Färggrossen rustar för att dra i gång egen produktion av digitaltryckta tapeter med en rullprinter från Xeikon. I samma veva rullas ett unikt butikskoncept ut som de hoppas ska revolutionera tapetförsäljningen i butik. En satsning som uppgår till närmare 15 miljoner kronor.
Det är faktiskt vulkanisk mark vi står på, säger vd:n Mikael Lindgren och häller upp kaffe till oss när vi besöker Färggrossen i Nybro. Han säger att det till och från kan ses människor på guidad rundtur utanför personalrummets fönster. Aktiv lär dock vulkanen aldrig bli igen och det är inte därför vi är på platsen. Vibrationerna sker i företagets lokaler – en satsning på digitaltryckta tapeter.
Färggrossen har alltid varit en grossist till färg- och bygghandeln. De har ett sortiment med cirka 12 000 produktartiklar såsom färg, målarverktyg, tapeter och arbetskläder på lagret. Sedan starten 1976 har tapeter alltid varit en primär del av sortiment.
– I fjol sålde vi tapeter för i runda slängar 30 miljoner kronor. Vi hade en omsättning på 65 miljoner. Men nu har vi slängt ut alla tapeter för det här nya vi gör. Det här året står tapetförsäljningen stilla. Det blir ett förlorat år, men det är vi beredda att göra.
Trycker tapeter själva
Anledningen att tapetförsäljningen ställts på paus är för att de tagit beslutet att producera dem själva. Samtidigt har de tagit fram ett nytt butikskoncept. Vi återkommer till den delen.
– Tapeter bygger ett ganska stort och trögrörligt lager. Vi vill komma till en lösning där vi trycker mer on demand, att vi har råmaterialet på lager och producerar när vi har en order. Världen ser annorlunda ut i dag, påtalar Kristian Ed, säljansvarig.
– Varför ska man producera något i hopp om att det säljs. Varför inte spara på alla krafter och i stället producera när det beställs. Med tekniken vi har i dag och konceptet vi har tagit fram så kan vi göra det och ändå ha korta ledtider, säger han och framhåller också att det är ett plus att de kan ta kontroll över hela processen, att vara delaktiga från ax till limpa, säger Kristian Ed, säljansvarig.
Installerat tapetprinter från Xeikon
Nybroföretaget har investerat i Xeikons instegsmodell CX 50, en rulle till rulle-printer med tonerteknik anpassad för att trycka tapeter eller andra rullmaterial i korta serier. Med fyrfärg och matt skyddslack produceras 20 löpmeter i minuten. I papperets framfart passeras en förbehandlingsenhet som ser till att papperet har rätt temperatur och fuktighet innan det är dags för de fem trycktornen att ta vid. I slutet av rulle till rulle-printern finns en slitterenhet som trimmar sidorna och skär av papperet i längder för korrekt mönsterpassning. Upprullningen går i två spår för 500 millimeter breda tapetrullar.
– Kvaliteten blir väldigt fin, ledtiderna blir korta och flexibiliteten är enorm. Färggrossen är alltså nya i gamet som tapettryckare. Måhända naivt och risk för att stöta på många problem. Men dessa får i så fall tas under resans gång. Det är inget man löser på en kafferast, enligt Lindgren.
– Ur naivitet föds världens utveckling, och vi är supernaiva. Vi köpte egentligen maskinen utan att ha några kunder. Först försökte vi sälja tapeter utan att ha egen produktion. Nu vänder vi på kuttingen, säkerställer produktionen och försöker sedan sälja tapeter.
I våras i fjol blev det en resa ner till Xeikons utställningslokaler för att spana in tillverkarens printerportfölj.
– När vi åkte ner till Belgien och tittade så var det helt förutsättningslöst. Hela deras organisation och personerna vi mötte var förtroendeingivande och jordnära människor. Vi kände att det här är en samarbetspartner som vill sina kunder väl.
Börjar trycka skarpt
Sedan tapettryckslinjen installerades i januari har mycket handlat om uppstart och inkörning. Tre ur Färggrossens personalstyrka håller på att utbildas till att bli flinka tryckoperatörer. Ingen av dem har varit i närheten av att sköta en tryckmaskin tidigare. Andra mer maskinrelaterade utmaningar har funnits längs vägen, men med hjälp av Xeikon har problemen lösts snabbt:
– Det har visat sig att vi valde rätt leverantör. De har funnits där för oss när vi behövt dem även om vi bara är en liten kund i marginalen för dem. Det uppskattar vi mycket.
