De klättrar uppåt i digitala volymer

Foto: Claes Nordström
PUBLICERAD: 7 juni 2023
UPPDATERAD: 7 juni
Typoprints ägare Johan Ahlqvist och Marie Jonson de Sharengard, säljansvarig på Konica Minolta, framför den nya tonerpressen.

Typoprints nya toppmodell inom tonerbaserat tryck för skurna ark ska äta upp allt fler offsetvolymer. På köpet kan de utan vidare producera tjockare papper, erbjuda ett mattare tryck, och köra långa ark och åttasidiga broschyrer.

Att producera levande trycksaker är mottot för Typoprint i Göteborg. Tryckeriet på sina två våningar kombinerar både offset och digitaltryck, boktryck och även en storformats- och dekoravdelning. En kapacitetsökning har blivit ett faktum i huset för att digitaltrycka små format såsom broschyrer, foldrar, kataloger och andra trycksaker. Innanför tryckeriets dörrar är nämligen Konica Minoltas arkmatade flaggskepp AccurioPress C12 000 installerad. Den ersätter den mindre C6100-modellen de haft ett par år.

– Vi ville komma närmare offset med vårt digitaltryck, både utseende- och upplagemässigt, säger vd:n Johan Ahlqvist och förklarar att de haft ögonen på maskinen under en längre tid.

– Nu tycker vi att vi har kommit dit vi ville. Betydligt längre i alla fall.

Konica Minolta har under flera decennier varit deras val av maskinleverantör. Flera av deras maskiner har producerat och passerat i huset.

– Konica Minolta är en väldigt bra leverantör och har bra service. Det tycker jag är viktigt att värdesätta när det kommer till den här typen av maskin

Produktionen av småformat står för cirka halva omsättningen. Johan Ahlqvist uppskattar att de framöver kommer att fördubbla de digitala volymerna innan de väljer att hoppa över till offset.

– Vi kommer klättra uppåt i volymerna.

Flera faktorer spelar in

Ofta talas det om brytpunkter, var ett tryckjobb är som mest lönsamt att förlägga, digitalt eller i den analoga tryckpressen. För Johan Ahlqvist är det betydligt fler faktorer än priset som avgör. I beräkningen tas även hänsyn till vilken typ av produkt som ska tryckas och vad kunden är ute efter. Annat som kan ha betydelse är beläggningen i en viss maskin, kundens önskemål om leveranstid, variabeltryck eller helt enkelt var slutresultatet som helhet blir bäst. Med den nya digitala pressen får de större valmöjligheter i produktionen.

– Flexibiliteten i huset tror jag är avgörande. När det är fullt i offsetpressen går det lika bra att köra jobbet digitalt. Vi märkte direkt att det blev stor skillnad.

– Jag har alltid gjort valet lite efter vad det blir för tryckresultat. Vissa jobb passar inte att köra digitalt och vissa passar inte offset på grund av lyster, skärpa och så vidare. Nu tar vi ett väldigt bra kliv.

Behov av mångfaldstryck

Tonerpressen är anpassad för att trycka 120 A4-sidor eller 69 A3-sidor i minuten. Enligt maskinspecifikationen en arbetshäst rustad för cirka 1,7 miljoner A4-tryck i månaden. Även om produktionen som sådan inte handlar om att trycka ut mängder med A4-sidor hos Typoprint visar det i alla fall på maskinens kapacitet. Han säger att Typoprints typiska kunder ställer höga krav på det de beställer. Det rör sig inte bara om simpla kompendier utan mer utmanande snygga broschyrer, häften och foldrar.

– Vi har ett ökat behov av det här mångfaldstrycket, olika varianter. Det har ökat markant sedan pandemin. Jag märker att istället för att göra tjocka produktkataloger i stora upplagor väljer många kunder att dela upp sina produktgrupper och göra flera olika broschyrer i kortare serier.

Digitaltryckaren Björn Cedergren fyller på papper. Typoprint valde att utrusta sin maskin med en extra enhet med tre vakuummatade magasin, avsedda för långa pappersark upp till 1 300 millimeter och 900 millimeter långa ark i duplex.

