
Det är något överraskande att Ricoh, som är mest känt för sin avancerade toner- och bläckstrålebaserade utskriftsteknik, valde att visa upp två helt nya produkter på förpackningsmässan Interpack.
Philippe Wolff, ansvarig för hållbara affärslösningar på Ricoh, berättade entusiastiskt om deras nya lösning On Demand Direct Packaging Printing, som gör det möjligt att skriva ut direkt på förpackningen i samma process som förpackningen fylls.
Det är en termoprinter-lösning där skrivhuvudet kan monteras i en fyllningslinje och där utskriften kan individualiseras för varje enskild förpackning. Det faktum att det är termisk utskrift innebär att det inte finns några färgband eller färgpatroner att hålla reda på – ingenting som behöver bytas ut och som därmed stoppar den kritiska livsmedelsproduktionen.
Egenutvecklad termofärg
Tekniken är avsedd att användas för färskvaror som förpackas i genomskinliga folier där innehållet måste vara synligt såsom kallskuret, ost, kött och frukt). Folien trycks ofta med ett varumärkesnamn, en logotyp, samt med dekorativa färger före fyllningsprocessen. I förbindelse med detta trycks också Ricohs egen semitransparenta vita färg på folien. Det är denna färg som aktiveras av det termiska huvudet i fyllningsmaskinen.

Enligt Philippe Wolff kommer tekniken att eliminera behovet av etiketter i den typen av livsmedelslinjer, vilket kommer att sänka de totala kostnaderna. Dessutom hävdar han att utskriftskvaliteten ökar på bland annat streckkoder, eftersom upplösningen är hög och kontrasten stor.
Det är en monokrom teknik, så den kan bara skriva ut i svart, men eftersom den är inriktad på information, spårbarhet och enkla logotyper ser Wolff inte detta som en utmaning.
Seven-Eleven sätter tekniken i arbete
Philippe Wolff berättar att Seven-Eleven i Japan använder denna teknik för sina olika sallader, där information som ingredienser skrivs ut direkt på salladstråg. Normalt sett brukar man se ingredienserna på en pappersetikett som fästs i botten av tråget.
Ricohs teknik eliminerar sådana pappersetiketter, vilket bidrar till att minska miljöpåverkan, säger Philippe Wolff. Dessutom förbättras synligheten av livsmedelsmaterial och allergeninformation avsevärt genom att nödvändig information flyttas från botten till toppen.

I tillverkningsprocessen eliminerar tekniken också appliceringen av pappersetiketter och utbytet av till exempel färgband, vilket förbättrar produktiviteten inom en rad olika områden inom detaljhandeln och distributionsindustrin.
Nytt material för filmtråg
Ricoh är en koncern med många kompetenser, vilket framgår av utvecklingen av ett nytt PLA-material för livsmedelsindustrin. PLA är en bioplast som kan framställas utan användning av olja och på basis av till exempel majsstärkelse, vilket gör den biologiskt nedbrytbar (enligt bland annat Wikipedia).
Ricohs nya produkt – PLAIR – är en skummad PLA som är särskilt lämplig för färska livsmedel. Jämfört med liknande produkter (till exempel expanderad polystyren, EPS, och HIPS) har PLAIR en starkare värmeisolering, kan användas i en mikrovågsugn och är därför biologiskt nedbrytbar. Produkten har en bra styvhet och är mycket lätt att termoforma, säger Philippe Wolff.