Den första tapetordern är planerad att tryckas skarpt i mitten av maj. Färggrossen installerar även en inplastningslinje som kommer att stå vägg i vägg med printern. De allra flesta tapeter som levereras till färgfackhandeln plastas in. De mer exklusiva tapeterna paketeras i kartong med en liten berättelse om formgivaren som skapat tapeten.
– Du får unboxing-upplevelsen. Kartongen har en snygg design. I kartongen finns en broschyr med information om formgivaren och hur tapeten kom till, säger Kristian Ed. I företagets tapetsortiment finns tusentals motiv för fototapeter och över 5 000 repetitiva mönster.
– Om vi kör en fototapet så får du som kund en stor rulle med alla våder uppmärkta från vänster till höger. Vi kör väldigt mycket repetitiva tapeter. Vi har över 5 000 repetitiva mönster. Hur många normala färgtillverkare har det? Det är nog inte så vanligt att digitaltrycka i alla fall, säger Mikael Lindgren.
Företaget har skrivit avtal med 18 mönsterformgivare och två fotografer och de siktar mot att knyta till sig fler utöver det standardsortiment de redan har. Det lyser i ögonen när Mikael och Kristian pratar om processen att förverkliga designer och formgivares tapetmönster, teman och färgsättningar.
– När man sedan går ut till printern är man barnsligt glad att få se om vi lyckades.
De kommer också erbjuda skräddarsydda tapeter som tas fram efter kunders designönskemål:
– På mindre än en vecka får du fyra eller fem förslag. Det kanske inte finns ekonomi i det där, men å andra sidan skapar vi en relation med kunden som kanske även köper något annat.
Butiksförsäljning på nytt sätt
Så till butikskonceptet som är en stor del i satsningen. Färggrossen har utvecklat ett helt nytt sätt att sälja tapeter i butik. Så pass unikt att maskinleverantören Xeikon valt att visa upp konceptet publikt på Fespa-mässan i München i slutet av maj.
– Det är helt enkelt för att göra det lättare att inspireras och söka tapeter i butik. Vi följer med några kilometer bort från Färggrossens lager och kontor i Nybro där de även har en färghandel. Det är här de under 1,5 år testkört och mejslat fram sitt nya butikskoncept. Via en digital pekskärm i butiken får kunden åtkomst till företagets tapetutbud. Där kan kunden kan prova sig fram, sätta in och visuellt se dem i olika inredningsmiljöer på en större vägg, få information om designernas mönsterskapande samt skriva ut tapetprover.
– Du anger höjd och bredd på ditt rum och så räknas det ut hur många rullar du behöver. Om du ser en tapet du gillar så har vi en skrivare som är kalibrerad på samma sätt som Xeikon-maskinen. Antingen skriver du ut en mönsterrapport eller en miljöbild på tapetpapper som du kan ta med dig i stället för att bära hem kartor. Om kunden väljer att trycka på beställningsknappen läggs ordern direkt i printkön till tapetprintern.
– Man kan få sin tapet hemskickad eller levererad till butiken dagen efter.
Ska få butikskoncept att växa
Planen är att få återförsäljare och flera färg- och bygghandlare med på tåget. Mikael Lindgren är förväntansfull, flera aktörer har redan hintat om att de vill införliva konceptet i sina butiker.
– Tapetbranschen har sett likadan ut sedan Gutenberg drog första valsen. I tapetbutikerna är det skrymmande. Det går åt mycket kartor att bläddra igenom och det tar mycket tid för att hjälpa kunderna att välja ut rätt tapet. Något inte alla har tid till.
Tapetsatsningen blir startskottet på en ny framtid för Färggrossen, enligt Lindgren. Och det är hela vägen in i kaklet, eller låt säga tapeten, som gäller:
– Nu har vi tagit fan i båten och får ro så det skvätter. Vi ska försöka få det här att bli riktigt bra. Vi blir ingen stor konkurrent till den etablerade tapetmarknaden i Sverige eller internationellt utan vi blir en liten aktör som kan göra det där lilla extra.