– Vi har medvetet hållit oss till vår nisch inom huvudbonader och fokuserat på att kontinuerligt utveckla det erbjudandet till
det bästa, avslutar Filip Klasson.