Unikt tapetkoncept i Nybro

Foto: Claes Nordström
PUBLICERAD: 22 maj 2023
UPPDATERAD: 22 maj

 

Den totala satsningen vilket inkluderar nya tapetprintern, plastningslinjen, en del ombyggnad därtill samt utvecklandet av butikskonceptet uppgår till runt 15 miljoner kronor. Nästa år planerar Färggrossen också att bygga ut ytterligare.

Färggrossen rustar för att dra i gång egen produktion av digitaltryckta tapeter med en rullprinter från Xeikon. I samma veva rullas ett unikt butikskoncept ut som de hoppas ska revolutionera tapetförsäljningen i butik. En satsning som uppgår till närmare 15 miljoner kronor.

Det är faktiskt vulkanisk mark vi står på, säger vd:n Mikael Lindgren och häller upp kaffe till oss när vi besöker Färggrossen i Nybro. Han säger att det till och från kan ses människor på guidad rundtur utanför personalrummets fönster. Aktiv lär dock vulkanen aldrig bli igen och det är inte därför vi är på platsen. Vibrationerna sker i företagets lokaler – en satsning på digitaltryckta tapeter.

Färggrossen har alltid varit en grossist till färg- och bygghandeln. De har ett sortiment med cirka 12 000 produktartiklar såsom färg, målarverktyg, tapeter och arbetskläder på lagret. Sedan starten 1976 har tapeter alltid varit en primär del av sortiment.

– I fjol sålde vi tapeter för i runda slängar 30 miljoner kronor. Vi hade en omsättning på 65 miljoner. Men nu har vi slängt ut alla tapeter för det här nya vi gör. Det här året står tapetförsäljningen stilla. Det blir ett förlorat år, men det är vi beredda att göra.

Trycker tapeter själva

Anledningen att tapetförsäljningen ställts på paus är för att de tagit beslutet att producera dem själva. Samtidigt har de tagit fram ett nytt butikskoncept. Vi återkommer till den delen.

– Tapeter bygger ett ganska stort och trögrörligt lager. Vi vill komma till en lösning där vi trycker mer on demand, att vi har råmaterialet på lager och producerar när vi har en order. Världen ser annorlunda ut i dag, påtalar Kristian Ed, säljansvarig.

– Varför ska man producera något i hopp om att det säljs. Varför inte spara på alla krafter och i stället producera när det beställs. Med tekniken vi har i dag och konceptet vi har tagit fram så kan vi göra det och ändå ha korta ledtider, säger han och framhåller också att det är ett plus att de kan ta kontroll över hela processen, att vara delaktiga från ax till limpa, säger Kristian Ed, säljansvarig.

Färggrossens vd Mikael Lindgren och Kristian Ed, säljansvarig, har blivit tapettryckare.
Installerat tapetprinter från Xeikon

Nybroföretaget har investerat i Xeikons instegsmodell CX 50, en rulle till rulle-printer med tonerteknik anpassad för att trycka tapeter eller andra rullmaterial i korta serier. Med fyrfärg och matt skyddslack produceras 20 löpmeter i minuten. I papperets framfart passeras en förbehandlingsenhet som ser till att papperet har rätt temperatur och fuktighet innan det är dags för de fem trycktornen att ta vid. I slutet av rulle till rulle-printern finns en slitterenhet som trimmar sidorna och skär av papperet i längder för korrekt mönsterpassning. Upprullningen går i två spår för 500 millimeter breda tapetrullar.

– Kvaliteten blir väldigt fin, ledtiderna blir korta och flexibiliteten är enorm. Färggrossen är alltså nya i gamet som tapettryckare. Måhända naivt och risk för att stöta på många problem. Men dessa får i så fall tas under resans gång. Det är inget man löser på en kafferast, enligt Lindgren.

– Ur naivitet föds världens utveckling, och vi är supernaiva. Vi köpte egentligen maskinen utan att ha några kunder. Först försökte vi sälja tapeter utan att ha egen produktion. Nu vänder vi på kuttingen, säkerställer produktionen och försöker sedan sälja tapeter.

I våras i fjol blev det en resa ner till Xeikons utställningslokaler för att spana in tillverkarens printerportfölj.