Med den nya digitalpressen ökar också mediaflexibiliteten, både när det gäller simplex- och duplexutskrifter. Just tjocka papperskvaliteter går det åt mycket av i tryckeriet. Johan Ahlqvist säger att de förr kunde ligga på gränsen, ibland i överkant för vad maskinen kunde klara av. Det kunde göra att det tjocka papperet inte gick att vända i maskinen när det skulle tryckas dubbelsidigt. Att då behöva mata papperet igen riskerade att försämra kvaliteten.

– Du kan köra i princip allt. Från 62 till 450 grams papper, grängat papper och kuvert och det utan några större omställningar i maskinen. Det är en styrka.

Åtta sidors broschyrer

I en arbetsgång kan tryckeriet nu producera sex- eller åttasidiga broschyrer dubbelsidigt. Typoprint valde också till en extra enhet med tre vakuummatade magasin, avsedda för långa pappersark upp till 1 300 millimeter och 900 millimeter långa ark i duplex. När det ska tryckas stora volymer samlas de tryckta arken upp i en stacker för dubbellagring. När vagnen är full och dras ut för avlastning av arken behöver inte maskinen stoppas. Den kan fortsätta producera eftersom de efterföljande arken läggs på mellanlagring. Alla detta är ytterligare saker in på pluskontot som de inte kunde göra förr.

En stacker för dubbellagring. Medan de tryckta arken lastas av från vagnen fortsätter maskinen att gå och de tryckta arken som följer läggs på mellanlagring.

AccurioPress C 12000 är utrustad med systemet – IQ-501 Intelligent Quality Care. En enhet vars syfte är att automatisera processen för operatören genom att göra färg- och passningsjusteringar av både fram- och baksida, färgtäthetskontroll och färgvalidering med mera i realtid. Digitalpressen har även en mediesensor. Den läser automatiskt av typ, vikt, tjocklek och yta för varje papperskvalitet. Den kan också föreslå lämpliga förslag på kvaliteter från papperskatalogen. Enligt Konica Minolta är det effektiva finesser som gör att operatören sparar tid och kan öka produktionen utan att slösa på papper.

– Vi producerar en hel del avancerade trycksaker här – våra kunder har högt ställda krav. Det kräver mer av maskinen. Förr har vi behövt stå mer bredvid och kanske korrigera under vägens gång. Men den här är bättre och det kommer att underlätta för personalen, säger han och utvecklar:

– Passet stämmer betydligt bättre på papperet. Vi har väldigt mycket trycksaker som falsas ihop på olika sätt och passet måste stämma väldigt väl. Om det skiljer litegrann så glipar det direkt.

Uppfyller tryckeriets behov

Marie Jonson de Sharengard, säljansvarig på Konica Minolta, är glad för Typoprints fortsatta förtroende och att de har kommit fram till en lösning som uppfyller tryckeriets behov.

– Det är roligt att vi tar fram en produkt som möter det kunden faktiskt vill ha. Både när det gäller kvalitet, produktivitet och till viss del servicepriser och så vidare.

Marie Jonson de Sharengard har under många år följt den resa Johan Ahlqvist och företaget Typoprint gjort.
Toner med ny lyster

På Typoprints önskelista stod även att kunna trycka med ett mattare anslag och än bättre tryckkvalitet. Johan Ahlqvist ser redan stora förbättringar.

– Toningar och gråa partier kunde tidigare vara ett problem att få till. Så är inte fallet längre. Tonern har en ny lyster. Man kan säga att den inte är så blank som den var tidigare. Den trycker betydligt finare.

Han säger att han tror att de stora volymerna på sikt kommer att minska ytterligare, det kommer att bli ännu fler trycksaker i lägre serier. Mångfalden av trycksaker går inte att jämföra med hur det såg ut förr. Det är en rolig utveckling, säger Johan Ahlqvist.

– Det kommer att bli fler varianter av trycksaker, kortare serier och det ska gå snabbt. Visst, vi har produktioner som tar längre tid också, men överlag är det en snabb bransch.

Jürgen Emmerstorfer synar tryckkvaliteten i offsetpressen.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Canon inför Drupa: ”Nu kommer ju allt!”

Canon presenterar teknik- och affärsinnovationer på Drupa och har en lång rad nya skrivare att visa upp.
Matteus-Celinski

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Senaste nytt

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex