Med en helt ny tryckmaskin ger sig Heidelberg in i kampen om falskartongmarknaden. Detta är en växande marknad där flexotekniken spelar en framträdande roll.
Heidelberg uppskattar att cirka 15 procent av marknaden för tryckt falskartong görs med flexoteknik – och att denna marknad växer med 2,4 procent per år. Det är därför de nu lanserar en egen flexomaskin kallad Boardmaster, berättade vd:n Ludwin Monz under Heidelbergs presskonferens på förpackningsmässan Interpack i Düsseldorf.
Den snabbaste på marknaden
Den har utvecklats vid Heidelbergs fabrik i Weiden i tyska Bayern. Det är en rotationsmaskin som kan skriva ut i fyra olika bredder: 850, 1000, 1400 och 1650 millimeter. Den sägs vara den snabbaste maskinen på marknaden med en hastighet på 600 meter per minut. Den kan konfigureras för att skriva ut 800 meter per minut, förklarar Weidens fabrikschef Matthias Boog. Om maskinen ska kopplas inline till en stans, laminator eller arkmatare sänks hastigheten till 350 meter per minut. Boardmaster trycker på kartongkvaliteter från 70 till 800 gram per kvadratmeter.
Ingen inkörningstid
Maskinen har varit under utveckling i fyra år och innehåller mycket av den välkända Heidelberg-tekniken. Men nya lösningar har också utvecklats för att bland annat se till att det inte uppstår något spill mellan två produktioner. Därför är varje Print Deck utrustad med två tryckcylindrar, så medan ett jobb trycks kan nästa förberedas.
När ett jobb är färdigt växlar maskinen omedelbart om och går vidare till nästa. Detta låter sig göras eftersom IntelliMatch-skannern och programvaran har läst av nästa rulle, dels för att upptäcka fel, dels för att säkerställa en optimal inställning av den kommande produktionen. Enligt Matthias Boog resulterar detta i ett spill mellan två produktioner på 2-3 meter kartong utan att det blir något slöseri med tid. Han uppskattar att maskinen på detta sätt kan nå en upptid på 90 procent.
Ett resultat av en nära kunddialog
Ludwin Monz förklarar att Heidelberg har haft en nära dialog med kunderna under utvecklingen av Boardmaster och att det därför har handlat mer om att ge kunderna vad de ville ha än vad som var möjligt att göra. Och kunderna har tre fokusområden: kostnadsminskningar, brist på (kvalificerad) arbetskraft och hållbarhet.
Med Boardmaster anser de att de har svarat på kundernas önskemål. Flexo är i allmänhet en kostnadseffektiv teknik som har uppnått en mycket hög kvalitetsnivå. Med Heidelbergs Push-to-stop-teknik har Boardmaster blivit en maskin som inte kräver långvarig och specialiserad utbildning. Slutligen har både energiförbrukning och avfall minskat kraftigt.
Tryckfärgerna är vattenbaserade och torkningen sker med varmluft, som återcirkuleras för bättre energieffektivitet.