– När vi åkte ner till Belgien och tittade så var det helt förutsättningslöst. Hela deras organisation och personerna vi mötte var förtroendeingivande och jordnära människor. Vi kände att det här är en samarbetspartner som vill sina kunder väl.

Patrick Ledin och Ebba Ripheden har aldrig jobbat som printoperatörer tidigare, men nu är maskinutbildningen klar och de kommer sköta tryckningen framöver.
Börjar trycka skarpt

Sedan tapettryckslinjen installerades i januari har mycket handlat om uppstart och inkörning. Tre ur Färggrossens personalstyrka håller på att utbildas till att bli flinka tryckoperatörer. Ingen av dem har varit i närheten av att sköta en tryckmaskin tidigare. Andra mer maskinrelaterade utmaningar har funnits längs vägen, men med hjälp av Xeikon har problemen lösts snabbt:

– Det har visat sig att vi valde rätt leverantör. De har funnits där för oss när vi behövt dem även om vi bara är en liten kund i marginalen för dem. Det uppskattar vi mycket.

Tapettryckslinjen installerades i januari i år.

Den första tapetordern är planerad att tryckas skarpt i mitten av maj. Färggrossen installerar även en inplastningslinje som kommer att stå vägg i vägg med printern. De allra flesta tapeter som levereras till färgfackhandeln plastas in. De mer exklusiva tapeterna paketeras i kartong med en liten berättelse om formgivaren som skapat tapeten.

– Du får unboxing-upplevelsen. Kartongen har en snygg design. I kartongen finns en broschyr med information om formgivaren och hur tapeten kom till, säger Kristian Ed. I företagets tapetsortiment finns tusentals motiv för fototapeter och över 5 000 repetitiva mönster.

– Om vi kör en fototapet så får du som kund en stor rulle med alla våder uppmärkta från vänster till höger. Vi kör väldigt mycket repetitiva tapeter. Vi har över 5 000 repetitiva mönster. Hur många normala färgtillverkare har det? Det är nog inte så vanligt att digitaltrycka i alla fall, säger Mikael Lindgren.

Oskar Persson kommer vid sidan av att designa tapeter även handha prepress-arbetet.

Företaget har skrivit avtal med 18 mönsterformgivare och två fotografer och de siktar mot att knyta till sig fler utöver det standardsortiment de redan har. Det lyser i ögonen när Mikael och Kristian pratar om processen att förverkliga designer och formgivares tapetmönster, teman och färgsättningar.

– När man sedan går ut till printern är man barnsligt glad att få se om vi lyckades.

De kommer också erbjuda skräddarsydda tapeter som tas fram efter kunders designönskemål:

– På mindre än en vecka får du fyra eller fem förslag. Det kanske inte finns ekonomi i det där, men å andra sidan skapar vi en relation med kunden som kanske även köper något annat.

Butiksförsäljning på nytt sätt

Så till butikskonceptet som är en stor del i satsningen. Färggrossen har utvecklat ett helt nytt sätt att sälja tapeter i butik. Så pass unikt att maskinleverantören Xeikon valt att visa upp konceptet publikt på Fespa-mässan i München i slutet av maj.

– Det är helt enkelt för att göra det lättare att inspireras och söka tapeter i butik. Vi följer med några kilometer bort från Färggrossens lager och kontor i Nybro där de även har en färghandel. Det är här de under 1,5 år testkört och mejslat fram sitt nya butikskoncept. Via en digital pekskärm i butiken får kunden åtkomst till företagets tapetutbud. Där kan kunden kan prova sig fram, sätta in och visuellt se dem i olika inredningsmiljöer på en större vägg, få information om designernas mönsterskapande samt skriva ut tapetprover.

Färggrossen har utvecklat ett helt nytt sätt att sälja tapeter i butik.

– Du anger höjd och bredd på ditt rum och så räknas det ut hur många rullar du behöver. Om du ser en tapet du gillar så har vi en skrivare som är kalibrerad på samma sätt som Xeikon-maskinen. Antingen skriver du ut en mönsterrapport eller en miljöbild på tapetpapper som du kan ta med dig i stället för att bära hem kartor. Om kunden väljer att trycka på beställningsknappen läggs ordern direkt i printkön till tapetprintern.

