Med tre nya produkter på Fespa-mässan visar Canon sin flexibilitet inom storformatsutskrifter. Det handlar dock mest om förfiningar av befintlig teknik som får ytterligare en skjuts eller ett bredare användningsområde.
Arizona 1300-serien kommer att få FLOW-teknik, som redan är känd från 2300-serien. Det är en vakuumlösning som helt eliminerar behovet av att avmaskera eller tejpa fast detaljer på printbordet. Du kan placera en stansad detalj var som helst på kretskortet och FLOW-tekniken håller kvar detaljen där den är. Flera detaljer kan också placeras på olika ställen på bordet, eftersom vakuumeffekten är densamma överallt.
Arizona 1300-serien med FLOW-teknik har variabla utskriftshastigheter på upp till 52,8 kvadratmeter per timme. Du kan skriva ut i storlekar på 1,25 x 2,5 meter med Arizona GTF eller 2,5 x 3,08 meter med XTF-modellen. FLOW-tekniken gör det mycket snabbare att byta utskriftsmaterial – en fördel när många korta utskriftsjobb måste produceras under dagen.
2 millimeter högt relieftryck
Som en del av sin Prisma Guide XL-programvarusvit för storformatsutskrifter har Canon inkluderat Touchstone-programvaran, som möjliggör upphöjda/texturerade utskrifter. Touchstone är en plug-in för Adobe Photoshop eller Illustrator som automatiskt kan föreslå hur en textur i ett tryck kan se ut. Det är möjligt att modifiera den automatiskt genererade versionen och man kan också själv ställa in parametrarna för texturerna.
På Fespa lanserar Canon uppdateringen Prisma Elevate XL. Denna uppdatering fördubblar den höjd du kan uppnå till 2 mm, vilket är en mycket tydlig och märkbar textur.
När texturfilen är skapad (det är en monokrom fil, där höjden avgörs av hur mörk en pixel är) integreras den automatiskt med den bildfil som ska tryckas, tillsammans med data som vitt, lack och specialfärger. Prisma Guide XL håller reda på filerna och i vilken ordning de ska tryckas.
Den upphöjda bilden kan skapas i två olika lägen: Braille och Alto, som respektive skapar den upphöjda bilden i lack eller genom att bygga upp färg.
Stor flexibilitet med Colorado M-serien
Colorado M-serien lanserades en månad före Fespa-mässan, men det är där den visas upp för en mässpublik för första gången. Detta görs genom att visa den i fyra olika konfigurationer för att visa dess mångsidighet.
Den största nyheten i M-serien var introduktionen av vit färg. Därför är den primära installationen i Canons monter också print med vitt, som ger möjlighet att skriva ut på både färgade medier och transparenta dubbelsidiga medier.
I samarbete med Fotoba (som har en monter precis bredvid Canon) visade de två system som producerar affischer och tapeter i långa serier, där utgången är färdig rullad media förpackad och märkt för leverans. Båda är konstruerade för högvolymproduktion.
Den sista lösningen visades i samarbete med Sander Group, som utvecklar magnetfolier för återförsäljare och andra för enkelt och snabbt byte av kampanjer och säljbudskap. Magnetfilmerna kan installeras av vem som helst, omplaceras efter behov och tas bort utan verktyg eller professionell expertis.
Canon var dock tvungna att ta fram en reviderad version av sin Colorado där alla metalldelar som kommer i kontakt med mediet ersattes med aluminium för att förhindra att filmen fastnar i maskinen. Ola Fors från Canon betonade att detta inte var en generell Colorado-modell, utan att de ville visa att de lyssnar på sina kunders önskemål och fokuserar på applikationer snarare än maskiner.