– Man kan få sin tapet hemskickad eller levererad till butiken dagen efter.

Ska få butikskoncept att växa

Planen är att få återförsäljare och flera färg- och bygghandlare med på tåget. Mikael Lindgren är förväntansfull, flera aktörer har redan hintat om att de vill införliva konceptet i sina butiker.

– Tapetbranschen har sett likadan ut sedan Gutenberg drog första valsen. I tapetbutikerna är det skrymmande. Det går åt mycket kartor att bläddra igenom och det tar mycket tid för att hjälpa kunderna att välja ut rätt tapet. Något inte alla har tid till.

Tapetsatsningen blir startskottet på en ny framtid för Färggrossen, enligt Lindgren. Och det är hela vägen in i kaklet, eller låt säga tapeten, som gäller:

– Nu har vi tagit fan i båten och får ro så det skvätter. Vi ska försöka få det här att bli riktigt bra. Vi blir ingen stor konkurrent till den etablerade tapetmarknaden i Sverige eller internationellt utan vi blir en liten aktör som kan göra det där lilla extra.

Färggrossen har förutom grossistverksamheten även en Nordsjö­butik, mycket i syfte att förstå kunden vid försäljningen av tapeter. Det är i butiken de har utvecklat sitt nya koncept.

Läs vidare

Mark Andys nya digitalpress ska sätta ny industristandard

Mark Andy lanserar nu en digital etikettpress, Digital Series HD HighSpeed 1200. Den sätter en ny industristandard säger man och pekar på att den dubblar hastigheten jämfört med sina föregångare med en upplösning på 1200 dpi, vilket ger en position som den snabbaste smalbanebaserade digitalpressen på marknaden.
MA-HD-Image-768x512x

Slutrensat för Bengans Reklamtryck med DTF-lösning från Mimaki

Bengans Reklamtryck i Eksjö har investerat i en storformatsskrivare och en DTF-skrivare från Mimaki.
– Jag ska inte säga att jag grät men jag var inte långt borta, säger ägaren Bengt Ljunggren som nu slipper det tidsödande pillet med skärtransfer.
FotoJet---2024-09-25T095735.262

Matiga maskinnyheter under Marabus öppna hus

Maskinåterförsäljaren Marabu utlovar en dag full med inspiration, innovation och nätverkande under sitt öppna hus i Malmö. 
FotoJet---2024-10-29T111739.913

Flygande start för Epsons etikettsatsning

Epson har tillverkat etikettpressar i över ett decennium, men i Norden har företagets fokus varit mer på traditionellt tryck. Tills nu. För ungefär ett år sedan gjordes en etikettsatsning även här i norr.
Epson-1-1024x683

Senaste nytt

Mark Andys nya digitalpress ska sätta ny industristandard

Mark Andy lanserar nu en digital etikettpress, Digital Series HD HighSpeed 1200. Den sätter en ny industristandard säger man och pekar på att den dubblar hastigheten jämfört med sina föregångare med en upplösning på 1200 dpi, vilket ger en position som den snabbaste smalbanebaserade digitalpressen på marknaden.
MA-HD-Image-768x512x

Förpackningspartnern inom tryck Avisera(r) ny vd

Tobias Olofsson blir ny vd på Avisera AB och efterträder grundaren Peter Lundgren, som den 1 november 2024 lämnar över ledarskapet efter trettiotvå år.
Pressbild-Mariella,-Tobias,-Peter-1200x1200

Slutrensat för Bengans Reklamtryck med DTF-lösning från Mimaki

Bengans Reklamtryck i Eksjö har investerat i en storformatsskrivare och en DTF-skrivare från Mimaki.
– Jag ska inte säga att jag grät men jag var inte långt borta, säger ägaren Bengt Ljunggren som nu slipper det tidsödande pillet med skärtransfer.
FotoJet---2024-09-25T095735.262

"En sömnadskund kan gå härifrån med idéer inom DTF eller laser"

Under 2022 förvärvade Scantimagruppen del av ACP Systems. Tillsammans växte affärsområdet inom tillverknings- och märkningsindustrin mellan bolagen. Det har gett starka positiva effekter.
Induktatechnologies3